Najhoršie chyby pri tvorbe webstránok

Jakob Nielsen sa považuje za najväčšiu svetovú autoritu na "použiteľnosť" webových stránok a je jedným z najznámejších bojovníkov proti samoúčelnej okázalosti a dizajnérskym experimentom na webe. Minulý týždeň zverejnil svoj každoročný zoznam desiatich .

Jakob Nielsen sa považuje za najväčšiu svetovú autoritu na "použiteľnosť" webových stránok a je jedným z najznámejších bojovníkov proti samoúčelnej okázalosti a dizajnérskym experimentom na webe. Minulý týždeň zverejnil svoj každoročný zoznam desiatich najhorších chýb, akých sa dopúšťajú autori webových stránok - tentoraz však vychádzal priamo zo správ surfistov o tom, čo im na webových stránkach najviac prekáža. Zoznam najväčších webových hriechov roku 2005 prinášame v skrátenej podobe.

1. Problémy s čitateľnosťou
Nevhodne zvolený typ písma v ankete zvíťazil s obrovským náskokom, takmer dvojnásobkom počtu hlasov oproti chybe číslo dva. Až dve tretiny surfistov sa sťažovali na malé písmo na webových stránkach alebo napevno definovanú veľkosť, ktorá sa nedá zmeniť. Tretina sa sťažovala na malý kontrast medzi písmom a pozadím.

2. Neštandardné odkazy
Tu je päť najdôležitejších pravidiel pre hypertextové odkazy. Po prvé: nech je jasné, na čo sa dá kliknúť, textové odkazy nech sú odlíšené farbou a podčiarknutím (a nech nie je nikdy podčiarknuté to, čo nie je odkazom). Po druhé: odlišujte odkazy na nenavštívené a už navštívené stránky. Po tretie: jasne vysvetlite, čo človeka čaká po kliknutí na odkaz. V rámci odkazu uveďte aj základné kľúčové slová danej stránky pre vyhľadávače. Nepoužívajte pre odkazy všeobecné frázy ako "kliknite sem". Po štvrté: vyhýbajte sa JavaScriptu a podobným "cool" technikám, ktoré narúšajú tradičné spôsoby práce s odkazmi. Po piate: nenechávajte stránky otvárať v nových oknách, výnimkou môžu byť jedine PDF a podobné neštandardné typy súborov.

3. Flash
Flash je programátorské prostredie a mal by sa používať na pridanie funkcií, ktoré nemožno dosiahnuť inak. Flash nesmie byť prostriedkom na to, aby vaša stránka lepšie vyzerala. Ak je váš web nudný, kompletne prepíšte texty, aby sa ľahšie čítali, a najmite profesionálneho fotografa, aby urobil lepšie snímky. Nerobte namiesto toho stránku pohyblivú. Pozornosť ľudí tým neprilákate, naopak, znechutíte ich, pretože väčšina surfistov vníma akúkoľvek animáciu na webe ako značku pre bezcenný obsah. Využiť Flash pre navigáciu je takmer vždy zásadnou chybou. Ľudia oceňujú predvídateľnú navigáciu a statické menu.

4. Obsah, ktorý nebol písaný pre web
Písať pre web znamená písať texty čo najstručnejšie, vyznačovať najdôležitejšie pasáže, aby bolo možné text len preletieť očami, a hovoriť priamo k veci bez zbytočnej marketingovej omáčky.Texty by mali odpovedať na otázky čitateľov a mal by sa v nich používať čo najbežnejší jazyk namiesto vymýšľania nových slov (to vám podstatne vylepší pozíciu vo vyhľadávačoch).

5. Slabé možnosti vyhľadávania
Všetky ostatné body v tomto článku možno dodržiavať veľmi jednoducho, bohužiaľ, vylepšiť vyhľadávanie vyžaduje značné investície do kvalitného softvéru. Stojí to však za námahu, pretože vyhľadávanie je pre používateľov kľúčovým komponentom vašej stránky a stáva sa stále dôležitejším (viac info: www.useit.com/alertbox/20010513.html).

6. Nekompatibilita s alternatívnymi prehliadačmi
Ešte pred rokom či dvoma takmer všetci používali Internet Explorer a zdalo sa, že investovať do kompatibility vašej stránky s rôznymi prehliadačmi nie je veľmi efektívne. Dnes však už znova množstvo ľudí používa Firefox a ďalšie menšie prehliadače ako Opera či Safari, a tak je varovanie opäť aktuálne: neodháňajte svojich zákazníkov preč len preto, že majú radi menšinový prehliadač.

7. Nemotorné formuláre
Na webové formuláre na webe sa sťažuje množstvo ľudí. Problémy sú dva: bývajú príliš dlhé a objavujú sa príliš často. Základných zásad, ktoré by mali autori webov dodržiavať, je päť. V prvom rade, vyraďte všetky otázky, ktoré nie sú absolútne nevyhnutné. Pravdepodobne vôbec nepotrebujete vedieť, či je váš zákazník pán, pani alebo slečna. Neurčujte položky ako povinné, ak naozaj nie sú povinné. Umožnite automatické vypĺňanie formulárov použitím štandardných názvov položiek (Name, Address). Pri otvorení stránky s formulárom nech je kurzor automaticky v prvom okienku, čitateľom ušetríte jedno kliknutie. A umožnite ľuďom písať napríklad telefónne čísla v ľubovoľnom formáte - s medzerami, pomlčkami i bez nich, do správneho tvaru potom dáta ľahko prevedie počítač.

8. Chýbajúce kontaktné informácie
Hoci telefónne čísla a e-mailová adresa sú absolútne najžiadanejšími formami kontaktných údajov, je dobré mať na webe aj poštovú adresu, pretože je určitým znakom vašej dôveryhodnosti. Firme bez adresy peniaze určite nikto nepošle.

9. Zmrazený dizajn a pevná šírka stránky
Ak sa vaša webová stránka automaticky nerozširuje a nezužuje podľa veľkosti monitora surfistu, stáva sa pre neho ťažko použiteľnou. Druhým častým problémom bývajú stránky navrhnuté tak, že pri tlači na papier je odseknutý ich pravý okraj. Neospravedlniteľnou chybou je "zmrazenie" veľkosti vyskakujúcich okien na stránkach (pop-up). Pop-upy sú chybou samy o sebe, ale ak ich skutočne musíte použiť, nenúťte ľudí čítať ich cez kľúčovú dieru a dovoľte im ľubovoľne meniť ich veľkosť.

10. Chybné zväčšovanie fotografií
Je vždy chybou dávať ľuďom možnosť vykonať činnosť, ktorá nebude mať žiaden výsledok. Najčastejšou takouto chybou je klikateľné logo na titulnej stránke, ktoré surfistu zavedie - opäť na titulnú stránku (mnoho ľudí sa totiž po takejto ne-činnosti zľakne - urobil som niečo zle, keď sa nič nezmenilo?).

Z podobnej kategórie je aj možnosť kliknúť na fotografiu (najmä v internetových obchodoch), keď sa však po kliknutí nezobrazí fotka zväčšená, ale rovnakej veľkosti. Ak chcú ľudia veľkú fotku, dajte im ju veľkú, ak ju nemáte, nerobte z pôvodnej fotky odkaz.

Späť k základom

Tohtoročný zoznam ukazuje, že sa skutočne potrebujeme vrátiť k úplným základom webu. Weboví profesionáli dnes neustále hovoria o novom "webe 2.0", no surfistov v skutočnosti nové technológie nijako mimoriadne nezaujímajú. Chceli by radšej úplne jednoduché vylepšenia: text, ktorý sa dá čítať a odpovie na ich otázky (a navyše bez preklepov a gramatických chýb), navigáciu, ktorá im skutočne pomôže nájsť to, čo hľadajú, a žiadne nefungujúce odkazy.

Kedykoľvek budete v pokušení použiť na svojom webe nejakú novú funkciu alebo vyspelú technológiu, zamyslite sa, či by ste náhodou väčšie vylepšenie nezískali vylepšením kvality toho, čo už na stránke máte. Absolútna väčšina firiem i organizácií by totiž mohla oveľa výraznejšie zlepšiť kvalitu svojich webov tým, že budú článkom dávať lepšie titulky, než investíciu do akejkoľvek novej technológie (okrem lepšieho vyhľadávača).

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mika svoju kapacitu podľa SNS vyčerpal. Nahradiť by ho mohol Rezník

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

Neprehliadnite tiež

Ako dávni migranti zmenili Európsku DNA? Prišli len muži a kone

Tretia hlavná migračná vlna zanechala stopu v Európanoch až dodnes.

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva robia špičkovú vedu

Päť ústavov Slovenskej akadémie vied vytvára výskum, ktorý nestojí na pevných základoch, tvrdia výsledky nezávislého auditu.

Nová liečba by mohla napraviť poškodený sluch

Klinické testy na ľuďoch spustia do dvoch rokov.

Polovica internetovej komunikácie už prebieha v šifrách

Plošné špehovanie už nebude jednoduché. Začíname si chrániť aj každodennú rutinu.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  3. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  4. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  8. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  9. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  10. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 549
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 487
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 472
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 750
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 660
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 966
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 969
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 413
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 927
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 489

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop