SME

Používanie internetu ukrajuje z času stráveného pri TV

Ľudia so širokopásmovým pripojením na internet v Severnej Amerike sledujú televíziu o dve hodiny týždenne menej, než tí, ktorí internet nemajú. Surfisti s pomalším dial-up pripojením o 1,5 hodinu menej.

Televízia v boji s internetom o pozornosť divákov pomaly prehráva. ILUSTRAČNÉ FOTO - SITA/AP

Uvádza sa to v správe agentúry Forrester Research Zákazníci a technológie 2005 zverejnenej minulý týždeň, ktorá vychádza z dlhodobého sledovania takmer 70-tisíc domácností v Spojených štátoch a Kanade.

Majitelia broadbandu sledujú televíziu v priemere 12 hodín týždenne, ľudia bez internetového prístupu 14 hodín.

Hoci tvrdenie, že pripojenie na internet odrádza ľudí od využitia iných médií, nie je nové, najnovšia štúdia preniká viac do hĺbky a rozdeľuje internetistov na viacero veľmi odlišných skupín, napríklad na "optimistov", "pesimistov" a "nomádskych networkerov". Ľudia z poslednej kategórie používajú internet v domácnosti už najmenej päť rokov a vlastnia aj prenosný počítač, laptop. Televíziu už sledujú len 10,8 hodiny týždenne.

Podľa štúdie ľudia pripojení na internet okrem televízie venujú o niečo menej času než predtým aj novinám a časopisom. Rádio a počítačové hry naproti tomu konkurenciou internetu netrpia.

Správa definuje technologického optimistu ako človeka, ktorý verí, že vďaka technológiám bude jeho život príjemnejší, kým "pesimista" má k technológiám neutrálny alebo nepriateľský vzťah. Pesimistov je v americkej spoločnosti 51 percent, optimistov 49, tvrdia sociológovia.

"Internetové médiá lákajú davy technologických optimistov," píše sa v správe, podľa ktorej optimisti trikrát častejšie využívajú streamingové médiá (prenos videa a hudby z internetu v reálnom čase), zdieľanie súborov cez peer-to-peer siete a oveľa častejšie než pesimisti čítajú blogy. Viac času venujú aj videohrám, papierovým časopisom a rádiu, kým pesimisti viac pozerajú televíziu. Jedine čítaniu novín obe skupiny venujú rovnaké množstvo času.

Ďalším záverom štúdie je, že na americkom kontinente vlani panovala "technologická nákupná horúčka" a ľudia si odnášali z obchodov množstvo nových technologických hračiek, čo dáva predpoklad na rýchly rast využitia mnohých technológií v najbližších šiestich rokoch.

Najrýchlejší rast zaznamenajú digitálne videorekordéry: na konci minulého roku ich malo doma šesť miliónov Američanov, v roku 2010 by to malo byť už takmer 43 miliónov. V rovnakom čase počet DVD rekordérov v domácnostiach stúpne z 12 na 56 miliónov, počet MP3 prehrávačov z 11 na 40 miliónov a DVD prehrávačov zo 76 na 103 milióny.

Správa naopak nevenuje veľký priestor satelitnému rádiu, ktoré sa v Severnej Amerike stáva čoraz populárnejším vďaka tomu, že umožňuje počúvať množstvo originálnych staníc aj pri ceste autom naprieč kontinentom bez prerušenia. Autori však konštatujú, že možnosťou príjmu satelitného rádia bude tento rok vybavených päť percent amerických áut, čo predstavuje medziročný rast až na dvojnásobok.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu