SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Manhattan Chase - nepodarok na štyroch kolesách

Konkurencia pre nedávno vydaný San Andreas? V úlohe policajtky alebo gangsterky sa ponoríte do depresívnej zápletky, plníte misie po vlastných i v automobile, k tomu si pripočítajte matrix vizáž postáv a máme tu hru, ktorú musí zažiť každý. Manhattan Chas

Konkurencia pre nedávno vydaný San Andreas? V úlohe policajtky alebo gangsterky sa ponoríte do depresívnej zápletky, plníte misie po vlastných i v automobile, k tomu si pripočítajte matrix vizáž postáv a máme tu hru, ktorú musí zažiť každý. Manhattan Chase.

Sú veci, ktoré jednoducho robíme a ani ich príliš nevnímame. Poznáte to, skôr ako pôjdem na veľkú, skontrolujem zásoby toaletného papieru a zopár podobných prípadov by sa dalo ľahko uviesť. V recenzentskej brandži som si ja zvykol vopred zistiť tvorcu hry. Nie, že by každý z novodobých vývojárov nevydal slabšiu gamesku, ale mal som aký-taký prehľad o tom, čo ma môže čakať. V mori oznámených hier sa nejeden veľmi ľahko stratí a už ani mne neslúži pamäť ako kedysi, preto som si Manhattan Chase nevedel nikam zaradiť. Určite to bude priemernosť, pri ktorej strávim 3 dni pohodovým hraním, donútim sa vypotiť v týchto horúcich dňoch primerane dlhú recenziu a po mesiaci na hru zabudnem. Ani jedno z toho sa nestalo. Manhattan Chase totiž prekonal všetky moje očakávania.

Skryť Vypnúť reklamu

Málokedy si skladám svoju hernú šiltovku z hlavy pri predstavovaní tvorcov a bezmocne ju hádžem niekam preč. Zvalím sa na zem, slzy mi vyhŕknu z očí a cmúľam si palec. Úvod ako z hororu. Predstavte si klasickú depresívnu hudbu, pokým sa hra inštaluje, a keď sa objaví na monitore logo Team6 Game Studios, obraz sa skokom presunie na monitor (hudba sa zmení ako pri klasickej sprchovej scéne s tieňom noža v pozadí... také ííí-ííí-ííí), strih na môj strhaný fejs, znovu strih na monitor a potom už len môj vreskot, ozývajúci sa široko ďaleko...

           

Áno, som hrozný recenzent, neviem napísať ani jeden text poriadne, páči sa to len pubertou skúšaným jedincom, už to nie je vtipné a podobné náreky istotne nájdem v diskusii – máte priestor sa pod týmto článkom vyplakať. Dokonca, a teraz to bude drsné, každému osobne odpíšem. Možno. Lenže prečo by som nemohol ja trápiť čitateľov, keď niekto skúša moje nervy? Nemusím to robiť, ozve sa okamžite niekto z davu. Samozrejme, aj to je riešenie. V zimných, úrodných, mesiacoch, kedy je hier na rozdávanie a chrupiško dáva hojné nádielky, je lahoda drviť všetky pecky. Lenže teraz pečie slnko, nevychádzajú žiadne tituly. A tu sa nám zrazu vynorí cédé, v rukách šéfredaktorových tak príťažlivé. Po dlhom čase som pocítil vo svojom vnútri teplo a očakávanie. Som ja ale optimista.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak vám pamäť slúži, istotne ste si zapamätali tajomnú mantru, ochraňujúcu vás od nechutných zverstiev a la brokolicové fašírky, nealkoholické pivo a koncert P.Fialu (rip) – Team6 Game Studios. Haha, to už nie je ani vtipné, ale nič to, Taxi3: eXtreme Rush, prvé, mnou hrané dielko tejto satanistickej grupy, nepripadal ani mne príliš zábavný. Manhattan Chase kráča hrdo v stopách svojho predchodcu a bez výraznejšieho zaváhania ho i prekonáva. V zápornom slova zmysle. Tááááže, o čo tu vôbec ide? Máme paňáca s dvomi hrbmi na hrudi (aj by som to nazval ženou, ale nechcem uraziť nežné pohlavie) – jedna policajtka (Angel) sa snaží spraviť si vo svojom rajóne poriadok, druhá je sviňa (Yasmine) a robí pravý opak. Takže si môžeme vybrať medzi dvomi, tak dokonale odlišnými stranami a máme tak, nech nežeriem, dve hry v jednej. Zahvízdajme si spoločne. Hvíííízd. No nekúp to.

Skryť Vypnúť reklamu

Problém nie je v hľadaní záporu, problém je nájsť čo i jeden klad. Rozdelenie do misií úplne odrovnalo možnosť voľného pobehovania po meste. Niektoré úlohy plníte v aute – ide len o zničenie x protivníkových vozov alebo niekam sa dostaviť, niektoré zvládnete po vlastných. Vtedy vám do paprčí dajú tvorcovia picačku a cestou na tajomné miesto kosíte idiotov. Keby som sa prehrýzol i cez tento nudný koncept, pri troche šťastia by mohlo ísť o zaujímavú vecičku. To máte rovnaké ako s ďalšou knihou od Dana Browna. Znovu to bude rovnaká schéma, zauzlenie, ale i tak si to kúpite a čakáte niečo viac, lebo pri skvelom rozprávačovi zavriete oči nad nedonosenosťou námetu. Márne.

GRAFIKA 1 / 10
Pôvodne som mal v pláne dať tomu maximálne hodnotenie, ale žiaľbohu som si otvoril oči a realita mi dala jednu otcovskú. A takú poriadnu, spakruky. Už len obrovský font v úvodnom menu napovie, že je lepšie zistiť ako hlboko si môžeme ceruzku vraziť do oka. Dokonca sa mi podarilo pripraviť aj zopár obrázkov a verte mi, v pohybe to vyzerá ako náhodne pospájané textúry. Automobil sa leskne tak, až som si pomyslel, že si výrobca pozval do svojho štúdio tlupu pornoherečiek a tie narvali na každý voz riadnu dávku lubrikantu. Tým môžeme vysvetliť aj zanedbanie kvality samotnej hry. Hranaté tvary dominujú celému prostrediu – či sa pozriem na budovy (zúfalo monotónne textúry, väčšinou šedej farby, navyše v skromnom rozlíšení), objekty (odpadkové koše, lavičky, pouličné lampy...), prípadne automobily alebo postavy. Málo detailov, malé rozlíšenie, otrasná paleta farieb.

Skryť Vypnúť reklamu

           

Vrcholom všetkého sú animácie. Vozidlo pláva po ceste ako čln po ropnej škvrne, nádherné vyberanie zákrut v pravých uhloch som už spomínal pri Taxi3. Navyše viditeľnosť dosahuje vzdialenosť približne desať metrov. Za hustého dažďa a snehu by som to pochopil, ale Manhattan Chase sa odohráva výhradne v noci – takže miesto v diaľke je potiahnuté nádhernou hmlistou textúrou. Nikoho potom už neprekvapí, ak sa vynorí nepriateľské vozidlo pár metrov pred vami a napáli to prekvapeného hráča. Postavy buď stoja ako stolné stĺpy, prípadne bežia – často priamo do steny (za super efektu, zvaného „prelínanie textúr až to zabolí“), prípadne u nepriateľov to je k vám. Mne beh pripomínal staručké arkády na 8-bity, kedy bol pohyb prezentovaný super animáciou: ľavou nohou vpred, pravou vzad, ďalší frame boli nohy spolu, nasledovný pravá noha vpred, ľavá vzad. Dobre, nie je to až ak hrozné, „beh“ hrdinu je trochu plynulejší, avšak úsmevne na mňa pôsobilo rozfázovanie pohybu, kedy „kočička“ zastavila vždy v rovnakej pozícií – jedna noha vpred, druhá vzadu. Takže sa logicky nedá spraviť len jeden krok... haha. Samozrejme, že to vyzerá neprirodzene a nemotorne. Nesmiem zabudnúť na zúfalo malý počet rozličných typov ľudí – dievčence vyzerajú akoby ich jedna mater mala, len mali na sebe iné latexové handry. Áááno, povie si zarytý fetišista, avšak atraktivita nežného pohlavia je ďaleko i za komunistickými figurínami vo výkladoch Tuzexu.

Skryť Vypnúť reklamu

Story je rozprávaná nudnými „animačkami“ priamo v engine a tak máte možnosť hneď na začiatku hru vypnúť, pretože odhalíte všetky diletantské chyby po prvej sekunde. Aby to bolo echt kúl, keď sa príbeh musí posunúť aj nejako inak, nielen nemým filmom, nasleduje kvázi komix, avšak je tak rozmazaný, že sa mi často nepodarilo identifikovať objekty na obrázkoch. Mohol by som pokračovať ešte dlho, stromy padajú po rane z raketometu a miznú nevedno kam, mŕtvoly pripomínajú skôr konský výkal, než ľudskú obeť, ale pozrite si pozorne KAŽDÝ obrázok – po prvýkrát som bral epileptické upozornenia vážne.

INTERFACE 1 / 10
Fyzikálny model a ovládanie je tak perfekcionistické, že som ho nedokázal oceniť a teraz možno zbytočne haním. Ja som však len úplne normálny chlapec a príliš sofistikované veci posielam rovno do... teplých krajín. Ale aby som vám aspoň trochu načrtol všetky fázy, musím spomenúť všetko, čo na ovládanie vozidla i postavy má vplyv. Spojením stredu Mesiaca a Neptúnu vytvoríme na dráhe Slnka bod – ono totiž v Team6 došli na to, že Slnko sa hýbe po trojuholníkovej trajektórií, avšak tak rýchlo, že to ľudské oko ani len nepostrehne – tento bod považujme za zdroj vysielajúci elektromagnetické impulzy, ktoré interferujú s „měsíčkami“ vašej bývalej partnerky a následné gravitačné pole má vplyv na prívod paliva! Samozrejme si Team6 zistil bývalú každého hráča a tento model je tak šitý každému presne na mieru. To je len začiatok. Brzdná dráha záleží zrejme na objeme zrážok*pí*vzdialenosť vašich očí od monitoru v mm/počet debilných telefonátov za deň - tu musí každý zložiť svoj imaginárny klobúk.

Skryť Vypnúť reklamu

Ďalej, ak máme plochu, vyjadrenú plošným integrál vo vnútri uzavretej trajektórie vo fázovom priestoru a podelíme ju výrazom z predošlej hodiny (prepáčte, na tej som chýbal), dostaneme počet kvantových stavov N s energiami menšími, než je energia uvažovanej trajektórie. Môžeme teda povedať, že v kvázi klasickej aproximácii zodpovedá jednému kvantovému stavu bunka fázového priestoru. Nechápete? Ani ja som nechápal, prečo vozidlo so zatiahnutou ručnou spomaľuje rýchlosťou 2 km/s, prečo automobil pri špeciálnych prípadoch vôbec nezatáča, inokedy sa točíte takmer okolo osi, vedenej cez stred kočiaru. Je to bláznivé, automobil sa správa neovládateľne. Ak idem rovno, ešte sa to dá, ale akákoľvek zmena pohybu je vstupenka do pekla. Jednosmerná.

Takže autá ovládať nedokáže nik. Už dávno neberiem antidepresíva, ale spustite Manhattan Chase pred mojím psím zrakom a ja sa k nim buď vrátim alebo si podrežem žily káblikom od myšky. Postavičky sa ovládajú o niečo svižnejšie a hoci prevedenie pohybu nie je nič extra, zvládnuť sa to dá. Dokonca môžeme aj zoomovať a posielať nepriateľa dávkou olova presne do hlavičky – aj keď to je jedno, na zásahové zóny sa tu nehráme. Za použitia hlodavca sa tak ovládanie snažilo dokonca vyšplhať na jednu hviezdičku, ale ja som sviňa a nič nebude.

Skryť Vypnúť reklamu

           

HRATEĽNOSŤ 10 / 10
Nie, zrak vás neklame. To klamem ja. A veľmi. Komu to však vadí? Väčšina si prečíta len záverečné hodnotenie a námaha so zvyškom tohto eposu vyšla nazmar. Takto som možno aspoň scrollujúci ľud narýchlo zaujal. A to klamstvom. To sa predsa nepatrí, teraz ma určite stihne veľké nešťastie (približne 24 hodín po dopísani recenzie som so zdeseným pohľadom zistil, že Team6 Game Studio už majú pripravený line-up na rok 2005-06...ááááá, ja už klamať nebudéééém – pozn. kordi z budúcnosti). Nič to. Vás istotne zaujíma ako sa to celé hrá. Dobre, najprv odradíme väčšinu rozumných čitateľov. Má to otrasnú grafiku, pochybné zvuky, nedá sa to ovládať a umelá inteligencia sa pohybuje niekde medzi mopom a mužským jedincom po 20 pivách. Verím, že ostal už len zlomok pochabých hráčov so SM sklonmi. Pre nich sú určené žiarivé príklady z hrania.

Skryť Vypnúť reklamu

Úloha číslo jedna. Mám dobehnúť zlého uja v rýchlom aute. A zneškodniť ho. Teda vyhodiť jeho voz do vzduchu. Holt, Amerika je Amerika. Tak sa snažím manévrovať s diabolským brm-brm, ale celé riešenie spomínaného problému bolo priam primitívne. Nie, zákruty sa vyberať s tou kopou šrotu nedajú, preto je nutné strieľa hneď na začiatku do vozu a po 5-10 sekundách splniť úlohu. Naháňačky a la Driv3r? Áno, tam boli s tlupou fízlov za chrbtom neskutočne zábavné, lenže Manhattan Chase ponúka skôr anti-zábavu.

V ďalšom prípade sa na mape objavujú vozidlá nepriateľa, ktoré dokážu maximálne tak vycítiť vašu pozíciu a búrať do káry ako o dušu. Úsmevné momenty ako napríklad tlačenie sa do budovy, ktorá vás oddeľuje od nadržaného záporňáka, sú na dennom poriadku. Lenže tí smradi vás tak či tak dostanú a nedá sa im uniknúť. Vážené panstvo, tento level som sa pokúšal splniť snáď x-krát a po pokusoch, trvajúcich niečo cez hodinku, som si spôsobil fyzickú ujmu. Nekecám. Celý zúfalý som sa pokúšal vstať, prevrhol som stoličku a stratil balans, na čo som sa nádherne prevrátil spoločne s mojou sedacou súpravou a poriadne si tak narazil kokos. Toto považujem za znamenie od niekoho tam hore.

Skryť Vypnúť reklamu

Aby som však uviedol zážitok aj zo streleckej misie, máme tu jeden príklad. Mám nájsť jednu šľapku, ktorá ma pošle za ďalšou a tá nesmie zomrieť, inak sa ku mne nedostane dôležitá informácia, nutná k bližšiemu spoznaniu súpera (zhodou okolností to je druhá postava, ktorú môžete vyskúšať). Tak si idem, kosím nepriateľov, ale keď sa na mňa vyrojila štvorica takmer neviditeľných enemies, Angel padla ako značne podgurážená, vytvorila kôpku konského trusu a nasledoval reštart. Tak som na to išiel úplne inak a nepriateľské indivíduá som jednoducho obehol zozadu a v pohode skolil. Zábava? Možno tak v sanatóriu, kde vám jediný úsmev na tvári môže vytvoriť maximálne tak reprízovanie všetkých Silvestrov nemenovanej súkromnej telky. U mňa by to však bol skôr posmrtný kŕč a ak ešte raz niekto prirovná môj humor k akejkoľvek „humoristickej“ dvojici, vzbĺkne vo mne oheň pekelný.

Skryť Vypnúť reklamu

MULTIPLAYER
Netestoval som. Čudujete sa mi?

ZVUKOVÉ EFEKTY 1 / 10
Minimum zvukového materiálu by malo zavážiť – sú totiž príliš umelé, takmer vôbec nekorešpondujú s danou situáciou. Motor je akoby z neznámeho sveta, hovoreného slova by sa človek nedočkal, proste hrôza. Až pri podobne zúfalých hrách si človek totiž uvedomí silu ozvučenia a jeho vplyv na celkovú atmošku. Manhattan Chase prepadol aj tu.

HUDBA 2 / 10
Jedna hviezdička z titulnú rockovú skladbičku, ktorá je chytľavá a uchytila by sa v pohodičke i v iných hrách. Ostatné zhluky tónov trhajú uši po stránke kvality s takou silou, že vytrhnete elektrický kábel zo steny za účelom utíšenia toho patosu.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 1 / 10
Jednoducho hrôza. Pre mňa osobne išlo o riadnu záťaž na nervovú sústavu, čo sa týka NPCčok (či už autá alebo pešiaci), mozog zrejme videli len z diaľky a na plagáte v pravom dolnom rohu, kde sa píšu tie divné čísla. To isté platí aj pre nepriateľské jednotky. Nedokážu improvizovať, nemajú žiadne správanie, jednoduchý algoritmus „bež za flusancom“ ich núti neustále naháňať hráča, nehľadiac na nebezpečenstvo, prípadne absurdnosť daného kroku. Programátor sa istotne zapotil. Často sa potom stáva, že zostanete zaseknutý v zhluku vozidiel, ktoré sa do vás snažia búrať, no z energie vám nič neuberajú a vy sa nedokážete pohnúť. Na mnohých screenoch vidíte letiace krabice, to sú vozidlá, ktoré po nárazoch pripomínajú skôr pinball. Väčšina úloh je časovo obmedzená a to tak krkolomným limitom, že vám hra vydrží na dostatočne dlhú dobu, aby ste sa prebrali vo zvieracej kazajke.

Skryť Vypnúť reklamu

          

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 1 / 10
Mohlo byť niečo horšie ako Taxi3 Extreme Rush a Conspiracy? Samozrejme, že mohlo a mám to tu ako na podnose. Oh, ešte stále mám v pamäti zúfalé okamihy z hrania iných blbostí, ale tento úlovok je zatiaľ skutočne najväčší v mojej osobnej sieti šitných hier. Hrôza a strach. Odteraz si vážim akejkoľvek inej gamesky.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Naď zverejnil podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Minister obrany SR Jaroslav Naď.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Na obranu deduškov

Vláda seniorom „odporúča“ zákaz vychádzania.

Peter Tkačenko
Scenáristka a spisovateľka Hana Lasicová.
Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.

Neprehliadnite tiež

Recenzia: Serious Sam 4 vás vráti 20 rokov do minulosti

Hra, ktorá k úspechu nepotrebuje skvelý príbeh.

Južný pól Mesiaca. V tejto oblasti má v roku 2024 pristáť misia Artemis III.

NASA predstavila nový objav, na povrchu Mesiaca je voda

Zistenie môže mať význam pre misie ľudí.

Mesiac z Medzinárodnej vesmírnej stanice.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  2. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  5. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  10. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 976
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 850
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 890
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 315
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 788
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 11 773
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 258
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 909
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 756
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 094