Automobily bez vodičov sa stávajú realitou

Vojenská technika budúcnosti sa už má zaobísť bez živej obsluhy. O tom, že nejde iba o fikciu, svedčí päť vozidiel, ktoré cez víkend bez ľudskej posádky zdolali dlhú trasu cez nehostinnú púšť.

Ako prvému v histórii súťaže áut bez vodičov sa podarilo dôjsť do cieľa vozidlu Roadrunner 3 Stanfordskej univerzity, ktoré vzniklo úpravou Volkswagenu Touareg vyrobeného v Bratislave. FOTO - SITA/AP

Vojenská technika budúcnosti sa už má zaobísť bez živej obsluhy. O tom, že nejde iba o fikciu, svedčí päť vozidiel, ktoré cez víkend bez ľudskej posádky zdolali dlhú trasu cez nehostinnú púšť.

Americká vojenská agentúra DARPA po minuloročnom technologickom fiasku aj tento rok pripravila dva milióny dolárov pre tím, ktorý vyvinie inteligentný automobil schopný bez pomoci človeka zdolať 282 kilometrov dlhú trať cez púšť Mojave v Nevade. Na základe GPS koordinátov pre navigačný systém, ktoré autá dostali až tesne pred štartom, mali vlastnou inteligenciou zdolať celú trasu s pripravenými prekážkami. Automobily sa museli vysporiadať napríklad s tunelmi, ktoré prerušili spojenie s navigačnou družicou, i s úzkymi serpentínami či priesmykmi - samozrejme, s použitím inteligencie namiesto hrubej sily.

Kým vlani všetky automobily zlyhali a žiadny z nich sa nedostal ďalej ako dvanásť kilometrov od štartu, tento rok zvládli celú trasu úspešne až tri z 23 súťažiacich "auto-robotov". Všetky prekvapili rapídnym vylepšením oproti minulému roku, čo naznačilo rýchlosť, akou sa technológie vyvíjajú.

Víťazom Grand Challenge sa stal tím Stanfordskej univerzity, ktorý pre zdolanie trasy použil upravený dieselový Volkswagen Touareg R5 prezývaný Stanley. Automobilka Volkswagen vybavila tento offroad vyrobený v Bratislave adaptívnym tempomatom ACC, dieselovým motorom s výkonom 128 kW a množstvom senzorov vyhodnocujúcich situáciu pred vozidlom i za ním. Centrálny mozog zložený zo siedmich procesorov Intel Pentium M s výkonom 1,6 GHz vyhodnocoval informácie zo štyroch laserových detektorov, 24 GHz radarového systému, stereokamery a navigačného GPS systému. K víťazstvu Stanleymu pomohlo najmä to, že sa mu na 160. kilometri podarilo predbehnúť svojho úspešného súpera - červený Hummer. V tomto prípade zohral opäť úlohu dôvtip, ktorý umožnil odlíšiť súperovo vozidlo od pevnej terénnej prekážky.

Do cieľa však s úspechom len s 11-minútovým oneskorením dorazil i Red Team (minuloročný najúspešnejší súťažiaci, ktorý pred rokom narazil do skál a skončil v plameňoch), za ktorým nasledoval Red Team Too, Grey Team a takmer po 13 hodinách po štarte i tím TerraMax.

Ukázalo sa, že vyhotovenie a formát automobilu nehrajú pri plnení úloh rolu. Systém je rovnako použiteľný pre malé rýchle vozidlá ako pre gigantické opancierované monštrá. Investície niektorých súťažiacich do súťažných prototypov bizarných tvarov sa tak ukázali ako veľmi neefektívne.

Cieľ americkej DARPA, kvôli ktorému súťaž vypísala, je zrejmý. Do roku 2015 má byť minimálne tretina armádnych vozidiel upravená tak, aby bola schopná bez riadenia človekom samostatne plniť úlohy - dopravovať materiál či zachrániť vojakov uviaznutých za nepriateľskou líniou. Technika bez vodičov má znížiť straty na životoch v otvorených vojenských konfliktoch a pomôcť pri riešení náročných a rizikových úloh.

Aké prekážky museli autá zdolať?

  • Vydláždený nadjazd nad cestou pre kamióny
  •  Úzke cesty s ostrými zákrutami
  • Ohrady pre dobytok
  • Priesmyky
  • Výškové prevýšenia v púštnom teréne
  • Nesúdržné pieskové polia
  • Úzke podjazdy a tunely bez GPS signálu
  • Elektrické vedenia a transformačné stanice
  • Serpentíny s prepadliskami
Fakty o súťaži
  • Počet súťažných tímov: 195 (dvakrát viac ako pred rokom)
  • Kvalifikáciou prešlo 23 tímov
  • Preteky dokončilo 5 vozidiel (len 7 sa dostalo za polovicu trate)
  • Dĺžka trate: 212 míľ(časový limit 10 hodín)
  • Čas víťaza: 6 hodín 53 minút
  • Odmena pre víťaza: 2 milióny dolárov

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 745
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 776
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 054
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 436
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 421
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 384
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 446
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 717
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 342
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 190

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

TECH

BlackBerry vstáva z mŕtvych, chystá novinku s klávesnicou

Klávesnica, touchpad, dobre čitateľný displej a kvalitné fotoaparáty.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

Neprehliadnite tiež

SpaceX už o rok prevezie turistov okolo Mesiaca

Ľudstvo neopustilo obežnú dráhu Zeme od roku 1972. Zmenia to superbohatí turisti.

Filozof Thomas Metzinger: Popierať slobodnú vôľu môže byť nebezpečné

Umelá inteligencia môže mať vyššiu mieru sebakontroly ako človek, povedal pre SME profesor teoretickej filozofie THOMAS METZINGER.

Nová peňaženka má spájať všetky financie do jednej karty

Už nie mobil, ale karta samotná zaistí všestrannosť pri platení v obchodoch.

Nabíjačky budú menšie a ľahšie, zmestia sa do peňaženky

Ak chcete nabíjať mobil, stačí vám zásuvka a vrecková nabíjačka.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop