Televízia komplikuje vyšetrovanie zločinov

Pri identifikácii obetí tsunami z decembra 2004 mohli vedci a lekári použiť analýzu DNA iba vo veľmi obmedzenej miere. K slovu prišli klasické metódy, napríklad v Thajsku identifikovali až 75 percent tiel pomocu zubných záznamov. ILUSTRAČNÉ FOTO - ČTK/AP

Vedecké techniky používané v kriminalistike a súdnictve sa zjavujú čoraz častejšie na televíznych obrazovkách. Nie sú to len detektívky, kde sa s nimi divák stretne, ale aj rôzne dokumentárne programy. Napríklad veľmi obľúbené sú televízne programy CSI (Crime Scene Investigation) či Právo a poriadok o vyšetrovaní zločinu. Takéto programy zvyšujú popularitu kurzov s touto tematikou a tiež vedcov, ktorí sa jej venujú.

Na druhej strane však policajtom sťažujú pátranie a usvedčovanie zločincov.

Navyše porotcovia, ktorí tieto programy sledujú, veria scenárom, kde majú súdni experti vždy pravdu. Znamená to, že porotu na súde nezaujíma, či výpovede plné opatrných vedeckých výrazov naozaj dokazujú vinu. Aj súdni vyšetrovatelia a žalobcovia cítia tlak poroty, ktorá pod dojmom televíznych šou vyžaduje od nich viac.

Nereálne očakávania

Jim Fraser, riaditeľ centra súdneho lekárstva Strathclydeskej univerzity (Veľká Británia), je presvedčený, že televízia nevplýva len na porotcov. Prehnané zjednodušovanie v CSI vedie k nesprávnym očakávaniam, najmä pokiaľ ide o rýchlosť doručenia vedeckého dôkazu.

Ďalším negatívnym dôsledkom mediálneho záujmu je, že informuje kriminálnikov o metódach, ktoré polícia využíva na ich usvedčenie. Niektorí súdni experti preto len neochotne spolupracujú s médiami.

Vlamači čoraz častejšie používajú gumené rukavice a násilníci sa poisťujú kondómami, aby na mieste činu nezanechali DNA. Výnimkou nie je ani vrah, ktorý sa pokúsil svoju DNA zmyť šampónom. Polícia v anglickom Manchesteri zaznamenala, že zlodeji áut začali vysýpať cigaretové ohorky z popolníka predtým, ako auto opustia.

Prácu strážcov zákona a vedeckých expertov to rozhodne neuľahčuje. Vo väčšine prípadov by však znalosti vedeckých postupov získané z televízie nemali zabrániť odhaleniu podozrivého. Je totiž nesmierne náročné neznečistiť miesto činu, dokonca aj pre človeka oblečeného v ochrannom odeve.

DNA cez rozum neprešli

Guy Rutty z úradu súdnej patológie Leicesterskej univerzity skúmal, aké ľahké je zanechať stopy na mieste činu, pričom požiadal dobrovoľníka, aby prešiel sterilnou miestnosťou. Rutty bol schopný získať jeho DNA, aj keď sa v miestnosti zdržal iba niekoľko sekúnd a mal na tvári masku používanú televíznymi zločincami.

Snaha prejsť cez rozum najmodernejšej technike sa v našej spoločnosti vyskytuje iba krátko. V roku 1988 takmer stroskotal prvý súdny prípad, využívajúci na identifikáciu DNA, lebo vrah presvedčil kamaráta, aby svedčil v jeho prospech. Až keď sa začali svojím podfukom vystatovať, usvedčil ich test porovnania DNA. Vyšetrovatelia majú dnes k dispozícii také rozmanité vedecké metódy, že by vražda pravdepodobne neprešla ani skúsenému súdnemu expertovi.

Zubári sú ešte stále nenahraditeľní

Pri niektorých katastrofách, ako boli teroristické útoky v USA z 11. septembra či masakre v bývalej Juhoslávii, sa analýza DNA ukázala ako najužitočnejší prostriedok identifikácie obetí. Keď však v decembri 2004 udrela ničivá vlna tsunami v Indickom oceáne, väčšine mŕtvych priradili mená tradičnejšími metódami, najmä vďaka porovnávaniu zubných záznamov. Rozsah pohromy značne skomplikoval prieskumnícke práce. Tímy prichádzali do kontaktu s tisíckami tiel v teplom a vlhkom prostredí, cesty aj infraštuktúra boli zničené a laboratórne podmienky prakticky žiadne. Zisťovanie totožnosti pomocou DNA bolo takmer nepoužiteľné.

Nick Bracken, šéf centra pre koordináciu identifikácie obetí v Thajsku, vysvetlil pre časopis New Scientist, že analýza DNA nie je prvým ani posledným krokom pri zisťovaní totožnosti. Podotkol, že na získanie 1500 totožností pomocou DNA je nevyhnutné vypracovať až 8000 vzoriek, keďže pri každej mŕtvole treba profilovať niekoľko príbuzných. Preto prichádzajú na rad zubári.

V Thajsku asi 75 percent tiel identifikovali podľa zubných záznamov, desať percent podľa odtlačkov prstov a menej ako jedno percento pomocou analýzy DNA. Vo zvyšných prípadoch použili kombináciu týchto techník. Jedna z výhod zubov je, že sa dajú ľahko uskladniť pre neskoršie porovnanie so záznamami. Ak vzorky DNA nie sú zmrazené, veľmi rýchlo sa ničia.

Súdni zubári stále pracujú na mieste nešťastia. V mnohých prípadoch nemajú k dispozícii zubné záznamy a robia pokusné porovnania s fotografiami, na ktorých obete pri úsmeve odhaľujú svoj chrup. Dosiaľ sa podarilo identifikovať približne 2200 obetí, 3300 tiel sa nepodarilo zaradiť.

2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 627
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 594
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 986
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 444
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 387
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 287
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 897
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 858

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

ŽENA

Prečo ľudia podvádzajú? Prieskum dal jasnú odpoveď

Prečo sú aj šťastní ľudia neverní?

Trump je neúspešný prezident. Ale väčší problém leží inde

Trumpa zdobí plejáda charakterových necností, ktoré ho zrádzajú.

Prečo hrá mozog džezového a klasického pianistu rovnakú skladbu inak

Mozgy džezových a klasických pianistov fungujú rozdielne. Dokonca aj vtedy, keď hrajú tú istú skladbu.

Spravili krok k včasnému odhaleniu rakoviny, krvný test má veľkú úspešnosť

Test dokázal určiť aj päť typov rakoviny, na ktoré doteraz neexistuje skríning.

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

NASA testuje jadrový reaktor pre astronautov na Marse

Prvotné testy kompaktného reaktora v americkej Nevade boli úspešné.

Legendárna hra Age of Empires sa vráti v modernom prevedení vo februári

Hru museli v mnohých smeroch prepracovať, aby fungovala na moderných počítačoch.