Mentálne mapy a náš pohyb na webe

Keď ľudia prichádzajú na vašu webovú stránku, majú už vytvorenú mentálnu mapu popisujúcu, ako by mala ideálna stránka vyzerať. Očakávajú, že určité prvky uvidia na konkrétnych miestach. Očakávajú, že narazia na určité konkrétne slová popisujúce obsah.

Čím viac sa tejto ich fiktívnej mentálnej mape priblížite, tým úspešnejšia vaša stránka bude.

Kedykoľvek robím workshop o architektúre informácií, požiadam ľudí, aby si predstavili, že sú Spielbergov ET a spomenuli na slávnu vetu "ET volá domov". Nech si predstavia, že sú ET na webe a chcú volať "domov" - vrátiť sa späť na hlavnú stránku ľubovoľného servera. Kde by hľadali odkaz "Domov" (Hlavná stránka)? Vľavo dolu? Vpravo hore? Vpravo dole? V strede?

Skúšal som to už s niekoľkými tisícmi ľuďmi v 20 krajinách, ale ešte nikdy sa mi nestalo, aby aspoň 95 percent ľudí neočakávalo, že odkaz bude v ľavom hornom rohu obrazovky.

Ak väčšina ľudí predpokladá, že vľavo hore bude odkaz Hlavná stránka, nemal by tam byť aj na vašom webe? Nestačí, že sa dá dostať na hlavnú stránku kliknutím na logo. Istá Austrálčanka mi nedávno rozprávala, ako testovala firemnú webovú stránku na skupine 64 ľudí - 64 z nich neprišlo na to, že logo odkaz z loga vedie na titulku. Musíte to preto vysloviť: Hlavná stránka.

Dávam ľuďom aj iné cvičenie: nech vyberú desať najdôležitejších odkazov, ktoré očakávajú na webovej stránke, a ohodnotia ich od 10 (najdôležitejší) po 1 (najmenej dôležitý).

Značné množstvo ľudí pridelí desiatku odkazu Hlavné stránka a číslo 1 alebo 2 Kontaktu. Vyzerá to dosť zvláštne, že ľudia považujú za najdôležitejší odkaz na hlavnú stránku, dokonca aj keď sa práve na nej už nachádzajú. Zvláštne, kým nepochopíte, že sa riadia len svojou mentálnou mapou.

Dôvod, prečo patrí desiatka Hlavnej stránke a až posledná číslica Kontaktu súvisí s tým, kde očakávame, že tieto odkazy nájdeme. Množstvo stránok prvým odkazom svoje menu začína a Kontaktom končí. Čítaním množstva webových stránok si tak ľudia vytvorili v hlavách mentálne mapy.

Web je z veľkej časti o navigácii - pohybe z jedného miesta na druhé. Čím viac stránok navštívite, tým je vaša mentálna predstava o tom, ako by mali vyzerať, jasnejšia. A čím sa stránky k tejto mape viac priblížia, tým sa na nich cítite lepšie.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Neprehliadnite tiež

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali novú Nokiu 3310

Nové smartfóny Nokie majú čistý Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Sniper Elite 4 nie je len o krvavom zabíjaní (recenzia)

Jedna z najlepších taktických akcií tohto roka je viac, než len krvavou školou anatómie človeka.

Za farebné videnie vďačíme predkom, ktorí jedli ovocie

Len ľudia a niektoré druhy primátov majú v oku tri druhy zmyslových buniek.

Je drahý a chce byť najlepším smartfónom. Podarilo sa? (test)

Má obrovský displej a aj napriek nemu sa používa pohodlne. Huawei Mate 9.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 135
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 269
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 569
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 898
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 739
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 197
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 481
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 053
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 175
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 168

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop