SME

Earth 2160 - vojna nebola nikdy tak krásna

Tak a je to tu! Naša zvedavosť kŕmená množstvami screenshotov, informácií, sľubov a predovšetkým trailerov, z ktorých sme všetci vlhli ako pokazené práčky, bude konečne ukojená. Deň D. pre všetkých milovníkov stratégií nadišiel. Earth 2160 je tu!

Tak a je to tu! Naša zvedavosť kŕmená množstvami screenshotov, informácií, sľubov a predovšetkým trailerov, z ktorých sme všetci vlhli ako pokazené práčky, bude konečne ukojená. Deň D pre všetkých milovníkov stratégií nadišiel. Je tu súdny deň, ktorý otestuje naše grafické karty, pevné nervy a taktické myslenie. Originálna a veľmi populárna séria Earth sa uzatvára a vy máte možnosť dozvedieť sa ako to vlastne všetko dopadlo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Naši severní susedia mali v pláne sa poriadne vytiahnuť. Engine, na ktorom mala hra bežať mal byť na pomery real-timových stratégií nevídaný, vlastne aj je, ale k tomu sa dostaneme až oveľa neskôr. Najprv si pekne popíšme aké vymoženosti sa nám to Reality Pump snaží predať. To, že nový Earth 2160 bude RTS-ka ako vyšitá vedel každý z vás už dávno pred tým, než som ja vôbec mohol uvažovať o tom, že túto hru budem recenzovať. Popis toho ako klikáte na jednotky a posielate ich na nepriateľovu horko-ťažko vybudovanú základňu preto môžeme pokojne preskočiť. Skúsim vám načrtnúť čo nové táto hra do svojho žánra prináša.

SkryťVypnúť reklamu

Zaujímavý koncept, ktorý sa objavil prvý krát (tuším) v Starcrafte a to, že každá rasa má trochu iný systém pri budovaní, ťažení a vyrábaní jednotiek, naši poľský bratia dotiahli do úplnej, skoro až úchylnej dokonalosti. V hre sú prítomné štyri strany, menovite Euro-Asian Dynasty (ED), Lunar Corporation (LC), United Civilized States (UCS) a Aliens (mimozemštania :). Spôsob, akým menovaní budujú svoje základne je tak rozdielny, že sa budete musieť naučiť hrať v podstate štyri rozdielne stratégie. ED si zakladajú na budovaní masívnych komplexov, takže všetky budovy sú navzájom poprepájané a tvoria jednu veľkú štruktúru. LC dovážajú do svojej základne komponenty, ktoré skladajú jeden na druhý a ich základňa sa člení viac menej horizontálne. UCS vsadili všetko len na tri základné typy budov, ktoré vylepšujú pridávaním špecifických komponentov. No a nakoniec sú tu nováčikovia vo svete Eartha a tými sú Alieni, ktorí pre zmenu žiadne budovy (okrem obranných veží) nepotrebujú. Miesto toho sa množia delením a následnou mutáciou si vytvárajú jednotky, ktoré práve potrebujú. Zo začiatku sú 3, potom ich je 6, neskôr 12, hneď na to 24, stačí ešte chvíľku pokračovať, zmutovať a výsledok si viete domyslieť. Horda slizkých naničhodníkov vám pľuje všelijaké zelené sajrajty na vašu krvopotne vybudovanú základničku. 

SkryťVypnúť reklamu

          

Za takéto diametrálne odlíšenie jednotlivých strán už hneď v úvode si autori zaslúžia veľkú pochvalu. Pokračuje to samozrejme v absolútne rozdielnych prístupoch k jednotkám ako takým. Mohol by som opäť napísať rozsiahly odstavec, ktorý by to všetko popisoval. Nebudem vás ale pripravovať o potešenie z objavovania. Na takéto veci by som tu bol veľmi nerád. Oveľa dôležitejšie je pripomenúť fakt, že jednotky si tak isto ako v predchádzajúcom dieli vytvárate vy sami. Máte základný podstavec, na ktorý namontujete vybraný druh pancieru, prilepíte nejakú tú fakt-dosť-drsnú zbraň, nakoniec skrášlite ochranným štítom, lepšími motormi a môžete vyrábať vo veľkom množstve. Sloboda voľby, s ktorou ide ruka v ruke oveľa väčšia zodpovednosť je teda na vás.

SkryťVypnúť reklamu

Ťažko zadovážené suroviny (mimochodom sú tri a každá z rás využíva dve,

väčšinou rozdielne) môžete a hlavne musíte okrem jednotiek a budov míňať aj na výskum. Nerozhodní ľudia budú mať asi vážne smolu, pretože na výber máte približne 70 výskumov za každú rasu. Nemusím dúfam pripomínať fakt, že každá z nich disponuje úplne inými technológiami (okrem mimozemšťanov, ktorí to opäť riešia trochu iným spôsobom). Nové výskumy vám väčšinou pridajú nové komponenty (poprípade vylepšia tie stávajúce), ktoré potom využijete pri tvorbe jednotiek. Ako to už v dnešných RTS-kách býva zvykom, svoje zásoby nerastných surovín môžete míňať aj na hrdinov, ktorí sú tu na to aby vám trošku skrášlili armádu. Neviem či je to tými screenshotmi, ktoré boli pred vydaním hry k dispozícii, príbehom v predchádzajúcom diely alebo nebodaj tým, že som ako malé dieťa často krát padal na hlavu, no myslel som si, že nový Earth sa bude odohrávať výhradne na červenej planéte (tuším, že ju volajú po nejakom rímskom bohovi, nejaký Mars či čo). O to viac som bol prekvapený, keď som sa so svojimi vznášadlami preháňal po zelených pláňach alebo vesmírnych staniciach.

GRAFIKA  10 / 10
Engine, na ktorom Earth 2160 beží, má názov Earth III a je to bez konkurenčne ten najkrajší engine aký v real-timových a vlastne aj hocijakých iných stratégiách môžete vidieť. Začať sa oplatí pri nádherne a veľmi realisticky vymodelovanom teréne. V našej prehliadke sú na rade dych vyrážajúce efekty, najmä nádherné výbuchy, ktoré z bojiska robia perfektnú expozíciu najnovších technológií. Plynulé striedanie dňa a noci, znásobuje už tak výbornú atmosféru. Zabudnúť by som nemal ani na perfektne vymodelované jednotky a budovy, ktoré vyzerajú lepšie ako vo väčšine dnešných FPSiek. Za to všetko vďačíme pokročilým technológiám ako bump-mapping či najnovším pixel-shaderom. Za zmienku stojí aj fakt, že engine reprezentuje objekty na základe matematických modelov využívajúce Bezierove krivky, na miesto klasických polygónov. Tieto krásne cudzie slová však nebudete mať zadarmo. Pripravte sa na to, že na starých grafických kartách si hra ani neškrtne. Odporúčam aspoň takú Geforce 6600 a ak si hru chcete užiť bez vytrhaných vlasov, tak si obstarajte aspoň 1GB pamäte, pretože ak jej bude menej, hra začne po čase nepríjemne sekať.

SkryťVypnúť reklamu

         

INTERFACE 9 / 10
Ak ide o technickú stránku interfacu, nemám veľmi čo vytknúť. Hra ponúka množstvo nastavení, či už ide o ladenie grafického výkonu alebo tzv. gameplay možností. Autori nám dali k dispozícii obrovské množstvo klávesových skratiek, ktoré si na rozdiel od mnohých iných stratégií, môžete ľubovoľne meniť. No a nakoniec je tu veľmi zaujímavý a najmä v multiplayeri neoceniteľný „Picture in Picture“, ktorý si môžete nastaviť na akékoľvek miesto na mape a sledovať tak v podstate dve miesta naraz. Viacerí z vás určite ocenia fakt, že takmer všetky lišty sa dajú veľmi pohodlne schovať, tak aby nezavadzali, ak nie sú momentálne potrebné.

Druhá stránka interfacu, ktorá v konečnom hodnotení nemá až takú veľkú váhu je vizuálny dojem. Neviem, či budem jediný, čo si to bude myslieť, ale podľa mňa mohol vyzerať ešte aspoň o dve triedy lepšie. Je to síce len subjektívny názor, no taký silný, že tú polovicu hviezdičky stiahol zo sebou.

SkryťVypnúť reklamu

HRATEĽNOSŤ 9 / 10
Earth 2160 ponúka obrovskú dávku hrateľnosti. 4 úplne odlišné rasy, množstvo výskumov, vlastný dizajn jednotiek, vďaka tomu všetkému strávite hodiny a hodiny len vyžívaním sa nad tým čo všetko ste ešte nevideli. No a keď to všetko objavíte pustíte sa do taktického rozmýšľania a špekulácií. Budete vymýšľať ako najrýchlejšie, najlacnejšie a najefektívnejšie rozdrviť nepriateľa za tú ktorú stranu. Ak vám to nebude stačiť, môžete sa vrhnúť na jednu zo štyroch kampaní (vlastne zo začiatku len na dve), za každú zo zúčastnených strán. V príbehu sa zoznámite s hlavnými postavami, zžijete sa s nimi a dozviete sa osud bývalých obyvateľov, kedysi tak krásnej planéty Zem. Náplne misií sú rôzne a ak to zoberieme z trochu benevolentnejšieho hľadiska, tak dokonca aj originálne.

