Marcel Grün: Raketoplány to už majú zrátané

Marcel Grün, riaditeľ Hvezdárne a planetária hlavného mesta Prahy, je odborníkom na kozmonautiku a známym popularizátorom vedy. Položili sme mu niekoľko otázok, týkajúcich sa amerických raketoplánov.

V prilbe japonského astronauta Soičiho Nogučiho sa odráža Stephen Robinson na začiatku plánovaného sedemhodinového pobytu vo vesmíre 3. augusta 2005 počas riskantnej a bezprecedentnej operácie odstránenia dvoch kusov poškodenej výplne vonkajšieho plášťa na spodnej strane Discovery, ktoré by mohli spôsobiť problémy pri návrate na Zem. FOTO - TASR/AP/NASA

Akú budúcnosť má program raketoplánu po opakovaní sa problému s odpadávaním izolačnej peny na nosnej rakete?

"Z dlhodobého hľadiska má raketoplán svoje dni už zrátané, podľa direktívy prezidenta Busha ho vyradia zo služby najneskôr do roku 2010. Dovtedy by mal lietať aspoň v redukovanom režime, teda prípadne iba k medzinárodnej stanici ISS (bez raketoplánu nemožno ISS dokončiť). Harmonogram prác predpokladal ešte najmenej 28 štartov k ISS, nový riaditeľ NASA Griffin sa však snaží o zníženie na menej než 20 štartov, čo sa zdá byť reálne.

Let Discovery bol prvým z dvoch plánovaných overovacích letov po havárii Columbie. Dočasné zastavenie ďalších štartov znamená, že let Atlantis začiatkom septembra je nereálny a tiež novembrový a januárový termín je nepravdepodobný. Ďalšie štartovacie okno k ISS (bez bezpečnostného pobytu na stanici nemožno skúšobné lety realizovať) sa otvára v apríli 2006, čo považujem za prvý reálny termín ďalšej skúšky. Dovtedy je nevyhnutné znovu rekonštruovať vonkajšiu nádrž - nič viac, ale tiež nič menej. Raketoplán môže (a musí!) urobiť ešte kus práce, kým však bude z nádrže čokoľvek odpadávať, lety nebudú obnovené."

Aký rozdiel je medzi súčasným raketoplánom a plánovaným Crew Exploration Vehiclom (CEV), ktorý vo svojom vlaňajšom programe oznámil tiež prezident Bush?

"Súčasné technické predstavy o tom, ako by mal vyzerať nový dopravný systém, o ktorom hovoril Bush, sú ešte v štádiu predbežných štúdií. CEV má byť prvou súčasťou nového dopravného systému (označuje sa niekedy ako Constellation). Po takmer dvoch rokoch príprav by ešte v tomto roku mala byť zadaná dvojica súbežných kontraktov na výrobu prototypu a jeho overovací let bez ľudí by mal prebehnúť najneskôr v roku 2008. Potom sa vyberie aj konečný dodávateľ. Podľa riaditeľa NASA by sa už okolo roku 2012 mal vyskúšaný CEV zaviesť do bežnej prevádzky.

Ukázalo sa, že lety niektorých klasických nosných rakiet sú porovnateľne drahé ako jeden štart raketoplánu, alebo dokonca lacnejšie. Takže aj keď dosiaľ nevieme, ako bude nový nosič presne vyzerať, podľa všetkého sa konštruktéri vrátia do éry pred raketoplánom, teda Američania ku zdokonalenej lodi Apollo a Rusi zostanú pri doterajšej koncepcii Sojuzu. Tie budú nepochybne univerzálne a mnohonásobne použiteľné, raketový systém však bude asi podobný ako klasický (aj keď zrejme tiež s viacnásobným vyžitím jednotlivých stupňov); povedzme, že by sa mal riešením blížiť ku koncepcii rakety Energija skôr než k Saturnu 5."

Aký je rozdiel medzi CEV a staršími projektmi X-33 a Venture Star? Pri nich sa, myslím, s nosnou raketou nerátalo vôbec. Prečo tieto programy NASA zrušila?

"Demonštrátor X-33 a jeho definitívna verzia Venture Star boli odvodené z koncepcie raketoplánov, osobne ich považujem za vysoko perspektívne, najmä s ohľadom na komerčné využitie. Boli však primárne určené pre lety okolo Zeme a technická realizácia predpokladala rad úplne nových prístupov. Škoda, že sa stratil drahocenný čas, lebo Bush po nástupe do funkcie z úsporných dôvodov všetky prípravy, už dosť pokročilé, zrušil.

Dnešná situácia vedie zrejme predstaviteľov štátnych kozmických agentúr ku klasickejšiemu riešeniu, ktoré lepšie zodpovedá potrebám; v americkom prípade je hlavným cieľom návrat na Mesiac."

26. júla odštartoval z mysu Canaveral raketoplán Discovery. Pri štarte sa stali podľa NASA tri drobné nehody. Na hrane krytu predného podvozku sa odlúpila časť doštičky tepelnej izolácie, od raketového motora odpadol kus materiálu a do vonkajšej nádrže s palivom narazil vták. FOTO - ČTK/AP

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  3. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  4. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  5. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  6. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  7. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  8. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  9. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  10. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 855
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 717
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 951
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 492
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 858
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 292
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 110
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 629
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 832
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 720

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

DOMOV

Štúdia spochybňuje liek na cukrovku dovezený z Kuby

Najdôležitejšími výhradami sú nevýrazná účinnosť a otázna bezpečnosť.

SVET

Prečo vo Švédsku vidia krach multikulturalizmu

Švédsko priznáva problémy so začlenením utečencov.

Neprehliadnite tiež

Polovica najpoužívanejšieho internetu je už šifrovaná

Plošné špehovanie už nebude jednoduché. Začíname si chrániť i nezaujímavú, každodennú rutinu.

Na internete by ste mali klamať, aby ste sa ochránili

Nezmyselné odpovede na bezpečnostné otázky vás môžu ochrániť pred hackermi.

Umelá inteligencia sa sama naučila programovať

Programátori o prácu neprídu, múdre stroje im umožnia vyvíjať zložitejšie programy.

Život môže vzniknúť kdekoľvek, objaviť ho bude náročné (anketa s vedcami)

Slovenskí vedci vysvetľujú, prečo je nový objav NASA taký dôležitý.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop