Mentálne mapy a náš pohyb na webe

Keď ľudia prichádzajú na vašu webovú stránku, majú už vytvorenú mentálnu mapu popisujúcu, ako by mala ideálna stránka vyzerať. Očakávajú, že určité prvky uvidia na konkrétnych miestach. Očakávajú, že narazia na určité konkrétne slová popisujúce obsah.

Čím viac sa tejto ich fiktívnej mentálnej mape priblížite, tým úspešnejšia vaša stránka bude.

Kedykoľvek robím workshop o architektúre informácií, požiadam ľudí, aby si predstavili, že sú Spielbergov ET a spomenuli na slávnu vetu "ET volá domov". Nech si predstavia, že sú ET na webe a chcú volať "domov" - vrátiť sa späť na hlavnú stránku ľubovoľného servera. Kde by hľadali odkaz "Domov" (Hlavná stránka)? Vľavo dolu? Vpravo hore? Vpravo dole? V strede?

Skúšal som to už s niekoľkými tisícmi ľuďmi v 20 krajinách, ale ešte nikdy sa mi nestalo, aby aspoň 95 percent ľudí neočakávalo, že odkaz bude v ľavom hornom rohu obrazovky.

Ak väčšina ľudí predpokladá, že vľavo hore bude odkaz Hlavná stránka, nemal by tam byť aj na vašom webe? Nestačí, že sa dá dostať na hlavnú stránku kliknutím na logo. Istá Austrálčanka mi nedávno rozprávala, ako testovala firemnú webovú stránku na skupine 64 ľudí - 64 z nich neprišlo na to, že logo odkaz z loga vedie na titulku. Musíte to preto vysloviť: Hlavná stránka.

Dávam ľuďom aj iné cvičenie: nech vyberú desať najdôležitejších odkazov, ktoré očakávajú na webovej stránke, a ohodnotia ich od 10 (najdôležitejší) po 1 (najmenej dôležitý).

Značné množstvo ľudí pridelí desiatku odkazu Hlavné stránka a číslo 1 alebo 2 Kontaktu. Vyzerá to dosť zvláštne, že ľudia považujú za najdôležitejší odkaz na hlavnú stránku, dokonca aj keď sa práve na nej už nachádzajú. Zvláštne, kým nepochopíte, že sa riadia len svojou mentálnou mapou.

Dôvod, prečo patrí desiatka Hlavnej stránke a až posledná číslica Kontaktu súvisí s tým, kde očakávame, že tieto odkazy nájdeme. Množstvo stránok prvým odkazom svoje menu začína a Kontaktom končí. Čítaním množstva webových stránok si tak ľudia vytvorili v hlavách mentálne mapy.

Web je z veľkej časti o navigácii - pohybe z jedného miesta na druhé. Čím viac stránok navštívite, tým je vaša mentálna predstava o tom, ako by mali vyzerať, jasnejšia. A čím sa stránky k tejto mape viac priblížia, tým sa na nich cítite lepšie.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

EKONOMIKA

Lajčák hovorí o výbere Evky niečo iné, ako pred mesiacmi

Minister sa bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

Neprehliadnite tiež

Bizarná hviezda opäť pohasla, otočili na ňu teleskopy z celého sveta

Merania by mohli odhaliť, aký objekt spôsobuje jej zvláštne správanie.

Astronóm: Blikajúcu hviezdu sme pozorovali aj na Slovensku

Poklesy v jasnosti hviezdy nespôsobujú mimozemšťania, zrejme ide o prirodzený jav, hovorí Ľubomír Hambálek z Astronomického ústavu SAV.

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Antikoncepcia postavená na dávnej rastline sa bude dať užiť pred alebo po styku. Prípadne sa bude nosiť ako náplasť.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 613
  2. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 8 108
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 985
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 722
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 7 112
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 138
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 5 056
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 502
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 759
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 1 914