SME

Age of Empires 3: Age of Discovery - podmaňte si Ameriku

Age of Empires III je právom jedna z najočakávanejších hier jesene. Vydaniu hry predchádzalo premyslené masírovanie mozgov krásnymi screenshotmi a jedným relatívne dobre hrateľným demom – hráči tak boli poriadne nabudení a plní očakávania. Ako to dopadlo?

Age of Empires III je právom jedna z najočakávanejších hier jesene. Vydaniu hry predchádzalo premyslené masírovanie mozgov krásnymi screenshotmi a jedným relatívne dobre hrateľným demom – hráči tak boli poriadne nabudení a plní očakávania. Ja som sa tiež nechal zviesť reklamnou kampaňou a recenzovanie nového AoE som si rezervoval už dlho dopredu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Age of Empires III nepatrí k hrám, o ktorých autori všetko taja až do poslednej chvíle. Už dlho sú dostupné všemožné informácie a tak pravdepodobne málokto nevie, že zo stredoveku (AoE II) sme sa presunuli až do čias zámorských objavov a kolonizovania Nového sveta. Cesta do Ameriky je však tŕnistá a plná nepríjemných prekvapení, príbeh kampane preto začína v Stredomorí, konkrétne na ostrove Malta. Tam sa náš hlavný hrdina Morgan Black dostáva do konfliktu s Turkmi, s ktorými budú problémy aj na novom kontinente. Plavba neprebehne tak ako by mala, neplánovane pristanete vo Fidelovom raji na Kube, či v Strednej Amerike. Ako náhle však vaša loď zakotví na pobreží dnešnej Floridy, dej sa začne naplno odvíjať a pravdupovediac – pri real-time stratégií som nečakal taký zaujímavý a pútavý príbeh. Opisovať ho samozrejme nebudem ako recenzent nemám právo kaziť iným potenciálny zážitok.

SkryťVypnúť reklamu

KAMPAŇ
Príbehová časť – kampaň – sa skladá z troch samostatných aktov, každý má osem scenárov. Dokopy nám to dáva 24 misií, ktorých náplň je relatívne rôznorodá a autori sa rôznymi trikmi snažili vyhnúť stereotypu. Ten je v real-time stratégiach úplne bežný a máloktorá RTS ho dokázala eliminovať. Skoro každá misia totiž často spočíva len vo vybudovaní opevnenej základne, dostatočne veľkej armády a následnom zničení protivníka. AoE III prináša koncept v princípe rovnaký, no dobre zakamuflovaný množstvom vylepšení. V jednej z prvých misií budete brániť Aztécke chrámy pred španielskymi conquistadormi, inde budete brániť kubánskych kolonizátorov pred nepriateľskými domorodými kmeňmi a príde rad aj na ničenie Fontány mladosti – Fountain of Youth. Okrem toho každá misia obsahuje aj určitý počet subquestov a mini úloh, ktoré nie sú povinné, ale sú zábavné a predlžujú celkovú hraciu dobu. Príbehom hráča posúvajú enginové in-game animácie. 

SkryťVypnúť reklamu

           

JEDNOTKY
V duchu doby sa samozrejme nesú jednotky, s ktorými budete v hre operovať. Okrem chladných zbraní typu meč, kopija, či kuša, príde na rad aj strelný prach a artiléria. Práve tá je jednou z najúčinnejších zbraní v hre a jej správne použitie vie zvrátiť nejednu bitku. Je jasné, že kanóny rôznych typov sú zároveň aj najzraniteľnejšími a aj jednými z najdrahších jednotiek, preto si ich treba dobre chrániť. Okrem tých štandardných sa občas dostanete aj k unikátnym stacionárnym delám, ktoré v sebe spájajú obrovskú silu a ďaleký dostrel, no stávajú sa tiež miestom najťažších bojov – strana, ktorá tento kanón ovláda má veľkú výhodu.

Repertoár peších jednotiek je obohatený o nový typ. Ide o domorodých indiánskych bojovníkov, ktorí sú relatívne lacní, rýchlo sa cvičia a sú aj primerane účinní. Možnosť obohatiť nimi svoju armádu je podmienená stavaním tzv. Trade post-ov, na špeciálne určených miestach. Tie sú, logicky, v blízkostí indiánskych dedín a Trade posty okrem možnosti používať natívnych bojovníkov ponúkajú aj vývoj indiánskych „technológií“. V niektorých misiách je nadviazanie spojenectva s indiánmi predmetom subquestov, no aj keď nie, je to vždy veľmi výhodné urobiť. Minimálne do začiatku tak získate cennú podporu. Okrem štandardných jednotiek sú, najmä v kampani, unikátni bojovníci, niečo ako hrdinovia v Age of Mythology. Je to napríklad spomínaný Morgan Black, či iné postavy. Takéto jednotky disponujú aj špeciálnymi možnosťami útoku, a inými zvláštnymi schopnosťami, ktoré tiež nie sú na zahodenie.

SkryťVypnúť reklamu

Veľkou inováciou prešlo aj loďstvo. Vyrábať budete od indiánskych kanoe, cez rybárske loďky, až po obrovské galeony, fregaty, či „námorné bombardéry“. Lode sú veľmi finančne náročné, no aj (možno až príliš) účinné a námorné bitky nie sú v AoE III ničím neobvyklým. Trochu zvláštne pôsobilo, že do približne trojmiestneho kanoe bez problémov nasúkate zo dvadsať mušketierov (dobrých ľudí sa všade veľa zmestí a zrejme si ešte nikdy necestoval známym autobusom číslo 39, smerujúcim do Mlynskej Doliny - pozn. kordi).

Posledná vážnejšia zmena súvisí s populačným limitom a teda aj s jednotkami. Nie každá jednotka uhryzne z ubytovacích kapacít rovnaký počet miest, napríklad mortary, či kanóny obsluhujú štyria vojaci a preto si výroba tejto jednotky vypýta štyri miesta z populačného limitu. Ak si správne spomínam, tento koncept je známy už z Age of Mythology, nie je to teda nič prevratné, nové.

SkryťVypnúť reklamu

NÁRODY
Age of Empires vždy ponúkalo množstvo národov, za ktoré sa dalo hrať. Každý národ má svoje výhody, nevýhody a unikátne jednotky, či stavby. AoE III od tohto zaužívaného konceptu samozrejme neustupuje. V hre sa stretneme s ôsmimi národnosťami: Španielmi, Francúzmi, Holanďanmi, Rusmi, Britmi, Portugalcami, Nemcami a Turkmi (plus Indiánmi). Tí znalejší možno už tušia, že Španieli disponujú vojenskými výhodami, Holanďania sú zasa na tom lepšie hospodársky a Francúzi sa môžu pochváliť skvelými diplomatickými schopnosťami. Skrátka, každý národ má svoje pre a proti, čo sa dá najlepšie overiť pri hre v „random map“ scenároch. Kampaň tieto možnosti až tak dobre neobjasní. 

         

HOMECITY
Homecity, domovské mesto, je jednou z najmarkantnejších zmien oproti predchádzajúcim dielom. Je to vaše primárne mesto, na Starom kontinente, od ktorého závisí vývoj kolónií v Amerike. Vývoj homecity je postavený na jednoduchom systéme skúsenostných bodov (XP). Za každú zabitú jednotku, splnený subquest, či inú úspešnú aktivitu dostanete určitý počet XP. Tie sa po ukončení misie (alebo samostatného scenára) zrátajú a podľa toho sa mesto buď posunie alebo neposunie na ďalšiu úroveň. Za XP body taktiež nakupujete nové technológie a bonusy, ktoré si neskôr počas misie posielate loďami do Ameriky. V každom vývojovom období (viď Hrateľnosť) môžete dostať určitý počet a určitý typ „shipmentov“, zásielok z Európy. Čo si v misii pošlete, závisí od toho, ako si pred misiou zostavíte tzv. „cards“, herné karty. V prvom období (Discovery age) to nebude nič moc, môžete si poslať tak maximálne nejaké komodity, časom však vám už budú loďami chodiť celé armády alebo nové technológie. Od správneho zostavenia kariet niekedy závisí aj úspech, či neúspech celej misie.

SkryťVypnúť reklamu

Domovské mesto je možné modifikovať aj vizuálne, farebne zladiť jeho budovy, no samozrejme to nemá vplyv na hru.

GRAFIKA   8 / 10
Technické spracovanie si snáď ani nezasluhuje zvláštny komentár. Nieže by bolo zlé, práve naopak. K dispozícií je obrovské množstvo screenshotov, všetci sme videli demoverziu a názor si spravil každý sám. Grafika je jednoducho opäť raz o krok vpred. Vzhľadom na to, že využíva množstvo high-end technológií, neužijeme si ju každý rovnako. Oficiálne screenshoty, ukazovali hru v extrémnej kvalite, skutočnosť je taká, že priemerný slovenský hráč si ju takú samozrejme neužije. Je veľký rozdiel medzi staršími kartami (napr. FX radu) a novými GeForce 6, či 7 s podporou pixel shader 3.0. Práve shadery sú totiž tým, čo robí grafiku krásnou. Už sa síce ozvali hlasy, že autori si trochu prácu uľahčili a pri troche snahy by aj shadery 2.0 zvládli také detaily ako 3.0, no pravdupovediac ani my, vlastníci starších kariet, nebudeme plakať nad škaredým spracovaním. Vyzerá úžasne.

SkryťVypnúť reklamu

Veľkým plusom sú pomerne vyvážené HW nároky a ľahko optimalizovaná úroveň detailov. Ideálna kombinácia na stroji Athlon 2500+ a kartou FX5900 bolo rozlíšenie 1152x864 a detaily takmer na plno. Anti-aliasing vo vyšších rozlíšeniach nie je vôbec potrebný a preto sa dá ušetrený výkon využiť na zvýšenie úrovne iných parametrov.

Už v článku o demoverzii som spomínal engine Havok, ktorý zabezpečuje poctivé dodržiavanie fyzikálnych zákonov v hre. Nespomínam si, že by niektorá iná RTS mala niekedy obsiahnutú dokonalú fyziku, AoE III pravdepodobne patrí prvenstvo. Výsledkom je dokonalý efekt deštrukcie budov, či umierania jednotiek – konečne vidno rozdiel medzi zásahom delovou guľou a šípom z kuše. Niekedy sa však drobná chyba vyskytne, vtipné je, že napríklad po zásahu lode zapálenou fakľou (tie hádžu rôzne jednotky, nevyzbrojené inak na boj proti lodiam, či stavbám) sa často okamžite zrúti hlavný sťažeň... 

SkryťVypnúť reklamu

            

INTERFACE   6 / 10
Pravdupovediac, užívateľská prítulnosť hry ma trochu sklamala. Výhrady nemám k ničomu inému, len ku GUI v hre. Už v demoverzii bolo vidno, že ovládací panel dostal priveľa priestoru a zaberal takmer tretinu celej hracej plochy. Plná verzia chybu síce odstránila možnosťou panel minimalizovať (odporúčam), no minimalizovaný panel je ochudobnený o niektoré herné funkcie (napr. neukáže útočné sily jednotiek), čo by vzhľadom na množstvo nevyužitého priestoru nebolo vôbec nutné. To by bol snáď jediný vážnejší zápor.

Ovládanie hry sa nesie v intenciách predchádzajúcich dielov, a to je jednoznačne plusom. Netreba si zvykať na nič nové, hráči, ktorí hrali AoE I a II, či Age of Mythology, nebudú mať žiadny problém, vlastne problém nebude mať žiadny hráč, čo niekedy okúsil čaro RTS žánru.

SkryťVypnúť reklamu

HRATEĽNOSŤ   10 / 10
Štandardný postup, známy z predchádzajúcich dielov ostal. Začínate vo veku objavov, Discovery Age, a postupne sa musíte prepracovať cez ďalšie štyri vývojové obdobia, až do imperiálnej doby. Každé obdobie ponúka svoje technológie a možnosti, v imperiálnom veku si už naplno môžete vychutnávať všetky možnosti hry. Novinkou je obohatenie každého prestupu do nového obdobia o možnosť „špecializácie“, rovnako ako v Age of Mythology. Na výber sú dve strany, každá ponúka určitý, jednorázový bonus.

Herný systém je inak úplne klasický. Stále ťažíte, pestujete, rúbete, nič sa nezmenilo. Odpadla síce nutnosť ťažiť kameň (všetko sa rieši drevom a peniazmi), no na druhej strane pribudlo oveľa viac možností ako získať jedlo. Najlepšie je to samozrejme lovom, stretnete sa aj s trochu exotickými zvieratami ako je tapír. V neskorších fázach je lov už trochu necivilizovaný, preto príde rad na farmy, či rybolov.

SkryťVypnúť reklamu

Len málokedy udelím absolútne hodnotenie, no akokoľvek som sa snažil, na AoE III som nenašiel závažnejšiu chybu, ktorá by hodnoteniu hrateľnosti ubrala na kráse. Snáď len spomínaný stereotyp, ktorý sa napriek všetkej snahy občas dostaví, no nie v takom množstve, aby som pre to mohol s čistým svedomím ubrať nejakú tú hviezdu. 

         

MULTIPLAYER
Multiplayer zatiaľ nebol testovaný.

ZVUKOVÉ EFEKTY   8 / 10
Štandardne vysoká úroveň zvukových efektov v moderných hrách. Trojrozmerný zvuk v stratégiách svoje opodstatnenie celkom nemá, no napriek tomu zvučalo všetkých päť reproduktorov. Veľmi atmosfericky pôsobí tlmené vybuchovanie delových gúľ pri námorných bitkách či obliehaniach miest, keď práve nemáte nastavený pohľad na miesto boja. Tieto výbuchy z diaľky vám neomylne dajú vedieť, že sa deje niečo nekalé. Hra teda nie je prerušovaná nezaujímavými hláškami o tom, že akási jednotka bola práve napadnutá.

SkryťVypnúť reklamu

Výborný je dabing jednotlivých národov, všetky jednotky reagujú na vaše príkazy vo svojich materských jazykoch (aspoň myslím, lingvista nie som :), či indiánskych dialektoch.

HUDBA   7 / 10
Hudbe sa dá vyčítať snáď len primalá nápaditosť. Je veľmi nenápadná, nevýrazná a popri ostatných prepracovaných elementoch pôsobí trochu zanedbane. To, čo si v bojovej vrave však z hudby uvedomíte je dobré a niet k tomu čo dodať.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA   8 / 10
Už demoverzia načrtla pomerne vydarenú umelú inteligenciu počítačového protivníka. Stále síce ide o to, kto postaví väčšiu armádu, no stanú sa momenty, ked počítač zaskočí a zaútočí na miesto, kde by ste to nikdy nečakali, či využije chvíľu nepripravenosti. Obľúbeným trikom je útok na vašu základňu, práve vtedy, keď sa snažíte prebiť sa cez nepriateľove obranné línie. On si pokojne obíde vaše jednotky a zaútočí na pravdepodobne nekrytú základňu (keďže ste väčšinu vojska zmobilizovali do útoku). Zaujímavé a hlavne napäté sú momenty ticha pred búrkou. Počítač sa často na dlhšie odmlčí, aby vzápätí zaútočil s obrovskou, zreorganizovanou armádou.

SkryťVypnúť reklamu

Náročnosť je vyvážená a ťažko jej niečo vyčítať. Stredná obtiažnosť je najlepšia voľba pre takmer všetky kategórie hráčov a dá sa pri nej najlepšie zabaviť. 

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 9 / 10
Microsoftia séria Age of Empires sa dočkala rozhodne výborného pokračovania. Len málo drobností sa dá vytknúť, snáď jedinou je trochu neodladený interface. Ostatné je však na veľmi vysokej úrovni a ja osobne by som neváhal navrhnúť Age of Empires III na hru roka 2005. Má na to všetky predpoklady – pútavy príbeh, dlhú dobu hrateľnosti, perfektnú grafiku, vyvážené hardwarové nároky, prepracovanú AI... Čo viac chcieť?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 696
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 415
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 910
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 258
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 092
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 841
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 771
SkryťZatvoriť reklamu