Quake 4 - bitka za slobodu

Ťažko skúšané nervy hráčov v očakávaní herného klenotu. Ožarované tváre monitoru, na ktorom sa odohrávajú rýchle a adrenalínové prestrelky, nepriateľská rasa votrelcov hrdinu nezastaví. Nový Quake prichádza a ťažko mu odolať. Váhate? Naše previe

Ťažko skúšané nervy hráčov v očakávaní herného klenotu. Ožarované tváre monitoru, na ktorom sa odohrávajú rýchle a adrenalínové prestrelky, nepriateľská rasa votrelcov hrdinu nezastaví. Nový Quake prichádza a ťažko mu odolať. Váhate? Naše preview vás navnadí.

Doom 3 bol skvelý. Jasné, mnoho z vás začne okamžite mávať ukazovákom a s vražedným zábleskom v očiach (s logom Half-Life 2 vytetovaným na sietnici) zúrivo vytvárať voodoo bábku s mojou podobou, pretože vám nervy pretiekli. Po technickej stránke však išlo o skvost a temná atmosféra bola založená na jednoduchých, no fungujúcich princípoch. Nech to bolo podľa niekoho sklamanie, pre niekoho hviezdna zostava, id Software vyťahuje z rukáva ďalšie eso. Quake IV. Spomínať, že pre mnohých je séria „Kvejka“ modlou a multiplayer peckou, by bolo nosením vody do studne (ej, dnes to ale mám plodný deň). Prvý diel založený na revolučnej 3D technológií (v čase príchodu prvých grafických akcelerátorov, bol GlQuake riadnou pastvou pre oči), dvojka mala dokonca aj náznaky príbehu a prestrelky s alienmi mali šťavu. Lenže príchodom konkurencie začalo meno úspešnej FPSky upadať. Tretí, na MP zameraný, diel bol plný adrenalínovej akcie, ale uzrel svetlo sveta pred šiestimi rokmi, čo je riadne dlhá doba. Čas na pokračovanie ako stvorené.

IDEÁLNY VZŤAH
Quake IV nevzniká priamo v pekelných útrobách id Softu, ale v lone jeho najmilšej. Raven Software je možno pre niekoho menšou neznámou, avšak ich portfólio hovorí za všetko. ShadowCaster, Hexen, Heretic, Take no Prisoners, Soldier of Fortune, Jedi Knight 2. To je len zopár titulov, ktoré si istotne zaslúžia spomenúť. Symbióza Ravenu s Carmackovym idom je na prvý pohľad parazitujúca, no tak skvelú spoluprácu v hernom svete nevidieť a je radosť na ňu pozrieť. Raven pracujú väčšinou z technológiami od svojho veľkého brata, pričom využijú len grafický potenciál, tomu dodajú šťavu vlastným príbehom a svojskú hrateľnosť. Jednoduchý princíp zasluhujúci potlesk už len kvôli tomu, že ono to funguje na jednotku. Tentoraz sa však 13-ročný vzťah dostal do zaujímavého bodu – Raven bude tím, pracujúci na štvrtom Quakovi. Pre niekoho prekvapenie, na druhú stranu treba povedať, že spolupráca tohto druhu má svoje obrovské klady. Chalani sa vzájomne poznajú, komunikácia medzi nimi neviazne a spoločne dokážu vytrieskať z legendy niečo viac. Predsa len v id Software pracuje približne dvadsaťpäť ľudí, pričom Raven zamestnáva raz toľko pracantov. A všetci dobre poznáme pravidlo: „Viac hláv, viac rozumu.“ Navyše id Software neboli nikdy majstri na príbeh a naopak Raveni dokázali vytvoriť aj trochu zložitejšiu zápletku, podať ju prijateľným spôsobom, výrazne sa odlišujúcim od strieľačky (hoc zábavnej) od frajerov z id Software.

PRÍBEH? PRÍBEH!
Áno, je to už raz tak. Slovíčka Quake a príbeh sa v jednej vete zrejme ešte nevyskytli, všetko sa však novou krvou zmení. Niet sa čomu čudovať, tupé strieľačky z vlastného pohľadu sú fajn, ale so zápletkou je omnoho väčšia šanca prežívania zážitkov. Podľa doposiaľ uverejnených informácií nepôjde o nič prekvapujúce, ale kvalitným podaním budeme híkať nad zabehnutými klišé a prežívať to akoby po prvýkrát. Aby začudovaným pohľadom nebol koniec, hlavný hrdina má dokonca meno! Do akcie sa vrhneme ako Matthew Kane a nepôjde o žiadnu picačku štýlu osamelý hrdina zachráni svet. Aj keď ono sa k niečomu podobnému prepracujeme, nebude to tak okaté. Po zlikvidovaní hlavného zlodoša Makrona z dvojky by sa optimistickému ľudstvu mohlo zdať, že si môžu žiť pokojným životom, kde ich jediným problémom bude znečistené prostredie a vysoké dane. Hlavne žiadni Stroggovia. Tento tupý národ by bez vyššieho, ba priam kolektívneho mozgu nič nedokázal a práve štvrtý diel nám predstaví v hlavnej zápornej úlohe Nexus, ktorý si túto úlohu vzal na svoje plecia.

Zem o prípravách na vojnu vie a preto sa ju pokúsi zničiť ešte v zárodku a vysiela na planétu Stroggos drsných mariňákov Rhino Squad. Lenže zákerná rasa je pripravená na inváziu a elitné vojenské jednotky padajú ako hnilé hrušky. Matthew Kane bojuje o svoj holí život v mimozemskom pekle a ako sme mohli vidieť v traileri, napokon podľahne obrovskej presile. Jedinou možnosťou ako sa postaviť nechutnému nepriateľovi, je stať sa jedným z nich. A tentoraz to je myslené doslova. Všetkých ľudí totiž Stroggovia nezabíjajú, ale menia si ich na vlastných. Kane sa preberá na stroggskej operačke, na vlastné oči sleduje ako jeho spoločníci prichádzajú o neefektívne končatiny, ktoré sú nahradené kovovými napodobeninami spoločne s mimozemskými implantátmi. Túto procedúru absolvuje aj nás hlavný hrdina, no záver prevodu na Strogga sa nepodarí a Kane, napoly človek, napoly alien sa vyberá na púť za záchranu ľudstva. Toto všetko sa však udeje až po niekoľkých hodinách hrania – my sme vraveli, že o zvraty nebude núdza, hoci sú klišoidného charakteru. Lenže Matthew Kane nespasí svet sám, po jeho boku bude bojovať partia Rhino Squad.

VIAC HLAVNÍ, VIAC MŔTVYCH
Možno by nám stačil aj osamotený hero, kosiaci nepriateľské vojská sťa repelent hmyz, na záver by pokoril arcidémona a získal by jeho kráľovstvo a pol princeznej k tomu. Alebo nejako podobne. Z arkádových prvkov nám však Quake IV už vyrástol a samotár si môže maximálne sám... natrieť chlieb s maslom, ale určite nie poraziť hordy nadržaných votrelcov. Skupinka bojujúca po vašom boku nebude patriť medzi zelenáčov, skúsenosti jednotky vám pomôžu v rozsiahlych prestrelkách, kde sa obete počítajú na desiatky (samozrejme na súperovej strane). Nádherným príkladom môže byť Call of Duty, kde bola tímová spolupráca nádherne viditeľná. Quake IV ide dokonca tak ďaleko, že bez spoločníkov by boli mnohé úrovne nedohrateľné, presila bude skutočne obrovská a každá pomocná ruka sa hodí. Tieto PR žvásty by sme si mohli vyvesiť nad postieľku a rituálne si na ne každú noc udrieť hlavu, keby sa neočakávala pokročila umelá inteligencia vašich kamarátov.

Ono dať niekomu aspoň štipku rozumu je niekedy dosť náročné, ale tímový duch by mal byť špecifický práve zohratou spoluprácou. Nečakajme preto žiadne zasekávania sa na rohoch, nerešpektovanie príkazov alebo zlý pathfinding, či neschopnosť presne mieriť. Quake IV nám prinesie pravý opak, takže môžeme vylúčiť samovražedné nábehy pod nepriateľské zúbky. Každá strata vo vlastných radoch bude bolestná. Skrývaním sa za prekážky, dômyselným postupom vpred a hlavne dbaním na stratégiu bude zážitok plnohodnotný. Vyzerá to nádherne takto na monitore, pravda sa nám ukáže až na vlastné oči.

VYSTÚPTE SI, PÁN VODIČ
Novinkou bude ovládanie vozidiel, ktoré je dnes už v každej druhej FPSke, preto nekričíme ako šialení sťa násťročné fanúšičky polonahých chlapčenských skupín. Ako ukázal Pariah, dá sa to nádherne zvorať a človek si tú štreku radšej odkráča pešky, to by však prípad Quake IV nemal byť. Navyše sa ocitáme v brutálnom konflikte, teda proti sebe stoja armády a nie osamotená postavička, čomu boli prispôsobené aj vozidlá. Mno, vozidlá ako vozidlá. Tank bežne na križovatke nestretnete (a ak, už je neskoro), pričom trailer nám v praxi predviedol obrovského robota, mecha. Spúšť spôsobená v nepriateľských radoch týmto obrovským stvorením bola samozrejme obrovská, zábavnosť podobného razenia je vítaná. Prítomnosť „dopravných prostriedkov“ však nebude náhodná a vždy vám výrazne uľahčí situáciu. Ono to dobre poznáme a keby som mal ja kamión, stopka – nestopka, hlavná je tam, kam idem ja.

POĎME SA SPOLU HRAŤ
Multiplayer tvoril, a tvorí, dôležitú súčasť Quaka a štvrtý diel nebude výnimkou. Na rozdiel od taktických, tímových alebo hardcore simulácií vojnového konfliktu si bude možnosť hrania viacerých ľudí zakladať na adrenalínovej akcii. Špeciálne upravené mapy ponúknu tradičné MP klasiky typu Deathmatch, CTF, ale veríme, že neprídeme o obrovské mapy, kde by sa mohli desiatky hodín vraždiť dve skupiny ako napríklad v Battlefielde 2. Obrovský spád neustáleho behania, skákania a strieľania má niečo do seba, myška si ani na chvíľu neodpočinie a preto bude nutné dokonale spoznať okolie. Striedanie obrovských priestranstiev ukončených úzkou chodbou vyúsťujúcou do tmavej haly. Multiplayer by mal byť vedľa hry pre jedného hráča obrovským lákadlom. A hlavne bude pracovať na úplne iných princípoch ako MP Dooma 3, kde sa na mapách preháňalo vždy len zopár hráčov, čo síce malo svoj efekt v ponurom okolí, no multiplayer má grády pri väčšom množstve hráčov a rýchlych, efektných súbojoch.

BORDEL V KÚTE
Do jedného celku nahádžem menej jasné záležitosti ako typy zbraní, monštrá a grafiku. Mno, toto vám zrejme nestačí, tak pôjdeme pekne poporiadku. Arzenál zbraní bude klasický ľudského charakteru, uvidíme ako to dopadne po mimozemskej infekcii. Príjemným spestrením bude vylepšovanie vašich picačiek, čo sme mohli vidieť už vo vyššie spomínanom Pariah, kde to fungovalo. Princíp bude zrejme rovnaký, čiže investíciou „bodov“ zvyšujete dostrel, obsah nábojov v zásobníku, nočné videnie, prieraznejšiu muníciu, prípadne prídavný mód streľby. Jednoduchý systém, pri úspešnej aplikácii však nenápadne ponúka stále niečo nové.

Nepriatelia sa vám predstavujú už na samotných screenshotoch a k tým zverstvám sa neoplatí nič viac dodávať. Doma v akvarku by ste si asi ten aliení sajrajt chovať nemohli a venčenie by bolo taktiež dosť problematické. Tupé mozgy však naháňajú strach, čo je príjemné plus, psychologický moment pri prepadnutí obrovskej masy určite spraví svoje a my sa tak len môžeme tešiť na „priposraté“ momenty, kedy nám alebo spolubojovníkom niečo unikne.

Aký grafický engine bude Quake IV využívať, je zrejme jasné každému. Vylepšený D3 engine šľape ako hodinky a pri správnom nastavení detailov a rozlíšenia si užije každý. Ja osobne som však veľmi zvedavý na odladenie celého projektu, veď v D3 sme behali po úzkych chodbách za minimálneho osvetlenia a Quake IV ponúka pravý opak, čiže riadnu prácu pre procesor, ramku, grafiku a zrejme aj ten najposlednejší tranzistor na zvukovke. Nič to však nemení na tom, že to bude nádherná „podívaná“ a keďže sa blíži obdobie next-gen titulov, musíme s detailnou grafikou rátať pri takmer každom novom projekte.

A POSLEDNÝ ZHASNE
Na záver tohto trochu dlhšieho preview len podotknem, že ide len o sumár všetkých infošiek, ktoré teraz nájdete konečne u nás pohromade. Pri konci býva zvykom poukázať na silné stránky hry, no ja neviem, kde mám začať a vymenovanie všetkých perspektívnych kladov by mi zabralo ďalšiu stránku. A to ja rozhodne nechcem, cieľom bolo navnadiť vás. Ak ste niekedy Quaka hrali, nepotrebujete viac počuť, vidieť a cítiť. Rýchla akcia, ktorej hrateľnosť vyviera na povrch silou zemetrasenia sa blíži. Toto je presne ten typ akcie, ktorá nám dlho chýbala. Možno už práve tieto Vianoce nebude mnoho z nás večer tráviť drhnutím sa kosťou z kapra pri večeri, ale bude chytať rádioaktívny bronz monitorov. Oh, moje srdce plesá a len tak z cviku si idem zahrať prvého Kváka.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

KOMENTÁRE

(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

KOMENTÁRE

Ako sa žije v kraji, kde bane miznú

Vnímajú ich ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom kraji.

DOMOV

Čo hovoria na vývoj v Poľsku Fico, Šebej či Švecová

Poľská vláda zasahuje do nezávislosti ústavného súdu.

Neprehliadnite tiež

OBJEKTÍV

Vlezie medzi sutiny aj do tela. Nový robot sa pohybuje ako vinič

Mäkký robot pomôže pri záchranárskych prácach či v medicíne.

Vedci opravili fyziku, protón je v skutočnosti ešte ľahší

Meranie je trikrát presnejšie ako doterajšie výsledky.

Z New Yorku do Washingtonu hyperloopom? Musk má vraj ústny súhlas

Bola by to gigantická stavba, najväčšia v USA.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 465
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 6 933
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 647
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 460
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 103
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 094
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 748
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 625
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 170
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 763