SkryťVypnúť reklamu

Za všetkým na tomto svete stojí aj druhá stránka veci. Earth 2160 je jednoducho hard-core stratégia. Neviem si predstaviť, že by sa do nej pustil nejaký nováčik, pretože by toho naňho bolo zo začiatku naozaj priveľa a to som ešte nezobral do úvahy fakt, že v hre nie je žiadny tutorial. Treba pri nej stráviť naozaj veľmi veľa času aby ste ju zvládli na solídnej úrovni. Musíte sa naučiť rozoznávať všetky druhy jednotiek, každej strany aby ste mohli v každej situácii použiť tie správne zbrane. Pretože v hre sú spôsoby ako zničiť hi-tech drahú armádu, lacnejšími jednotkami a to behom pár sekúnd. Obranné veže sú proti väčšine jednotkám absolútne ultimátne, no nájde sa jedna-dve, proti ktorej nemajú žiadnu šancu atď atď. Je toho veľa a je to naozaj na dlho. No to nie je mínus z pohľadu kritiky, len vyprofilovanie sa pre užší okruh hráčov.

SkryťVypnúť reklamu

           

MULTIPLAYER
Hru pre viacerých hráčov by som veľmi rád ohodnotil. Zo dve, tri krát som ju dokonca okúsil, bolo to síce fakt dobré, no pri takejto hre je aj 20 multiplayerových zápasov málo. Earth 2160 má pre multiplayer veľmi dobré predpoklady, preto (hoci bez hodnotenia) ho musím len odporučiť.

ZVUKOVÉ EFEKTY 8 / 10
Zvukové efekty sú na prijateľnej úrovni. Okrem klasických zvukov boja, pod ktoré spadajú všetky tie spánok rušiace elementy ako výbuchy, streľba a podobne. V hre perfektne dotvárajú atmosféru napríklad aj zvuky piesočných búrok. Za veľmi rozporuplný sa dá označiť dabing, najmä pokiaľ ide o kampaň. Niektoré postavy sú nadabované fakt profesionálne, no bohužiaľ sa často krát vyskytujú aj scénky, v ktorých dabing doslova reže uši.

SkryťVypnúť reklamu

HUDBA 9 / 10
Ústredná melódia spolu s vokálom je jednoducho božská, fakt úžasná a dúfam, že sa mi ju z hry podarí nejako vycucnúť.

Hudba, ktorá dotvára atmosféru bojiska je už z úplne iného súdka, no napriek tomu svoj účel a to dotvárať atmosféru, spĺňa do bodky.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 6 / 10
Aj obrovskí giganti majú svoje slabiny. Slabina veľkého a mocného kolosu s názvom Earth 2160 vyjde na povrch práve teraz. Je ňou hlavne náročnosť. V kampani si bez problémov budete užívať tak akurát náročné misie, dostanete sa do príbehu a všetko bude krásne. Potom príde misia, pri ktorej si vytrháte všetky vlasy a výdobytok modernej doby, s názvom load využijete viac ako 30 krát. No a keď si budete myslieť, že to najhoršie máte za sebou, hra vám predhodí misiu, po ktorej budete mať chuť hru okamžite vymazať.

SkryťVypnúť reklamu

V podobnom duchu sa nesie aj umelá inteligencia. Počítačom ovládaný nepriateľ vás síce dokáže zničiť, a to bez väčších problémov, no o nejakom inteligentnom správaní sa tu nemôže byť reč. Všetko je to spôsobené hlavne tým, že si dokáže všetko presne vypočítať a oveľa rýchlejšie reagovať. Keď ho však na začiatku odtrhnete od surovín dostane sa do pozície, keď už nič nevyrába, len čaká, kým mu zničíte celú základňu, miesto toho aby niektoré budovy predal a schopil sa. Bez problémov bude útočiť na jedno jediné miesto, nechá vás obsadiť väčšinu surovinových zdrojov, pri útoku sa mu zaseknú jednotky a podobne. To som ešte nespomenul A.I. vašich vlastných jednotiek, ktorá ma privádzala do šialenstva najmä v kampani. Vašim jednotkám jednoducho chýba akýkoľvek pud sebazáchovy alebo náznak intelektu. Bez ostychu sa vaša hrdinka (ktorá mimochodom musí prežiť) vrhne na nepriateľské opevnenie, ktoré ju rozstrieľa behom niekoľkých sekúnd. Vo väčšine hrách, by to vyriešilo nastavenie iného správania. Bohužiaľ možnosti v tomto smere sú v Earth 2160 naozaj biedne a ani tie nefungujú tak ako by ste si predstavovali. 

SkryťVypnúť reklamu

           

Záverečný verdikt 9 / 10
Veľmi dlho som váhal, vlastne nie som si celkom istý ani teraz. 4 alebo 4,5 ono je to vlastne úplne jedno. Earth 2160 je v mnohých aspektoch výborne odvedená práca, ktorá si nájde množstvo zarytých fanúšikov. Trúfam si však povedať, že nebude mať ani z ďaleka taký široký úspech ako Age of Empires 3, ktorý očakávame už každú chvíľu. Mám taký pocit, že táto hra nesadne každému a je to naozaj škoda. Možno som úplne vedľa, možno sa mýlim. Možno by som už mal ísť spať (hahahááá - pozn. kordi po štyroch hodinách výdatného spánku), som už dosť unavený... ale predtým si ešte zahrám Eartha.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 299
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 12 498
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 016
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 693
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 533
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 041
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 265
SkryťZatvoriť reklamu