Marcel Grün: Raketoplány to už majú zrátané

Marcel Grün, riaditeľ Hvezdárne a planetária hlavného mesta Prahy, je odborníkom na kozmonautiku a známym popularizátorom vedy. Položili sme mu niekoľko otázok, týkajúcich sa amerických raketoplánov.

V prilbe japonského astronauta Soičiho Nogučiho sa odráža Stephen Robinson na začiatku plánovaného sedemhodinového pobytu vo vesmíre 3. augusta 2005 počas riskantnej a bezprecedentnej operácie odstránenia dvoch kusov poškodenej výplne vonkajšieho plášťa na spodnej strane Discovery, ktoré by mohli spôsobiť problémy pri návrate na Zem. FOTO - TASR/AP/NASA

Akú budúcnosť má program raketoplánu po opakovaní sa problému s odpadávaním izolačnej peny na nosnej rakete?

"Z dlhodobého hľadiska má raketoplán svoje dni už zrátané, podľa direktívy prezidenta Busha ho vyradia zo služby najneskôr do roku 2010. Dovtedy by mal lietať aspoň v redukovanom režime, teda prípadne iba k medzinárodnej stanici ISS (bez raketoplánu nemožno ISS dokončiť). Harmonogram prác predpokladal ešte najmenej 28 štartov k ISS, nový riaditeľ NASA Griffin sa však snaží o zníženie na menej než 20 štartov, čo sa zdá byť reálne.

Let Discovery bol prvým z dvoch plánovaných overovacích letov po havárii Columbie. Dočasné zastavenie ďalších štartov znamená, že let Atlantis začiatkom septembra je nereálny a tiež novembrový a januárový termín je nepravdepodobný. Ďalšie štartovacie okno k ISS (bez bezpečnostného pobytu na stanici nemožno skúšobné lety realizovať) sa otvára v apríli 2006, čo považujem za prvý reálny termín ďalšej skúšky. Dovtedy je nevyhnutné znovu rekonštruovať vonkajšiu nádrž - nič viac, ale tiež nič menej. Raketoplán môže (a musí!) urobiť ešte kus práce, kým však bude z nádrže čokoľvek odpadávať, lety nebudú obnovené."

Aký rozdiel je medzi súčasným raketoplánom a plánovaným Crew Exploration Vehiclom (CEV), ktorý vo svojom vlaňajšom programe oznámil tiež prezident Bush?

"Súčasné technické predstavy o tom, ako by mal vyzerať nový dopravný systém, o ktorom hovoril Bush, sú ešte v štádiu predbežných štúdií. CEV má byť prvou súčasťou nového dopravného systému (označuje sa niekedy ako Constellation). Po takmer dvoch rokoch príprav by ešte v tomto roku mala byť zadaná dvojica súbežných kontraktov na výrobu prototypu a jeho overovací let bez ľudí by mal prebehnúť najneskôr v roku 2008. Potom sa vyberie aj konečný dodávateľ. Podľa riaditeľa NASA by sa už okolo roku 2012 mal vyskúšaný CEV zaviesť do bežnej prevádzky.

Ukázalo sa, že lety niektorých klasických nosných rakiet sú porovnateľne drahé ako jeden štart raketoplánu, alebo dokonca lacnejšie. Takže aj keď dosiaľ nevieme, ako bude nový nosič presne vyzerať, podľa všetkého sa konštruktéri vrátia do éry pred raketoplánom, teda Američania ku zdokonalenej lodi Apollo a Rusi zostanú pri doterajšej koncepcii Sojuzu. Tie budú nepochybne univerzálne a mnohonásobne použiteľné, raketový systém však bude asi podobný ako klasický (aj keď zrejme tiež s viacnásobným vyžitím jednotlivých stupňov); povedzme, že by sa mal riešením blížiť ku koncepcii rakety Energija skôr než k Saturnu 5."

Aký je rozdiel medzi CEV a staršími projektmi X-33 a Venture Star? Pri nich sa, myslím, s nosnou raketou nerátalo vôbec. Prečo tieto programy NASA zrušila?

"Demonštrátor X-33 a jeho definitívna verzia Venture Star boli odvodené z koncepcie raketoplánov, osobne ich považujem za vysoko perspektívne, najmä s ohľadom na komerčné využitie. Boli však primárne určené pre lety okolo Zeme a technická realizácia predpokladala rad úplne nových prístupov. Škoda, že sa stratil drahocenný čas, lebo Bush po nástupe do funkcie z úsporných dôvodov všetky prípravy, už dosť pokročilé, zrušil.

Dnešná situácia vedie zrejme predstaviteľov štátnych kozmických agentúr ku klasickejšiemu riešeniu, ktoré lepšie zodpovedá potrebám; v americkom prípade je hlavným cieľom návrat na Mesiac."

26. júla odštartoval z mysu Canaveral raketoplán Discovery. Pri štarte sa stali podľa NASA tri drobné nehody. Na hrane krytu predného podvozku sa odlúpila časť doštičky tepelnej izolácie, od raketového motora odpadol kus materiálu a do vonkajšej nádrže s palivom narazil vták. FOTO - ČTK/AP

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 087
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 043
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 8 472
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 828
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 368
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 194
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 802
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 009
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 650
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 3 708

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.

KOMENTÁRE

Netreba vedieť, čo je Kajínek. Z väznice vykročila celebrita (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

Neprehliadnite tiež

Drobné prepeličky môžu pomáhať v boji proti rakovine

Vedecký výskum na zvieratách vždy bol a aj bude otázkou rôznych názorov. Výskum na vtáčích vajciach a embryách však prináša nové rozmery.

Vedci sú na stope tajomstvu DNA

Vďaka úžasnému technologickému vývoju vznikajú nové vedné odbory. Jedným z nich je aj bioinformatika.

TECH_FM

Odhalili, prečo sú veľryby také obrovské

Gigantizmus veľrýb bol dlho záhadou. Už nie je.

Vzdali sa ropy, ponúknu tenisky z morských rias

Nerozpadnú sa po jednom daždi, nový materiál je určený na štandardné použitie.