Marcel Grün: Raketoplány to už majú zrátané

Marcel Grün, riaditeľ Hvezdárne a planetária hlavného mesta Prahy, je odborníkom na kozmonautiku a známym popularizátorom vedy. Položili sme mu niekoľko otázok, týkajúcich sa amerických raketoplánov.

V prilbe japonského astronauta Soičiho Nogučiho sa odráža Stephen Robinson na začiatku plánovaného sedemhodinového pobytu vo vesmíre 3. augusta 2005 počas riskantnej a bezprecedentnej operácie odstránenia dvoch kusov poškodenej výplne vonkajšieho plášťa na spodnej strane Discovery, ktoré by mohli spôsobiť problémy pri návrate na Zem. FOTO - TASR/AP/NASA

Akú budúcnosť má program raketoplánu po opakovaní sa problému s odpadávaním izolačnej peny na nosnej rakete?

"Z dlhodobého hľadiska má raketoplán svoje dni už zrátané, podľa direktívy prezidenta Busha ho vyradia zo služby najneskôr do roku 2010. Dovtedy by mal lietať aspoň v redukovanom režime, teda prípadne iba k medzinárodnej stanici ISS (bez raketoplánu nemožno ISS dokončiť). Harmonogram prác predpokladal ešte najmenej 28 štartov k ISS, nový riaditeľ NASA Griffin sa však snaží o zníženie na menej než 20 štartov, čo sa zdá byť reálne.

Let Discovery bol prvým z dvoch plánovaných overovacích letov po havárii Columbie. Dočasné zastavenie ďalších štartov znamená, že let Atlantis začiatkom septembra je nereálny a tiež novembrový a januárový termín je nepravdepodobný. Ďalšie štartovacie okno k ISS (bez bezpečnostného pobytu na stanici nemožno skúšobné lety realizovať) sa otvára v apríli 2006, čo považujem za prvý reálny termín ďalšej skúšky. Dovtedy je nevyhnutné znovu rekonštruovať vonkajšiu nádrž - nič viac, ale tiež nič menej. Raketoplán môže (a musí!) urobiť ešte kus práce, kým však bude z nádrže čokoľvek odpadávať, lety nebudú obnovené."

Aký rozdiel je medzi súčasným raketoplánom a plánovaným Crew Exploration Vehiclom (CEV), ktorý vo svojom vlaňajšom programe oznámil tiež prezident Bush?

"Súčasné technické predstavy o tom, ako by mal vyzerať nový dopravný systém, o ktorom hovoril Bush, sú ešte v štádiu predbežných štúdií. CEV má byť prvou súčasťou nového dopravného systému (označuje sa niekedy ako Constellation). Po takmer dvoch rokoch príprav by ešte v tomto roku mala byť zadaná dvojica súbežných kontraktov na výrobu prototypu a jeho overovací let bez ľudí by mal prebehnúť najneskôr v roku 2008. Potom sa vyberie aj konečný dodávateľ. Podľa riaditeľa NASA by sa už okolo roku 2012 mal vyskúšaný CEV zaviesť do bežnej prevádzky.

Ukázalo sa, že lety niektorých klasických nosných rakiet sú porovnateľne drahé ako jeden štart raketoplánu, alebo dokonca lacnejšie. Takže aj keď dosiaľ nevieme, ako bude nový nosič presne vyzerať, podľa všetkého sa konštruktéri vrátia do éry pred raketoplánom, teda Američania ku zdokonalenej lodi Apollo a Rusi zostanú pri doterajšej koncepcii Sojuzu. Tie budú nepochybne univerzálne a mnohonásobne použiteľné, raketový systém však bude asi podobný ako klasický (aj keď zrejme tiež s viacnásobným vyžitím jednotlivých stupňov); povedzme, že by sa mal riešením blížiť ku koncepcii rakety Energija skôr než k Saturnu 5."

Aký je rozdiel medzi CEV a staršími projektmi X-33 a Venture Star? Pri nich sa, myslím, s nosnou raketou nerátalo vôbec. Prečo tieto programy NASA zrušila?

"Demonštrátor X-33 a jeho definitívna verzia Venture Star boli odvodené z koncepcie raketoplánov, osobne ich považujem za vysoko perspektívne, najmä s ohľadom na komerčné využitie. Boli však primárne určené pre lety okolo Zeme a technická realizácia predpokladala rad úplne nových prístupov. Škoda, že sa stratil drahocenný čas, lebo Bush po nástupe do funkcie z úsporných dôvodov všetky prípravy, už dosť pokročilé, zrušil.

Dnešná situácia vedie zrejme predstaviteľov štátnych kozmických agentúr ku klasickejšiemu riešeniu, ktoré lepšie zodpovedá potrebám; v americkom prípade je hlavným cieľom návrat na Mesiac."

26. júla odštartoval z mysu Canaveral raketoplán Discovery. Pri štarte sa stali podľa NASA tri drobné nehody. Na hrane krytu predného podvozku sa odlúpila časť doštičky tepelnej izolácie, od raketového motora odpadol kus materiálu a do vonkajšej nádrže s palivom narazil vták. FOTO - ČTK/AP

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 505
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 162
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 4 860
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 3 943
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 257
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 114
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 080
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 002
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 631
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 379

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žitňanská chce, aby polícia vysvetľovala, prečo nekoná. Poslanci váhajú

Ak vyšetrovatelia či prokuratúra podrobnosti nepovedia, musia to zdôvodniť. Mimovládne organizácie možnosť odmietnutia znepokojila.

KOMENTÁRE

Zlomí sa charakter Mosta aj pri infozákone?

Žitňanská môže mať s presadením návrhu pri partii, ktorá desať rokov klondajkuje štát, problém.

DOMOV

Má tu veľkú základňu, hovoria o Uhríkovi v Nitre

Súperi kandidatúru extrémistu zľahčujú.

DOMOV

Slovensku hrozí, že príde o desiatky miliónov eur

Peniaze z Únie Slovensko zrejme nestihne odčerpať do konca roka.

Neprehliadnite tiež

Gates: Alt-Ctrl-Del bola chyba, malo to byť špeciálne tlačidlo

Dnes už túto kombináciu používajú viac v podnikoch ako domácnostiach, kedysi krotila počítače.

DETSKÁ RUBRIKA

Kone nám tisícky rokov uľahčujú život. Svoju silu si neuvedomujú

Splašený kôň môže človeku ublížiť, ak urobí nečakaný skok alebo vyhodí kopytami, nerobí to však schválne. Kone totiž nie sú agresívne.

Biometriu chcú už aj supermarkety

Ukážete prst a odchádzate s nákupom. Bez toho, aby sa ktokoľvek zaujímal o vaše odtlačky.

Morský koník ako zberač odpadu a smutný osud tigra. Pozrite si finalistov o najlepšie fotky prírody

Wildlife Photographer of the Year organizuje Prírodopisné múzeum v Londýne.