SME

Marcel Grün: Raketoplány to už majú zrátané

Marcel Grün, riaditeľ Hvezdárne a planetária hlavného mesta Prahy, je odborníkom na kozmonautiku a známym popularizátorom vedy. Položili sme mu niekoľko otázok, týkajúcich sa amerických raketoplánov.

V prilbe japonského astronauta Soičiho Nogučiho sa odráža Stephen Robinson na začiatku plánovaného sedemhodinového pobytu vo vesmíre 3. augusta 2005 počas riskantnej a bezprecedentnej operácie odstránenia dvoch kusov poškodenej výplne vonkajšieho plášťa na spodnej strane Discovery, ktoré by mohli spôsobiť problémy pri návrate na Zem. FOTO - TASR/AP/NASA

Akú budúcnosť má program raketoplánu po opakovaní sa problému s odpadávaním izolačnej peny na nosnej rakete?

"Z dlhodobého hľadiska má raketoplán svoje dni už zrátané, podľa direktívy prezidenta Busha ho vyradia zo služby najneskôr do roku 2010. Dovtedy by mal lietať aspoň v redukovanom režime, teda prípadne iba k medzinárodnej stanici ISS (bez raketoplánu nemožno ISS dokončiť). Harmonogram prác predpokladal ešte najmenej 28 štartov k ISS, nový riaditeľ NASA Griffin sa však snaží o zníženie na menej než 20 štartov, čo sa zdá byť reálne.

Let Discovery bol prvým z dvoch plánovaných overovacích letov po havárii Columbie. Dočasné zastavenie ďalších štartov znamená, že let Atlantis začiatkom septembra je nereálny a tiež novembrový a januárový termín je nepravdepodobný. Ďalšie štartovacie okno k ISS (bez bezpečnostného pobytu na stanici nemožno skúšobné lety realizovať) sa otvára v apríli 2006, čo považujem za prvý reálny termín ďalšej skúšky. Dovtedy je nevyhnutné znovu rekonštruovať vonkajšiu nádrž - nič viac, ale tiež nič menej. Raketoplán môže (a musí!) urobiť ešte kus práce, kým však bude z nádrže čokoľvek odpadávať, lety nebudú obnovené."

Aký rozdiel je medzi súčasným raketoplánom a plánovaným Crew Exploration Vehiclom (CEV), ktorý vo svojom vlaňajšom programe oznámil tiež prezident Bush?

"Súčasné technické predstavy o tom, ako by mal vyzerať nový dopravný systém, o ktorom hovoril Bush, sú ešte v štádiu predbežných štúdií. CEV má byť prvou súčasťou nového dopravného systému (označuje sa niekedy ako Constellation). Po takmer dvoch rokoch príprav by ešte v tomto roku mala byť zadaná dvojica súbežných kontraktov na výrobu prototypu a jeho overovací let bez ľudí by mal prebehnúť najneskôr v roku 2008. Potom sa vyberie aj konečný dodávateľ. Podľa riaditeľa NASA by sa už okolo roku 2012 mal vyskúšaný CEV zaviesť do bežnej prevádzky.

Ukázalo sa, že lety niektorých klasických nosných rakiet sú porovnateľne drahé ako jeden štart raketoplánu, alebo dokonca lacnejšie. Takže aj keď dosiaľ nevieme, ako bude nový nosič presne vyzerať, podľa všetkého sa konštruktéri vrátia do éry pred raketoplánom, teda Američania ku zdokonalenej lodi Apollo a Rusi zostanú pri doterajšej koncepcii Sojuzu. Tie budú nepochybne univerzálne a mnohonásobne použiteľné, raketový systém však bude asi podobný ako klasický (aj keď zrejme tiež s viacnásobným vyžitím jednotlivých stupňov); povedzme, že by sa mal riešením blížiť ku koncepcii rakety Energija skôr než k Saturnu 5."

Aký je rozdiel medzi CEV a staršími projektmi X-33 a Venture Star? Pri nich sa, myslím, s nosnou raketou nerátalo vôbec. Prečo tieto programy NASA zrušila?

"Demonštrátor X-33 a jeho definitívna verzia Venture Star boli odvodené z koncepcie raketoplánov, osobne ich považujem za vysoko perspektívne, najmä s ohľadom na komerčné využitie. Boli však primárne určené pre lety okolo Zeme a technická realizácia predpokladala rad úplne nových prístupov. Škoda, že sa stratil drahocenný čas, lebo Bush po nástupe do funkcie z úsporných dôvodov všetky prípravy, už dosť pokročilé, zrušil.

Dnešná situácia vedie zrejme predstaviteľov štátnych kozmických agentúr ku klasickejšiemu riešeniu, ktoré lepšie zodpovedá potrebám; v americkom prípade je hlavným cieľom návrat na Mesiac."

26. júla odštartoval z mysu Canaveral raketoplán Discovery. Pri štarte sa stali podľa NASA tri drobné nehody. Na hrane krytu predného podvozku sa odlúpila časť doštičky tepelnej izolácie, od raketového motora odpadol kus materiálu a do vonkajšej nádrže s palivom narazil vták. FOTO - ČTK/AP

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu