orene.
Bitku o Britániu sprevádzajú viaceré atribúty. Pravdepodobne šlo o prvý strategický stret medzi dvoma znepriatelenými stranami, ktorý sa odohrával hlavne na oblohe, prevažne nad južným Anglickom a kanálom La Manche. Celkom určite šlo o prvý dôležitý boj druhej svetovej vojny, v ktorom Nemcom niekto poriadne nakopal zadok, takže okamžite prestali hľadať svoj "lebensraum" na západe a bleskovo upriamili pozornosť na východ. Navyše v to leto roku 1940 bola Británia vo svojom boji úplne osamotená, na pokraji vyčerpania a nemecké víťazstvo proti početne slabšej RAF sa zo začiatku pokladalo za samozrejmosť. A boli to práve piloti kráľovského letectva, pozostávajúci z desiatok rôznych národností, vrátane mnohých Slovákov, ktorí úspešne odrazili nápor nacistickej Luftwaffe a odsunuli tak plánovanú nemeckú inváziu na Ostrovy do sféry nikdy nenaplnených fűhrerových mokrých snov.
Situácia v odvetví zvanom počítačová letecká simulácia za posledné roky v mnohom pripomína dianie v samotnom leteckom priemysle. Vývoj nových produktov je z roka na rok drahší, okruh potenciálnych zákazníkov čoraz užší a perspektíva presadenia sa na trhu čoraz ťažšia. Za takéhoto stavu nemôžu prekvapiť snahy upgradovať už existujúce programy tak, aby ich úroveň stále korešpondovala s dobou a mohlo sa tak vyhnúť príliš nákladnému a riskantnému vývoju, ktorý by sprevádzal tvorbu celkom novej hry.
Keď si pred piatimi rokmi (nielen) Veľká Británia pripomínala 60. výročie legendárnej leteckej bitky, rozhodol sa Rowan Software – súčasť Empire Interaktive, vtedy známy predovšetkým ako tvorca vydareného MiG Alley, prispieť svojou troškou do mlyna a vydať Battle of Britain. Jej najväčšou devízou bola dynamická kampaň, verne kopírujúca najdôležitejšie etapy skutočného stretu a zapracovanie strategického aspektu. Žiaľ hra hneď od začiatku, tak ako väčšina leteckých simulácii, trpela viacerými neduhmi, týkajúcimi sa najmä grafického spracovania a letových modelov, ktoré však boli postupne (viac či menej úspešne) odstraňované viacerými patchmi. To už ale Rowan a ani Empire neexistovali, nenaplnené ambície s BoB sa stali začiatkom ich konca (viď. podobná story okolo Falcona 4.0), no tvorbe ďalších patchov napravujúcich najhoršie problémy, sa po uvoľnení zdrojového kódu venovalo viacero nadšencov.
Samozrejme jednej z najslávnejších leteckých bitiek v dejinách, ak nie vôbec najslávnejšej, sa venovali tvorcovia počítačových hier už predtým (European Air War, Luftwaffe Commander) a aj potom (addon k IL-2), ale žiadna simulácia nespracúvala danú tematiku tak komplexne ako práve BoB. A tak na jar tohto roku, keď sa blížilo ďalšie okrúhle výročie - tentoraz 65., začali sa objavovať prvé informácie, že sa pripravuje sequel. To už ale viac ako rok vlastnili autorské práva GMX Media a práve oni sa v spolupráci so Shockwave Productions pustili do poriadneho tuningu.
GRAFIKA 8 / 10
Snahou celého grafického modelu je vytvoriť zdanie autenticity. Lietadlá tvarovo verne odpovedajú svojím predlohám, nesú markingy a kamufláže konkrétnych jednotiek. Kokpity sú realistické a plne klikateľné. Dobre spracovaný je výhľad z kabíny, vrátane „vykúkania“ nabok počas rolovania. Hra má zabudovanú i podporu IR trackingu pilotovej (hráčovej) hlavy. Z textúry tvoriacej krajinu vystupujú 3D objekty znázorňujúce rôzne budovy a stavby, vrátane známeho Tower Bridge alebo budovy Parlamentu. Graficky vierohodne pôsobí aj morská hladina a rôzne meteorologické javy dynamicky generovaného počasia. To isté platí aj o výbuchoch, dyme, znázornení bojového poškodenia (i keď to nie je tak dokonalé ako napr. v IL-2), atď. Na oblohe niekedy vidieť doslova stovky lietadiel, kde jedni sa snažia doručiť svoj smrtonosný náklad a iné im v tom naopak zabrániť. No práve graficky engine, respektíve jeho optimalizácia, spôsobujú nemalé problémy so stabilitou celej hry najmä na „slabších“ zostavách (minimálnu konfiguráciu treba považovať skôr za nepoužiteľnú). Všetko má vraj zlepšiť pripravovaný patch.
INTERFACE 8 / 10
Menu nie je zbytočne komplikované, pôsobí prehľadným dojmom, rýchlo a ľahko v ňom možno nastaviť všetky potrebné parametre. Jeho grafické spracovanie je veľmi kvalitné, nechýbajú ani dobové fotky a útržky z kinožurnálov.
Len s pomocou šípok „Spita" či „Šťuku" určíte neskrotíte, preto je dobrý joystick opäť štandardnou nevyhnutnosťou. Pred samotným hraním nie je od veci prečítať si v manuály prehľadne spracované základné info o letových vlastnostiach jednotlivých typov.
HRATEĽNOSŤ 8 / 10
Najzaujímavejšou zložkou celej hry je samozrejme dynamická kampaň, do detailov kopírujúca jednotlivé fázy Bitky o Britániu. Z hľadiska historickej vernosti ide zrejme o jednu z najlepšie spracovaných hier súčasnosti. Snáď ani netreba zdôrazňovať, že vďaka dynamickému charakteru a množstvu vzájomne sa ovplyvňujúcich premenných, sa jednotlivé misie dajú hrať aj viackrát, keďže ich samotný priebeh sa môže značne líšiť. K tomu navyše oproti iným simulátorom, BoB2 neponúka „iba" samotné lietanie, ale z pozície veliteľa leteckých síl, či už RAF alebo Luftwaffe, si možno na vlastnej koži vyskúšať plánovanie a riadenie jednotlivých bojových operácií, a vlastne tak ešte viac ovplyvňovať ich priebeh. Môžete rozhodovať o tom, ktoré britské letisko alebo mesto ma byť zničené, respektíve ktoré stíhacie jednotky vyštartujú proti nemeckým bombardérom. K tomu slúži prehľadný mapový stôl, vychádzajúci mimochodom, rovnako ako rôzne grafické symboly, zo skutočného britského vzoru. Celkový prehľad o situácii dopĺňajú hlásenia od radarových operátorov, hliadok, iných jednotiek, atď.
Našťastie na rozdiel od skutočného života, ak vás tento deskjob prestane baviť, môžete skočiť priamo do kabíny vami vybraného stroja a zapojiť sa do vzdušného boja. K dispozícii sú prvé verzie Hawker Hurricane 1A/1B a Supermarine Spitfire 1A/1B, strmhlavá šťuka Junkers Ju 87B2, Messerschmitt Bf 109E4 a Bf 110C4. Ťažko už hodnotiť nakoľko sa ich letové modely blížia skutočnosti, každopádne odpovedajú papierovým parametrom a na rozdiel od prvej BoB, kde Rowan využil letové modely z MiG Alley, ich charakteristiky (najmä pri nízkych rýchlostiach) viac pripomínajú vrtuľové než prúdové stroje. Na oblohe sa samozrejme objavujú aj ďalšie typy – Boulton Paul Defiant a Bristol Blenheim, ale len týchto päť je možné pilotovať. Pravda pokiaľ si chcete vyskúšať ťažký osud nemeckých palubných strelcov, vaším (posledným) pôsobiskom sa môže stať Dornier Do 17, Heinkel He 111, alebo Junkers Ju 88.
V móde Instant Action sú k dispozícii aj samostatné misie, vrátane tréningových, ale najväčším ťahákom BoB2 je výborne spracovaná kampaň.
MULTIPLAYER
Hra ho neobsahuje. Škoda.
ZVUKOVÉ EFEKTY 8 / 10
Doslova vypĺňajú celý simulátor. Už počas plánovania za mapovým stolom vás obklopujú zvuky vyzváňajúcich telefónov, hlásenia radarových staníc a pozorovacích stanovíšť, kroky a rozhovory staffu. V kokpite zas rev motorov, rádiokomunikácia, štekot zbraní, zásahy a výbuchy. Niektoré zvuky pôsobia veľmi reálne, iné o čosi menej, ale ako celok predstavujú silnú stránku BoB2.
HUDBA 6 / 10
V hre samotnej sa, ako to už pri leteckých simoch býva zvykom, žiadna hudba nenachádza, na niekoľko vojenských motívov, z už spomenutých žurnálov, ale možno naraziť v menu. Nie je ich síce veľa, no pôsobia sympatickým dojmom.
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
Rovnako aj AI sa snaží napodobiť historické reálie. Počítačom riadené stroje sú limitované svojou letovou obálkou a nepredvádzajú žiadne „nadľudské“ manévre. To im ale nebráni v snahe využiť každú slabosť protivníka pri získavaní i tej najmenšej výhody. Tvrdým orieškom sú nielen nepriateľskí piloti, ale aj strelci a flak.
Náročnosť leteckých simulátorov je tradične vysoká a BoB2 nie je výnimkou. V prípade realistického nastavenia sa treba pripraviť na autentické štartovacie procedúry, vyrovnávanie gyroskopického ťahu vrtule, pozorne sledovanie teploty motora, jeho vynechávanie pri negatívnych obratoch (u britských strojov), nastavovanie palivovej zmesi, vrtuľových listov, atď.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8 / 10
Najväčšia prednosť Battle of Britain 2 spočíva v snahe o verné spracovanie atraktívnej témy, ktorá sa prelína všetkými aspektmi hry. V porovnaní s IL-2 síce nevládne tak dokonalou grafikou, ale v kvalite kampane sa jej približuje len Falcon 4.0. Najväčším nedostatkom sú problémy so stabilitou a gfx, vysoké sú aj nároky na hardware, najmä na grafickú kartu a jej ovládače. Chýbajúci multiplayer by tiež nebol na škodu a určite by prispel k väčšiemu rozšíreniu BoB2 medzi virtuálnymi pilotmi. Ak by som mal byť úplne nestranný, záverečný verdikt by znel 3,5 hviezdičky, no na druhú stranu len v máloktorom simulátore uvidíte na oblohe desiatky lietadiel, zmietajúcich sa v ľútom boji, v ktorom tak málo bojovalo o tak mnoho.
Autor: Roman Konečný