SME

Automobily bez vodičov sa stávajú realitou

Vojenská technika budúcnosti sa už má zaobísť bez živej obsluhy. O tom, že nejde iba o fikciu, svedčí päť vozidiel, ktoré cez víkend bez ľudskej posádky zdolali dlhú trasu cez nehostinnú púšť.

Ako prvému v histórii súťaže áut bez vodičov sa podarilo dôjsť do cieľa vozidlu Roadrunner 3 Stanfordskej univerzity, ktoré vzniklo úpravou Volkswagenu Touareg vyrobeného v Bratislave. FOTO - SITA/AP

Vojenská technika budúcnosti sa už má zaobísť bez živej obsluhy. O tom, že nejde iba o fikciu, svedčí päť vozidiel, ktoré cez víkend bez ľudskej posádky zdolali dlhú trasu cez nehostinnú púšť.

Americká vojenská agentúra DARPA po minuloročnom technologickom fiasku aj tento rok pripravila dva milióny dolárov pre tím, ktorý vyvinie inteligentný automobil schopný bez pomoci človeka zdolať 282 kilometrov dlhú trať cez púšť Mojave v Nevade. Na základe GPS koordinátov pre navigačný systém, ktoré autá dostali až tesne pred štartom, mali vlastnou inteligenciou zdolať celú trasu s pripravenými prekážkami. Automobily sa museli vysporiadať napríklad s tunelmi, ktoré prerušili spojenie s navigačnou družicou, i s úzkymi serpentínami či priesmykmi - samozrejme, s použitím inteligencie namiesto hrubej sily.

Kým vlani všetky automobily zlyhali a žiadny z nich sa nedostal ďalej ako dvanásť kilometrov od štartu, tento rok zvládli celú trasu úspešne až tri z 23 súťažiacich "auto-robotov". Všetky prekvapili rapídnym vylepšením oproti minulému roku, čo naznačilo rýchlosť, akou sa technológie vyvíjajú.

Víťazom Grand Challenge sa stal tím Stanfordskej univerzity, ktorý pre zdolanie trasy použil upravený dieselový Volkswagen Touareg R5 prezývaný Stanley. Automobilka Volkswagen vybavila tento offroad vyrobený v Bratislave adaptívnym tempomatom ACC, dieselovým motorom s výkonom 128 kW a množstvom senzorov vyhodnocujúcich situáciu pred vozidlom i za ním. Centrálny mozog zložený zo siedmich procesorov Intel Pentium M s výkonom 1,6 GHz vyhodnocoval informácie zo štyroch laserových detektorov, 24 GHz radarového systému, stereokamery a navigačného GPS systému. K víťazstvu Stanleymu pomohlo najmä to, že sa mu na 160. kilometri podarilo predbehnúť svojho úspešného súpera - červený Hummer. V tomto prípade zohral opäť úlohu dôvtip, ktorý umožnil odlíšiť súperovo vozidlo od pevnej terénnej prekážky.

Do cieľa však s úspechom len s 11-minútovým oneskorením dorazil i Red Team (minuloročný najúspešnejší súťažiaci, ktorý pred rokom narazil do skál a skončil v plameňoch), za ktorým nasledoval Red Team Too, Grey Team a takmer po 13 hodinách po štarte i tím TerraMax.

Ukázalo sa, že vyhotovenie a formát automobilu nehrajú pri plnení úloh rolu. Systém je rovnako použiteľný pre malé rýchle vozidlá ako pre gigantické opancierované monštrá. Investície niektorých súťažiacich do súťažných prototypov bizarných tvarov sa tak ukázali ako veľmi neefektívne.

Cieľ americkej DARPA, kvôli ktorému súťaž vypísala, je zrejmý. Do roku 2015 má byť minimálne tretina armádnych vozidiel upravená tak, aby bola schopná bez riadenia človekom samostatne plniť úlohy - dopravovať materiál či zachrániť vojakov uviaznutých za nepriateľskou líniou. Technika bez vodičov má znížiť straty na životoch v otvorených vojenských konfliktoch a pomôcť pri riešení náročných a rizikových úloh.

Aké prekážky museli autá zdolať?

  • Vydláždený nadjazd nad cestou pre kamióny
  •  Úzke cesty s ostrými zákrutami
  • Ohrady pre dobytok
  • Priesmyky
  • Výškové prevýšenia v púštnom teréne
  • Nesúdržné pieskové polia
  • Úzke podjazdy a tunely bez GPS signálu
  • Elektrické vedenia a transformačné stanice
  • Serpentíny s prepadliskami
Fakty o súťaži
  • Počet súťažných tímov: 195 (dvakrát viac ako pred rokom)
  • Kvalifikáciou prešlo 23 tímov
  • Preteky dokončilo 5 vozidiel (len 7 sa dostalo za polovicu trate)
  • Dĺžka trate: 212 míľ(časový limit 10 hodín)
  • Čas víťaza: 6 hodín 53 minút
  • Odmena pre víťaza: 2 milióny dolárov
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Ak by prešiel Tarabov ústavný návrh, hrozí, že prídeme o deväťdesiatpäť percent medveďov, hovorí expert.


Bývalý špeciálny prokurátor Dušan Kováčik.

Do vynesenia rozsudku ostáva už len záverečná reč Kováčika.


Nataša Holinová

Človek lezie medveďom do brlohov a potom chce uzákoniť zabíjanie.


Obchodný dom Javor v Tatranskej Lomnici.

Obchodný dom Javor čaká na nové využitie.


SkryťZatvoriť reklamu