Sudeki - rozprávkové manga mlátenie

Sudeki je tak trochu iné akčné RPG. Manga postavičky v rozprávkovom svete bojujú proti zlu. Vytvárate kombá, získavate skúsenosti, vylepšujete hrdinov, ktorých môžete mať v partii viac. Klasika? Tento strohý popis tak možno vyznel, realita je však iná.

Sudeki je tak trochu iné akčné RPG. Manga postavičky v rozprávkovom svete bojujú proti zlu. Vytvárate kombá, získavate skúsenosti, vylepšujete hrdinov, ktorých môžete mať v partii viac. Klasika? Tento strohý popis tak možno vyznel, realita je však iná.

Po Dungeon Siege 2 bude ťažké presadiť sa v mojom osobnom rebríčku podobných hier. Akčná „klikajda“, kde prevláda postreh nad taktickým útočením, musí obsahovať niečo špeciálne, prípadne zaujať okamžite od začiatku. Sudeki sa to nepodarilo. Po prvej hodine hrania som chcel tento projekt, pripomínajúci japonské manga RPG (vytvorilo ho však štúdio Climax, takže šikmé oči si môžeme napraviť do pôvodného tvaru), zatratiť a označiť ako mierne podpriemernú blbosť, ktorá skôr spôsobí zvýšenie adrenalínu, než zábavy. Ako sami istotne už viete, celkové hodnotenie sa nevyšplhalo závratne vysoko, avšak sa výrazne líši od mojich pôvodných plánov. Sudeki je totiž tak trochu iné akčné RPG. Ja tak rád opakujem v rámci zvyšovania napätia vety.

Príbeh si môžeme pokojne strčiť za klobúk, nenájdeme tu nič prekvapujúce. Dobré kráľovstvo vs. zlé kráľovstvo. Nepriateľské hordy útočia a devastujú krajinku, ktorému sa postaví mladý hrdina, ku ktorému sa pripoja ďalší ľudkovia s podivne špicatými účesmi a farbami vlasov. Ak by ste chceli aj nejaké tie názvy, prosím – kráľovstvo Illuminia, hlavný geroj Tal, ku ktorému sa pridá princezná Ailish, máme tu záhadnú Buki... fakt ste to chceli vedieť? Ono je tá manga tak trochu pritiahnutá za vlasy, japonský výzor totiž majú len hrdinovia a spôsob boja, ale čert to vezmi, prašti jak uhoď. Celkový look je však taký ázijský. Je to síce fantasy, ale fantasy bez štipky prepracovanosti okolia a zápletky. Všetko sa totiž sústredí len na boj.

          

Vaše kroky po krajine sú kruto obmedzené – o tom neskôr – pričom celé hrania sa skladá z troch fáz. V jednej chodíte po svete, až kým sa za vašim chrbtom nezavrú dvere a neprichádza fáza číslo dva, teda boj v uzavretej aréne, z ktorej niet úniku. Alebo sa priplazí fáza číslo tri a spustí animovaná sekvencia. To je všetko. Behanie po okolí si nechám na hodnotenie, kde môžem tento aspekt bez mihnutia oka skritizovať. Budem sa radšej venovať boju. Ak má postavička zbraň nablízko, klikaním na ľavé, prípadne pravé tlačidlo myšky vytvárate kombá. Príklad? Stlačím ľavé, pravé, pravé a Tal nám efektne ufikne nepriateľskému vojačikovi hlavičku. Táto sekvencia sa vám však nepodarí vždy, svoje zohráva správne načasovanie úderov a pred dokončením nesmiete schytať zásah. Inak klasicky sekáte mečíkom/britvami, priebežne dopĺňate zdravie a manu. Ak ovládate povedzme princeznú Ailish, ktorá kúzli ako o dušu, pri boji sa kamera prepne do pohľadu z vlastných očí a nasleduje klasické FPS mydlenie, kedy vám z palice šľahajú firebally. Môžem vám povedať, že je to riadne adrenalínová akcia a všetko prebieha viac než rezko.

Ak ste sa po celý čas tešili na zbieranie skúseností, košaté vývojové stromy postáv, rozdeľovanie bodíkov do rozličných vlastností, riadne sa vám zahmlí pred očami, rovnako ako mne. Po vyhupnutí sa na ďalší level môžete dať nejakú modrú guľôčku, čiže jeden bod, buď do štyroch základných vlastností alebo do jednéj zo špeciálnej schopnosti, ktorú si vlastne aktivujete. Schopností má každá postava šesť, takže nečakajte príliš veľkú kombináciu, o to tu vôbec nejde. Medzi štyri vlastnosti patrí zdravie (dáte jeden bod, zvýši sa vám hodnota zdravia), zručnosť (poskočí vám zásoba many, pričom tú odčerpávate špeciálnymi útokmi/obranou), sila (lepší atak zblízka) a esencia (lepší atak z väčšej vzdialenosti). Toť vsjo. Nie, nezdá sa to len vám primitívne. Berte to však ako fakt. Už mi začínate veriť, že Sudeki je tak trochu iné akčné RPG?

GRAFIKA 7 / 10
Grafické spracovanie je na prvý pohľad nádherné, rozprávkové prostredie vôkol vás nemá takmer žiadnu chybičku krásy a hoc oči nedostávajú porciu vysoko detailných textúr, najnovších grafických efektov, prípadne sa nekochajú sofistikovaným fyzikálnym modelom, predsa sú spokojné a žiaria. Aspoň to tak bolo v mojom prípade. Okolie si zamilujete. Potom sa však stane všetka tá rozprávková nádhera trochu otrepaná, opakujúca a budete ju vnímať „len“ ako výborné spracovanie. Stačí sa pozrieť na obrázky a sami si zamilujete trojrozmerné modely postáv putujúce priam detsky vymodelovaným krajom, z ktorého sála ten správny pach atmosféry, vďaka čomu vás to ťahá priamo do hry. Dokonca aj mne by sa zunovalo jesť každé ráno praženicu, repetetívne okolie „jak by dal“. Malá chybička, ale predsa. Nič na tom nemení ani pobehovanie po iných typoch povrchoch. Všetko akoby ste už raz videli, čo je trochu nepríjemné s menšou dávkou detailov.

         

Druhá výčitka sa týka nahrávania pri vchode do budovy, niekedy sa nevyhneme loadingu ani pri prechode exteriérmi. Pár sekúnd by nemalo nikoho zabiť, ale v mestečkách som od zúfalstva začal žužlať kábel od myšky. Nepríjemne pôsobí aj prelínanie textúr, hlavne pri bojoch. Animácie dosahujú len mierne nadpriemernú úroveň a je úplne jedno, či ide o enginové alebo FMV sekvencie. Ich obsah je chabý a prevedenie tiež nevyčnieva. Potechou pre oči je intro, spracované sťa kovové bábkové divadlo. Jednoduchá nádhera, dokonale plniaca svoj účel. Pohyby postáv nevybočujú z anatomických možností ľudských jedincov i keď po rebríkoch by som štýlom plné gate nechcel chodiť. Nič to, konzolová grafika sa podarila, slziť oči nám nebudú.

INTERFACE 4 / 10
V tejto položke sa dá pľuvať na mnoho vecí, normálne neviem, kde skôr začať. Tak vhupnime do menu. To úplne prvé, kde si vyberiete novú hru, sa dá zvládnuť. Ono sa tam ani nič pokaziť nedá, všakže. Potom však príde na radu menu v hre, respektíve panely postáv. Po stlačení klávesy M som si veselo pohyboval kurzorom po približne desiatich položkách (mapa, čo má postava na sebe, aké predmety môže použiť, čo môže predať, kniha questov, bestiár...). Nevyvoláva to vo vás zúfalé pohľady, zimomriavky na chrbte a dokonca ani tik? V praxi však budete nadávať na tento konzolový systém. Jednému môjmu kamarátovi zvykne navrieť žila na čele, ten by teda mal radosť. Uznávam, že by som chcel vidieť viacero konzolových RPGčok na PC platforme, avšak s PC ovládaním! Chvalabohu, že nezbierate žiadne zbrane, štíty a podobne, len flašky s elixírmi a veci, ktoré okamžite predávate v najbližšom obchodíku. Pohyb v tomto dôležitom menu je jedným slovom hrôza strach. Ehm.

Ovládanie v samotnej hre sa tiež netvári prívetivo a štrbavý úsmev vám musí rázne nahovárať, že odo mňa dostal pekne po ústach. Neposedná kamera, ktorá ma prinútila stiahnuť senzitivitu takmer na nulu, mala riadne hrknuté. Pri voľnom pohybe krajinkou a blúdení sa to dá akceptovať, lenže príchodom k bojisku musíte zaťať zuby. A nechať do svojich izbičiek preniknúť chaos. Pardón, Chaos. Často nevidíte, kam vôbec rúbete, či vôbec rúbate alebo kde to vlastne ste. Trma-vrma počas súbojov je rovnako neprehľadná a do kľudnosti som mal asi tak blízko ako bratislavskí vodiči v zápche. Na tento systém sa zvyká veľmi ťažko, väčšinou budete len zúrivo klikať, snažiť sa uniknúť z hlavnej masy protivníkov, ktorá vás naháňa. Systematické likvidovanie? To ťažko.

Zlepší sa to prepnutím do pohľadu z vlastných oči pri Ailish. Ja som ďalej preferoval už len tento štýl, hoci ani FP pohľad nie je ideálny. Pohybujete sa príliš rýchlo, skôr to vyzerá tak, že levitujete. Chvalabohu, že na ergonómiu mysleli tvorcovia aspoň pri zosielaní špeciálnych útokov, ktoré sa aktivuje klávesou Q a výberom v jednoduchom menu. Keďže sa pohybujete tradične kombináciou WASD + myška, nebude tento výber v zlepenci tiel veľkým problémom, hlavne ak sa čas spomalí takmer na minimum.

Aby rýpaniu nebol koniec, dosť mi vadil aj systém dialógov. Neskutočne plytkých dialógov. Ak sa náhodou extra podmanivý text rozkladá na viac, než pár riadkov, po odkliknutí (keďže nemám za potrebu počúvať nudné hlasy postáv) sa celý pokec nádherne preroluje až k výberu inej témy. Predtým však, nechápem dôvod, naskočí ďalší riadok (čím sa samozrejme vymaže jeden vrchný), kde postava povie toto: ... Áno, tie tri bodky! Za každým pokecom! Nečudujte sa mi, že som po pár pokusoch prestal tieto hromady nešťastia čítať.

          

HRATEĽNOSŤ 5 / 10
Ak vám stačí tupé mlátenie v jednej veľkej mele, pričom vám energia zúfalo klesá a vy sa modlíte, aby už konečne ten pako sekol aj nepriateľa a nielen šermoval vďaka podivnému ovládaniu do vzduchu – zotrvačnosť je sviňa. Ak vám stačí len tupé mlátenie, s minimálnymi RPG prvkami. Ak vás bude baviť plnenie primitívnych úloh, ktoré sú vlastne stále o tom istom. Potom bude Sudeki pre vás. Lenže vás musím upozorniť na jeden nemilý fakt, ktorý zapríčinil, že je hodnotenie tejto položky tak nízke. Ono to po čase predsa len je zábavné a dokonca som si uvedomil, že sa v niektorých momentoch nenútim k hraniu! Tomu sa vraví dobrá atmosféra. Tá by dostala i viac, než na pár minút, veď okrem bojov sa začnú v hre vyskytovať dokonca aj logické hádanky. Patria síce do rodinky primitívnych, ale sú tu. Farebné kvádre na podstavce rovnakej farby, miešanie farebných ohňov, za účelom získania jednej farby alebo len obyčajné posúvanie predmetov na správne miesta. Sú to všetko jednoduché veci a po minútke máte hádanku buď vyriešenú alebo vás práve trklo čo a ako.

Dokonca ma potešilo, že som si mohol u miestneho kováča vylepšovať predmety. Síce som sa riadne pleskol po vačku, no stálo to za tú námahu. Vcelku ma bavili aj súboje s bossmi, na ktorých ste museli ísť trochu inak. Pavúčiu kráľovnú klasickým pižľaním nedostanete, treba čakať na vhodný okamih, nájsť slabinu náročného protivníka. Mohol by som ešte pokračovať vo vymenovávaní príjemných maličkostí. Tie však zadupávajú do zeme dve chyby. Veľmi závažné hrúbky. Už je to dosť dramatické? Dobre...

...tak za prvé. Sloboda? Jasné, to už skôr nebudem musieť každý mesiac inštalovať nové ovladače. Vždy musíte ísť len rovno za nosom, hra vás nepustí do hlbšieho preskúmania okolia. Máme tu cestu, tak hráč-bábka pôjde predsa po nej. Nie? Nie! Na, tu máš neviditeľnú stenu, tu máš veľký kopec, tu máš plot, tu máš bránu! Voľnosť ako v izbe 2x2 metre. S dvojicou viac než dosť obéznych slečien. Verím, že chápete moje pocity zdesenia, nemám totiž rád, keď niekto tak okato obmedzuje hráča vo výbehu. A navyše v RPGčku! Čakáte to za druhé, pretože prvý prešľap ste ako tak strávili? Dobre, boj prebieha nasledovne. Idete si, idete, zrazu postavičky vytasia zbrane, čo je neklamné znamenie, že sa ide rúbať. Za vašim chrbtom i pred vami sa zatarasí cesta a vy v uzavretej aréne sledujete ako sa zo vzduchu objavujú vaše ciele. Vžuuum a je to. Holt, zlo si nájde na povrch vždy.

MULTIPLAYER
Hra ho neobsahuje.

ZVUKOVÉ EFEKTY 5 / 10
Počas bojov vydávajú zvuky nepriatelia i vaše postavičky. Klasika. Dabing nijako nevybočuje z vôd priemernosti. Klasika. Ak sa vám i začne pri jednom hlase zdať, že si niekto dal na svojej práci záležať, okamžite príde druhá, úplne odfláknutá.

HUDBA 6 / 10
Okrem, pozor, toto ste určite nečakali, konzolových melódií, pri ktorých si zapchávala uši i korytnačka vo vedľajšej izbe, sa občas vynorila hudbička s akustickou gitarou a to sa pri prechodoch oku lahodiacich krajiniek počúvalo viac než dobre. Lenže po chvíli to začne nudiť, muzika sa začne opakovať a to pôsobí dosť rušivo.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 5 / 10
Nie je to prechádzka ružovou záhradou, náročnosť výdatne podporuje objavujúci sa chaos počas súbojov. Systém save pointov, teda miest, kde si môžete uložiť pozíciu, nie je až tak zlý nápad. Lenže po neustálom opakovaní buď hru okamžite vymažete alebo si stiahnete trainer. Rozmanití nepriatelia si žiadajú odlišný prístup a hoci je ich umelá inteligencia skrz-naskrz tupá, všetko napraví ich výdrž a početnosť.

Už som spomínal, že nebudete putovať osamotený, pridajú sa k vám traja ďalší priatelia. Ich inteligencia je na vcelku fajn úrovni, ľavou zadnou vytvárajú kombá, bojujú ako o život... Jedinou, zásadnou, vadou je, že sa nedokážu liečiť. Ak vám začne zatekať do topánok, pomôže špeciálny útok, avšak treba sa neustále sústrediť a okrem protivníkov zápasiť aj s hrou samotnou. 

         

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 6 / 10
Sudeki je tak trochu iné akčné RPG. Nemajte strach, dnes naposledy. Všetko podstatné si môžete prečítať vyššie a aby som zaplnil toto prázdne miesto, ukončím to zopár adjektívami. Rozprávkové, príjemne spracované, plytké, náročné, iritujúce, po čase nudné... a tak trochu iné :).

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Spasí nás univerzálny základný príjem?

Stroje a automatizácia prinesú v budúcnosti stratu polovice pracovných miest. Spolu s tým príde ešte väčší hnev ľudí bez práce. Bude to znamenať pád demokracie?

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

ROZHOVOR

Zosnulá Jaroslava Blažková: V Kanade som žila náhradný život

V tomto smutnom svete treba vyhľadávať jagavé momenty.

Neprehliadnite tiež

Ako vyzerajú svety mimo slnečnej sústavy? Pozrite si najkrajšie exoplanéty

Vedci predpokladajú, že okolo každej hviezdy krúži aspoň jedna planéta.

V Anglicku chcú mobilnú sieť posilniť balónmi, autami aj dronmi

Ak treba signál a rýchle spojenie, netreba hneď stavať vysoké veže.

Microsoft meškal so záplatami, neopravil dve vážne chyby vo Windowse

Počítače firiem nemusia byť chránené proti všetkým slabinám systému.

Samsung chce upraviť a znova začať predávať svoje horiace smartfóny

Upravené mobily neskončia na recyklačných linkách, dostanú sa opäť do rúk spotrebiteľov rozvojových trhov.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 788
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 604
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 332
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 132
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 584
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 591
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 243
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 001
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 793
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 723

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop