Age of Empires 3 - konečne na vlastnej koži

O pripravovanom pokračovaní jednej z najslávnejších herných sérií sa už aj na našom webe toho popísalo dosť, všetky informácie však zatiaľ boli len, ako sa hovorí, z druhej ruky. Konečne sme mali možnosť vyskúšať si najočakávanejšiu stratégiu roka naživo.

O pripravovanom pokračovaní jednej z najslávnejších herných sérií sa už aj na našom webe toho popísalo dosť, všetky informácie však zatiaľ boli len, ako sa hovorí, z druhej ruky. Oficiálne vypustenie demoverzie konečne otvorilo nové obzory a dostali sme možnosť tento, na prvý pohľad, skvost vidieť v pohybe. Napriek k tomu, že väčšinou k hrám pristupujem skepticky (asi ako väčšina recenzentov), pri Age of Empires III (AoE III) som ani na sekundu nezapochyboval. Neprichádzalo do úvahy, že by Bill sklamal a vydal nejaký nepodarok, najmä ak samotné meno série znamená obrovský potenciál. Demoverzia našťastie potvrdila môj úsudok a napriek jej prekvapivej a amaterizmom zaváňajúcej „nedorobenosti“ dostatočne načrtla, čo sa dá očakávať od plnej hry. Ponúkla možnosť hrať skirmish (random map) za dva národy – Anglicko a Španielsko a zároveň dve misie z tretieho, posledného aktu kampane.

Na úvod ešte upozorním, že tento článok sa zameriava najmä na dojmy z dema, neopisuje hru ako celok. Pre takéto informácie zabrowsujte na naše preview Age of Empires III

TO NAJLEPŠIE NA ZAČIATOK
Každý, kto aspoň trochu sleduje dianie na hernej scéne, si určite všimol, že Microsoft vo svojej marketingovej stratégií vsadil najmä na in-game screenshoty dokumentujúce ultra realistickú grafiku hry. Myslím, že to bol dobrý ťah, najmä keď skutočný pohľad na hru ako-tak potvrdzuje to, čo statické screenshoty sľubovali. Samozrejme skutočnosť nie je až taká ružová, ale grafika je naozaj na úrovni a využíva snáď všetky bežne dostupné moderné technológie grafických kariet. Odráža sa to samozrejme na zvýšených hardwarových nárokoch, no, vďaka množstvu rôznych nastavení si zahrajú aj hráči so slabšími a staršími strojmi. Môj počítač (Athlon 2500+, FX5900) dokázal hru rozbehnúť na plných detailoch s antialiasingom v rozlíšení 1024x768 pri priemernej rýchlosti okolo 25 FPS, čo postačuje na plynulé hranie. V plnej verzii však budú evidentne problematické najmä rozsiahle námorné bitky, keďže FPS ide rapídne dole už len pri vykresľovaní samotnej vodnej hladiny (našťastie to za to stojí).

Slová Dava Pottingera, hlavného programátora hry, hovoria o bitkách za účasti 300 – 400 jednotiek. Samozrejme, že sme už videli aj hry s väčším počtom bojujúcich jednotiek, ale treba brať do úvahy štandardný herný prvok AoE série – populačný limit. Okrem toho jednotky sú zložené z veľkého množstva polygónov a náročnosť na grafickú kartu je vysoká už aj pri menších bojových konfliktoch - takých aké boli v demoverzii. Každopádne, už aj pri tých najmenších potyčkách si všimnete, že v Ensemble Studios sa nezabúda ani na fyziku, ktorá je dnes v kurze a žiadna moderná hra sa bez nej nezaobíde. Fyzikálne zákony teda v hre obhospodaruje Havok engine, ktorý snáď predstavovať netreba, podieľa sa na úspechu nejednej akčnej hry (jeho integrovanie do strategických hier je však skôr výnimkou). Najviac postrehnuteľné sú najmä efekty pri búraní stavieb delostrelectvom, kedy do priestoru odletujú vytrhnuté kusy stavby. Ilúzia reality je však nepochopiteľne pokazená finálnym zbúraním budovy, ktorá sa na záver zrovná do úhľadnej štvorcovej kôpky trosiek.

Havok zabezpečuje aj priam nebezpečnú príťažlivosť zabíjania. Vojaci sa konečne chovajú realisticky a nepadajú na zem v jednej a tej istej kŕčovitej póze, konečne je vidno rozdiel medzi zásahom ťažkou zbraňou ála kanón a napríklad útokom na bajonety.

Interface, o ktorom sa tiež dá hovoriť ako o súčasti grafického spracovania, ostáva veľmi podobný tomu zo staršich Age of hier, no „GUI“ (graphic user interface, teda ovládacie prvky na obrazovke :) - pozn. by chrupi) v hre bol na môj vkus bol až príliš veľký a luxusný. Ukrojil približne jednu tretinu celkovej hracej plochy. Napriek tomu, že to môže vyznieť malicherne, je to pre mňa (zatiaľ jediným) vážnejším záporom hry.

O grafickom spracovaní a všemožných efektoch, ktoré hra ponúka by sa dali popísať nespočetné riadky textu. Napriek tomu by to nevystihlo celkový dojem, ktorý hra zanecháva. Je to presne také, ako sa čakalo a predpokladám, že každý (svojprávny) recenzent bude grafiku hodnotiť minimálne ako vysoko nadpriemernú.

PRVÝ DOJEM NESKLAMAL
Grafické spracovanie síce je dôležité, no povedzme si na rovinu – kto sa v bojovej vrave zapodieva tým, ako pod ťažkou paľbou odlietavajú vojaci hore-dole, či ako sa rúcajú hradby? Poteší to na pár minút, potom prvotné nadšenie opadne a hráč začne objektívne vnímať kvality hry.

Princíp herného systému sa stopercentne drží v intenciách žánru RTS. Stále treba stavať domy, naháňať rôzne komodity (odpadla nutnosť ťažiť kameň), budovať armádu či strážiť si obranné línie. Ostalo aj klasické vyvíjanie sa cez rôzne doby obohatené o vyberanie „špecializácie“, podobne ako v Age of Mythology. Taktiež sú na výber dve strany, pričom každá ponúka určité výhody a bonusy do ďalšieho priebehu hry.

Čo by to však bolo za pokračovanie, bez kvanta zaujíamvých noviniek? AoE III sľubuje veľa...

Jednou z najviac ohlasovaných zmien je tzv. Home city, domovské mesto kdesi na starom kontinente. Na prvý pohľad to pôsobí otravne, starať sa o akési statické mesto, ktorým sa nemôžete prejsť a nemôžete s ním robiť prakticky nič. Na tomto meste stojí a padá vývoj vašich imperialistických ťažení v Novom svete. Zároveň do relatívne akčného žánru real-time „stratégií“ vnáša aj onen záhadne chýbajúci element stratégie. A ako to všetko funguje?

VŠADE DOMA DOBRE NAJLEPŠIE
Home City je zásadne prepojené s ďalším inovatívnym prvkom v AoE III. Ide o klasické eXperience Points (XP), ktoré plynú hráčovi na konto z najrôznejších herných činností, či už ide o boj alebo stavbu špeciálnych budov. Za určitý počet týchto bodov sa zdvíha úroveň (level) vášho domovského mesta, v ktorom zároveň prebieha veľká časť vývoja nových technológií. Mechanizmus vývinu je zaujímavý – za každú úroveň mesta dostanete k dispozícií 5 bodov, ktoré môžete utratiť za vývoj nových technológií či zlepšovákov. Tie však nie sú automaticky dostupné aj vo vašej kolónií v Amerike, v meste sa totiž vyvinú len do podoby akýchsi „Cards“, ktoré treba loďou odoslať do Nového sveta. A tak vám počas hry chodia do kolónie lode s rôznymi technológiami (duševné bohatstvo), ale aj hmotnými statkami. Môžete si napríklad poslať z Európy instantnú armádu, zloženú z rôznych jednotiek, ktorá pri rozumnom načasovaní dokáže zvrátiť priebeh bitky.

V praxi to vyzerá tak, že po každej úspešne splnenej misií môžete rozdeliť spomínaných 5 bodov (za predpokladu, že ste získali dosť XP na prestup Home City na ďalší level) do dostupných technológií, ktoré si v ďalšej misii budete môcť veselo posielať loďami z Európy. Ak sa vám to zdá trochu komplikované, vedzte, že to také naozaj je, ale je to (ako všetko) len otázka zvyku.

UMELÁ „INTELIGENCIA“
Jeden z najväčších kameňov úrazu RTSiek. Počítač má voči hráčovi vždy obrovskú výhodu – dokáže robiť snáď nekonečné množstvo činností naraz. Zdá sa mi, že stupeň náročnosti vždy znamená len rýchlosť vykonávania všetkých týchto úkonov. Autori sľubovali kompletne prepracovaný model AI a už demoverzia ukázala, že svoj sľub viac-menej splnili. Počítačové vojská bývajú takmer vždy na správnom mieste, vedia si nájsť slabiny a vychytať chvíľu nepripravenosti. Po rozbití väčšej časti hráčovej armády si zostávajúcich zopár polomŕtvych hrdinov prestanú všímať a s veľkou vervou sa vrhnú na budovy. Našli sa samozrejme aj chyby, nakoniec, AI nikdy nenahradí ľudského súpera (dúfajme...), ale počítačový protihráč v AoE III dokáže už na strednej náročnosti občas poriadne zavariť (nižšie stupne sú však len pre skutočných newbies v žánri...).

BOJOVÉ JEDNOTKY
Jednotky obsiahnuté v Age of Empires III sa nesú v duchu doby. Operovať teda budete najmä s mušketiermi (pri boji zblízka nemilosrdne nasadzujú bajonety), kanónmi, dragúnmi, ale ani stará dobrá klasika nie je na škodu – lučištníci, či kopijníci vždy potešia. Zloženie armády treba vyberať s rozumom, nie každá jednotka sa hodí na rovnaký typ protivníka, napríklad kopijníci sú (štandardne) efektívni najmä voči jazde, no už menej vody namútia pri búraní stavieb. Za zmienku stoja aj bojové psy, ktoré sú špecialitou španielskeho národa, prístupného v demoverzii.

Novinkou v sérií a vítaným obohatením armádneho repertoáru sú aj indiánske jednotky. V AoE III je viacero indiánskych kmeňov, s ktorými treba kooperovať. Dostanete tak možnosť využívať domorodých bojovníkov ako spojencov s neraz nezanedbateľným efektom. Indiáni síce spravidla nedisponujú takou palebnou silou ako civilizovanejší belosi, no sú rýchli a v dostatočnom množstve dokážu mnoho.

So silou armády súvisí aj populačný limit, ktorý mal byť podľa informácií autorov zmenený a mal ho ovplyvňovať aj stupeň vývoja domovského mesta. Priznávam bez mučenia – v demoverzii som si nič také nevšimol, limit sa klasicky zvyšoval stavaním domov, ba dokonca som nikde nenašiel údaj o aktuálnom stave populácie.

Treba však rátať s tým, že nie každá jednotka ukrojí rovnaký počet miest z celkovej kapacity. Podobne ako v Age of Mythology, väčšie jednotky, ktoré logicky potrebujú na obsluhu viac vojakov (napr. lode) si vyžiadajú väčšiu daň v podobe nárokov na kapacity ubikácií.

NIET ČO DODAŤ
Demoverzia skvelo načrtla akým smerom sa hra bude uberať. Obsahovala síce veľké množstvo chýb (animačné bugy, nemožnosť obsadiť veže jednotkami a pod.) a absentovala aj podpora 5.1 surround zvuku, no napriek tomu buďme za ňu vďační. Možno to bol nakoniec aj zámer – autori predsa musia dať hráčovi pocítiť, že demoverzia nedemonštruje celkovú kvalitu plnej hry. TOTO JE LEN ZAČÁTEK.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Zomrel Štefan Nosáľ, dlhoročný vedúci Lúčnice

Informovala o tom stránka Svetového združenia Slovákov v zahraničí.

PLUS

Spievajúci dom týral operou celú ulicu

Je to najabsurdnejší susedský spor, ktorý sa na Slovensku odohral.

KOMENTÁRE

Buďte vďační za Fica. My Česi máme iných komunistov

Komunistická strana Čiech a Moravy je ojedinelým reliktom.

DOMOV

Danko mení mediálny tím, končí jeho hovorkyňa

Predseda parlamentu dôvod odchodu Kliskej nechcel komentovať.

Neprehliadnite tiež

Ako legálne pozerať Hru o tróny bez káblovky cez web

Predplatné stojí necelých 10 eur za mesiac a dostanete prístup k ďalším seriálom a filmom.

OBJEKTÍV

Vlezie medzi sutiny aj do tela. Nový robot sa pohybuje ako vinič

Mäkký robot pomôže pri záchranárskych prácach či v medicíne.

Vedci opravili fyziku, protón je v skutočnosti ešte ľahší

Meranie je trikrát presnejšie ako doterajšie výsledky.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 6 290
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 328
  3. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 4 234
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 919
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 708
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 054
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 721
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 559
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 101
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 649