SME

Telefónni reportéri zmenili britskú žurnalistiku

Nedávno skupinka britských tínedžerov znásilnila štrnásťročné dievča a celý akt zachytila kamerou mobilného telefónu, takže obrázky už na druhý deň kolovali po škole.

Po londýnskych útokoch sa stala občianska žurnalistika hitom. Robotník fotí mobilom vrak lietadla, ktoré havarovalo na Sicílii. FOTO - ČTK/AP

Tak vnímala britská verejnosť možnosti, ktoré ponúkajú mobilné telefóny až do útokov na Londýn: brala ich ako výstrelok popkultúry, ako zábavku pre deti. Po nich sa všetko zmenilo.

Od útokov sa stala hitom občianska žurnalistika. V podstate to znamená, že obyčajní ľudia z ulice zaplavili zábermi z mobilných telefónov seriózne médiá a vytlačili profesionálne štáby. Občan s mobilom je na mieste činu a mobily sú už natoľko kvalitné, že zábery sa dajú použiť aj v televízii či v novinách.

Len BBC dostala v deň prvých útokov vyše tisíc fotografií z mobilov. O pomoc pri vyšetrovaní žiadala svedkov vybavených modernou technikou aj polícia. Svojimi správami obyvatelia predbehli vplyvné médiá ako sú BBC, ITN alebo Sky.

Termín občianska žurnalistika nevznikol siedmeho júla. Prvýkrát ho použili pred piatimi rokmi v súvislosti s juhokórejskou internetovou stránkou OhmyNews, ktorá si vyslúžila chválu za to, že svojim čitateľom ponúkla možnosť podieľať sa na jej tvorbe po obsahovej aj obrazovej stránke. "Každý občan je reportérom," znelo jej heslo.

Až Londýn však vyvolal medzi ľuďmi novinársku mániu. Druhé útoky už fotili všetci a zábery z mobilov sa objavili napríklad aj po havárii boeingu Air France v Toronte.

Londýnske udalosti spustili vlnu špekulácií o tom, či ide o revolučný skok smerom k demokratizácii médií, keď môže každý občan spolupracovať na výrobe médií, alebo či sa zamestnanci klasických médií nemajú čoho obávať.

Pravdepodobnejšia je skôr druhá možnosť. Jednak sa v histórii nikdy nestalo, že by staršie typy médií ako knihy, noviny, rozhlas či televízia vďaka príchodu nového média zanikli, jednak produkty občianskej žurnalistiky môžu mať pochybnú úroveň a pochybnou zostáva aj ich autenticita. Podobne ako internetové blogy budú zrejme ozvláštnením mediálnej scény, ale len sotva jej pilierom.

Tak k nim zatiaľ pristupuje aj väčšina britských médií. Dávajú im veľký priestor a sú nadšené, keď ľudia vidia viac ako ich reportéri, zatiaľ však za fotky z mobilov väčšinou neplatia.

Autor: ANDREA ERTLOVÁ, Londýn pre SME

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu