Age of Empires 3: Age of Discovery – podmaňte si Ameriku

Jedna z najznámejších real-time stratégií sa dočká svojho plnohodnotného tretieho pokračovania. Nik nepochybuje o úspechu a každú informáciu hltáme akoby to malo byť naše posledné sústo života. Je naše nadšenie oprávnené? Poďme si povedať o treťom Veku Im

périí niečo viac.

OBÁVANÁ HISTORICKÁ VSUVKA
História herného štúdia Ensemble Studios síce nesiaha ďaleko do minulosti, no všetci hráči berú partiu ľudí okolo Brucea Shellyho ako jednu z najtalentovanejších grúp. Pritom vôbec nejde o originalitu, či fenomenálne prevraty v hraní. Sústredenie sa na zábavnosť a vychytanie zaujímavých prvkov, zlepšujúcich hrateľnosť, dostala do varu milióny ľudí. Keď sa v roku 1997 objavila RTS Age of Empires od neznámych Ensemble Studios (navyše vydaveteľom bol Microsoft, vtedy producent stopercentných blbostí), žiaden hráč nepredpokladal úspech, či prerazenie na hernej scéne. Prvá verzia hry nevzbudila až tak veľký ohlas u recenzentov, no s patchom sa odstránili dovtedy prevládajúce problémy s umelou inteligenciou a herný hit bol na svete. Úžasný zážitok z budovania vlastnej civilizácie od pravekej spoločnosti po prvé snahy o štátne zriadenia bol nielen fascinujúci, ale vďaka rozmanitosti jednotiek a takmer dokonalému vyváženiu jednotlivých máp i prekvapujúco zábavný. Oh, ešte teraz s láskou spomínam na niekoľkohodinové hranie demoverzie, kedy som nechal na mapke posledný nepriateľský domček, hoci by stačilo udrieť obrovskou armádou, radšej som sa rozhodol vyťažiť najprv všetky suroviny – jednotku môžeme pokojne odškrtnúť ako hit.

Na druhý diel Age of Empires 2: Age of Kings sa čakalo dlhé obdobie, ale keď o tri roky neskôr uzrelo pokračovanie svetlo sveta, všetci chrochtali blahom. Rovnaký princíp sa posunul do neskoršieho obdobia, čiže stredoveku. Posunom v čase nikomu nevytvoril na čele vrásky a zaujímavé obdobie padlo vhod. Znovu ostali takmer všetky princípy pri starom, okrem značne vylepšenej grafiky sme si mohli vychutnať napríklad dnes hojne používanú funkciu vyhľadanie nepracujúceho peasanta a podobne. Menšie odbočenie v podobe Age of Mythology nemožno považovať za plnohodnotné pokračovanie a tvorcovia to ani netvrdia. Po prvýkrát sa Ensemble pokúsilo o preniknutie do tretieho rozmeru a išlo o trefu do čierneho. Nemuseli sme zložito rotovať kamerou a vziať si tak k hraniu „blicí pytlík“, mali sme len príjemné grafické spracovanie obohatené o ďalší rozmer a efektíky grafických kariet. Navyše mytológia predstavuje stále v hrách tabu – hovoríme tu o PC gameskách, God of War na PS2 to len potvrdzuje.

Okrem 16 miliónov predaných Age of... hier (všetci to v preview používajú, tak nebudeme čierna ovca v stáde, nie?) si strihli Ensemble aj jednu Star Wars stratégiu. SW: Galactic Battlegrounds by sa dala nazvať Age of SW, no vôbec to nedegradovalo titul do ohraných vôd. Pre fanúšika povinnosť, pre ostatných hrateľná sci-fi stratégia. A čo teraz? Bruce Shelly nevylihuje na pláži ostrova niekde v Karibskom mori, ale usilovne pracuje na treťom, plnohodnotnom, pokračovaní Age of Empires. Dobre, úvodné historické minimum máme za sebou, prejdime už k hre samotnej, nech neslintáte zbytočne.

WELCOME TO AMERICA
Znovu sa posunieme v čase ďalej a po stredovekých dobrodružstvách na európskom kontinente sa presunieme za veľkú mláku. Hra by sa mala začať známym dátumom 1492, teda objavením Ameriky. Finiš do polovice 19.storočia bude istotne plný objavov, svedčí o tom aj podtitul hry. Logicky si teda vychutnáme expanziu a kolonizáciu amerického kontinentu od jej počiatkov až do úplného záveru, kedy pôvodné obyvateľstvo stratilo svoju starú tvár. Ono kam vtrhli Európania, tam zadupali do zeme tradície – podobne dopadlo aj Japonsko. Hoci je dej a zúčastnené strany skutočné, dôraz nebude kladený na historickú presnosť a skôr ako stratégiu doplnenú o učebnicu dejepisu, by sme mali hrať fiktívne, čiže zábavné misie na úkor tých skutočných. Niektoré fakty sa mihnú príbehom, ale rozhodujúce slovo bude na opačnej strane. Za toto palec smerom nahor. Nudné, donekonečna sa opakujúce historické frázy nám lezú krkom pri hrách z druhej svetovej, nechceme podobné veci zažiť i v tomto, hrami príliš nepoškvrnenom, období.

Ozývajúce sa kuvičie hlasy o Empire Earth 2, pokrývajúcu tisícky rokov ľudskej histórie a siahajúcej až do blízkej budúcnosti, budem veselo ignorovať. Prečo? Určite je fajn, že máme k dispozícii tak obrovské časové obdobie, ale celé to vyzerá mierne nedonesene, keďže sa žiadnemu nevenovala dostatočný pozornosť. Za lepší spôsob vytvorenie pôsobivej atmosféry považujem menší časový úsek, rozpitvaný do hĺbky. Takto máme 350 rokov na hranie a pochybujem, že by sa to niekomu málilo.

SLOVENSKÓÓÓ, SLOVENSKÓÓÓ
Ako iste už viete, celkovo nájdeme v ponuke hrateľných národov ôsmich adeptov. Prekvapujúco medzi nimi my nebudeme, ale kto má stále vymýšľať tie nadpisy? Každá z frakcií bude samozrejme iná, má inú stratégiu, charakter a schopnosti. Tak napríklad Španielsko využíva absenciu konkurencie a rýchlo expanduje na neznámom území, Holandsko má väčší prísun financií vďaka prepracovanému bankovníctvu. Takto by sme mohli pokračovať aj pri ďalších národoch, medzi ktoré patrí Anglicko, Francúzsko, Portugalsko a prekvapujúco Nemecko, Rusko a Turecko. V rámci hrateľnosti a diferenciácii národov prižmúrime oči nad tureckou expanziou – veď kto by nechcel viesť kočovných bojovníkov do krvavej vojny. Treba si uvedomiť aj rozdielnosť jednotiek každého zástupcu, pričom nové možnosti diplomacie otvárajú nové dvere spojenectiev.

Na tomto mieste by som si dovolil trochu zapolemizovať. Je síce fajn, že v AoE3 nájdeme zastúpenie osmičky veľkých európskych mocností, avšak nebolo by od veci, keby sme mali možnosť zahrať si kampaň aj za pôvodných obyvateľov amerického kontinentu. Predstavte si tlupu indiánov pod vašim palcov v oslnivej grafike. Alebo sa môžeme presunúť do Strednej Ameriky, kde nájdeme taktiež mnoho atraktívnych hráčov hodiacich sa na súpisku – sakra, už by som mal prestať hrávať popri písaní článkov Football Manager 2005.

KDE DOMOV MŮJ?
Novinkou v treťom diely je domovské mesto kdesi v rodnej krajine. Určite ho na prvý pohľad rozoznáte na obrázkoch od záberov priamo z hry. Na prvý pohľad to nevyzerá až tak zaujímavo, ale tento RPG prvok má niečo do seba. Musíme si zvyknúť, že všetky upgrady alebo ak chcete vylepšenia, sa budú diať priamo vo vašom hlavnom meste. A tak je centrom rozvoja a technickej vyspelosti. Ponukový lístok však ešte nie je plne obsadený, pripočítajme si k tomu bonusy pre postavy alebo celé jednotky (teda niečo na spôsob vylepšovania a „kúziel“ z AoM) a posielanie dôležitých surovín do novo objavených končín. Musíme sa však zmieriť s tým, že to nefunguje ako lusknutie prstov a teleport ešte vynájdený nebol (a čo fakt naštve, ešte ani teraz nie je k dispozícii – pozn. rozospatý a veľmi skoro vstávajúci kordi). Plánovanie vopred netreba brať na ľahkú váhu a rozhodne si nemyslite, že vám hlavné mesto splní to, na čo si pomyslíte. Štátna pokladnica má tiež dno a ja len tajne dúfam, že štát bude tiež žiadať niečo za ochotu. Pomôže určite aj posielanie armády. Aspoň máme teraz jasno, kde je náš skutočný domov a nepôsobí to tak umelo.

OKRÚHLY STÔL
Dnes je normálne, že väčšina vecí a konfliktov sa snaží riešiť diplomatickou cestou. To je určite pokrok oproti minulosti, no nezmyselné zabíjanie zostalo. Vrátim sa však k téme. Ako plynie čas a presúvame sa stále bližšie k prítomnosti, môžeme objaviť aj čaro diplomacie, ktorá na rozdiel od svojich predchodcov bude založená na prepracovanejších princípoch. Už to nebude len o tom, že nepriateľ si zmyslí: My dvaja budeme kamaráti a nakopeme tamtým dvom prdel! Nie, chaos stredoveku sa skončil a nastupuje obávaná politika. Samozrejme v značne orezanej miere, nemusíte sa báť namyslených pánov v sakách. Ono dohodnúť si s niekým partnerstvo je vec ošemetná, hlavne ak dotyčnému nič neponúknete. Pod ochranné krídla vás prechlastaný Rus nevezme pre vaše žlté zuby, ale demižón vodky ho presvedčí. Toto je len príklad ako by to malo fungovať. Do toho si pripočítajme fungujúce bitky proti spoločnému nepriateľovi a obchodné transakcie.


VŠAK SOM KRÁSNY
To samozrejme ja som, o tom niet pochýb, ale Age of Empires 3: Age of Discovery taktiež nevyzerá zle. Čo to trepem, kto videl aspoň jeden trailer alebo si pozrel niekoľko desiatok screenshotov – teda má fungujúce oči, ten si musí 3D engine pochvaľovať. Tak nádherné prostredie a pohybujúce sa postavy si určite vyžiadajú krvavú daň v podobe hardwarových nárokov, ale Bruce je veľký optimista a verí, že si AoE3 zahráme už na priemernej mašine. V Ensemble totiž vedia dôležitú vec – ak chcú zabodovať u širokého publika, musia sa mu prispôsobiť v HW náročnosti, inak ich hra neprenikne do širokého spektra potencionálnych záujemcov. Výborná stratégia na papieri, ale zamyslite sa nad predošlými nárokmi Age of... hier! Niečo na tom bude. Možno to nebude vyzerať tak úchvatne a tiene plus odrazy na vode nebudú takmer fotorealistické, no už i takto sa máme na čo tešiť.

To som však nespustil ódy na fyzikálny engine. Áno, vážení priatelia, už aj do stratégií sa nám derie vymoženosť moderných technológií. A aby to bolo riadne uprdnutie si, ide rovno o Havok. Nerobte sa, že nepoznáte týchto 5 hlások poskladaných za sebou, Half-Life 2 hral každý a stačí si spomenúť na fyzikálne parádičky z výbornej FPS. Zopakujem to pre istotu ešte raz – z first person shooteru, teda akčnej hry. To, čo bolo v stratégiách tabu, sa tentoraz stáva skutočnosťou. Všetkým sú známe ostreľovania chudákov panáčikov kanónovými guľami, pričom každý človiečik odletí inak (záleží na mieste zásahu a polohe postavičky), vytvorí iný čľup na hladine mora, nenápadne sa črtajúceho za vojskom. Užijeme si toho určite dosť, ale že dostaneme možnosť boriť budovy po jednotlivých stenách, či kanónom rúbať drevo, som si ani vo sne nepomyslel. Vojnová vrava si tak pri uchovaní zábavnej hrateľnosti vytvorí dokonalý model prostredia.

Nedá mi nepovedať nič o rag-doll efektoch. Aj priemerný angličtinár už tuší koľká bije. Postavičky, sťa handrové bábiky odlietavajú po zásahoch (rozdiel medzi mušketou a spomínanou kanónovou guľou je markantný) a ono to vyzerá tak roztomilo, až sa dostanete do momentu, kedy si neuvedomujete, že vlastne sami zabíjate ľudí, vyhasínajú ľudské životy – a vás to sakramentsky baví! Aby som to zbytočne nepreťahoval, tomuto sa vraví pohlcujúca hrateľnosť. Presne na tieto maličkosti a novinky v žánri RTS Ensemble vsádza.

Prostredie bude rôznorodé, veď americký kontinent siaha od jedného pólu k druhému a i keď nepredpokladáme, že využijeme celý priestor, rozhodne je to dosť veľké miesto na vytvorenie meniaceho sa okolia.

SLOVENSKO HĽADÁ SUPERSTAR
Nemusíte okamžite vstávať znechutený, nikto zo super halfplaybackových spevákov tu nevystúpi a neuvidíte ani žiadny holý zadok. Zvuková kulisa si však super nadpis zaslúži. Vrava bojovníkov je na prvý pohľad klasická, ale uvažuje sa o nahovorení hlášok každého národa v ich materskom jazyku. Rusom ešte v pohode porozumiem, ale tureckému bľabotaniu ťažko. Vôbec to nevadí, zvýši sa tým atmoška a heslo spoznávaj cudzie jazyky tak dostane nový význam. Hluk záleží na vzdialenosti od epicentra zvuku, rovnako aj od hlasitosti – dôležitý súboj mimo vaše zorné pole tak bude veľmi ťažké prehliadnuť, či skôr prepočuť. V pozadí nezostane ani hudba. Tá svojou dynamickou kompozíciou a prispôsobením sa situácií bude prechádzať z bojových pochodov do tichších, jemných melódií počas mierového stavu.

DAVOVÁ PSYCHÓZA
Fanúšikovia punku spozorneli, avšak na ich smolu sa teraz pogovať nebude. Reč sa zvrtne na umelú inteligenciu. Jednak vaši a jednak nepriateľskí bojovníci by mali mať oveľa viac šedej kôry mozgovej, čo by malo zvýrazniť taktické zdatnosti hráčov. Zabudnite na nadávky, keď sa okolo stojaci vojačikovia len s úsmevom na tvári prizerali ako im zabíjajú parťáka. Protivníci budú prefíkanejší (nikdy, ale skutočne nikdy nepíšte toto slovo bez diakritiky, hlavne opačnému pohlaviu, inak sa dostanete do kompromitujúcej situácie ako ja minule s vetou: ty si taka prefikana...) a preto príde vhod využitie formácií. Všetci to dobre poznáme – jedna je vhodná na rýchly postup vpred, avšak obrana je slabá a opačne. Ono však dosť záleží na rozložení panákov aj pri útoku a pokrytí čo najväčšieho územia, aby vám nik neunikol.

Ak vás omrzí kremíkový nepriateľ, určite si nemusíte trieskať hlavu o stenu – podpora multiplayeru cez službu Ensemble Studios Online 2 by mala byť funkčná a rýchla. Veď v predošlých tituloch sme sa o tom mohli presvedčiť. Trochu sa však zastavím aj tu. Často sa totiž stávalo, že bolo náročné (časovo či psychicky) nájsť práve ten typ mapy/protivníka/boja, na ktorý sa momentálne cítime. Dalo sa to, nevravím, že by to bol nejaký extra problém, ale uživateľská príjemnosť istotne stúpne s tzv. balíčkami, v ktorých si nadefinujete vaše požiadavky a hor sa do hrania. Možností bude neúrekom a vsadím posledný článok malíčku na ľavej ruke svojej sestry, že budeme chrochtať blahom. Ak nie... no radšej nič a sestričkin malíček pôjde do ahóóój.

DOBRÚ NOC DETI
Všetkého veľa škodí. Tento text je značne dlhý, ale verím, že nikoho rozprávanie o zrejme naj stratégii tohto roku príliš nenudilo. Age of Empires 3: Age of Discovery si to rozhodne zaslúži. Môžete sa na to pozrieť z akejkoľvek strany, avšak žiadnu výraznú chybičku krásy na hre nenájdete. Ja viem, ľahko sa to všetko hovorí bez hrateľnej verzie, ktorú by sme si mohli sami vyskúšať, ale Ensemble nás ešte nikdy nesklamalo a pochybujem, že Age of Empires 3 nebude pecka. K sestrinmu malíčku tak pridám i ja svoj.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Civilizáciu Aztékov zničila európska zbraň, nevedeli proti nej bojovať

Za kolapsom rozvinutej juhoamerickej civilizácie môže byť aj pandémia paratýfusu.

Voda na Zemi aj vo vesmíre. Pozrite si najkrajšie zábery z kozmu za tento týždeň

Vedci predstavili tri mimozemské svety, kde by mohla byť voda aj život.

Pluto a jeho mesiace budú oficiálne ríšou mŕtvych

Nové názvoslovie pre systém trpasličej planéty sa inšpiruje aj mytológiou.

TECH_FM

NASA oznámila obrovský objav, prečo sú vedci takí nadšení

Veď je to „len“ ďalšia hviezdna sústava. Tak prečo toľko kriku? Vysvetľuje podcast TECH_FM.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 744
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 551
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 046
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 476
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 911
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 648
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 494
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 291
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 887
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop