SME

Fahrenheit - dojmy z najoriginálnejšej hry roka

"Adventúra" Fahrenheit od svojho oznámenia pred niekoľkými rokmi vzbudzovala záujem novinárov a herných fajnšmekrov. Sľubovala absolútne originálny herný zážitok, ktorý by sa mohol v kocke pomenovať interaktívny thriller. Keď vyšlo demo, neodolali sme. Tu

"Adventúra" Fahrenheit od svojho oznámenia pred niekoľkými rokmi vzbudzovala záujem novinárov a herných fajnšmekrov. Sľubovala absolútne originálny herný zážitok, ktorý by sa mohol v kocke pomenovať interaktívny thriller. Keď vyšlo demo, neodolali sme. Tu sú naše dojmy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Neveľké (po 1 a pol gigovom Dungeon Siege 2 deme, sa mi už každé zdá neveľké), 300 MB demo začína úvodnou videosekvenciou, ktorá by vás mala uviesť do príbehu, ale zanechá vo vás viac otázok ako odpovedí. Po nej si vyskúšate skutočne kratučkú hrateľnú časť. Zaručujem vám však, že si ju zahráte minimálne 10-krát, keď a kým pochopíte, "vo co go". Fahrenheit (mimochodom, v USA sa hra zo záhadných dôvodov volá Indigo Prophecy) z veľkej časti napĺňa, čo dlhé roky vývoja sľuboval – originálny koncept, množstvo možností riešenia každej hernej situácie, slobodu rozhodnutia a temnú atmosféru nejasného strachu.

SkryťVypnúť reklamu

ÚVOD DO PSYCHO PRÍBEHU
Bez nejakých ďalších vysvetlení sa teda stávame Lucasom Kageom. Jeho život sa má v najbližších sekundách zmeniť, trikrát otočiť okolo svojej osi a padnúť tvárou rovno do hovna – zabije človeka. Intro pokračuje záberom do toaliet jedného zavšivaveného amerického bistra kdesi v New Yorku. V kabínke záchodu sedí náš nový známy Lucas, ruky až po lakte dorezané od krvi, trasie sa ako osika. Očividne je v nejakom tranze. Na monitore nám prebleskujú zábery z iného sveta. Je to práve muž odtiaľ, muž v čiernom habite, ktorý sa zmocnil Lucasa a pohráva sa s jeho telom ako s bábkou. To čo spraví on, vykoná aj Lucas.

Opäť sme v našom svete, v záchodovej kabínke s rozdrásanými rukami a krvou podliatymi očami. Pozeráme cez škáru dverí do miestnosti, kde svoju potrebu vykonáva postarší neznámy chlapík. Zrazu sa odnikiaľ v Lucasových rukách objaví nôž. Tajomná sila ho prinúti vstať, dvere sa otvoria a malátnym krokom ako zombie sa blíži ku chrbtom otočenému neznámemu, v ruke stále držiac nôž. Tušíme, čo chce urobiť. Už stojí tesne za ním, muž z iného sveta dvíha ruku, Lucas ako vo sne dvíha nôž. Neznámy chlap na záchode zbadá kútikom pohyb, ale už je neskoro, nestačí poriadne ani skríknuť. Ostrá čepeľ sa mu zaryje do krku a on padá k zemi. Lucasovi, či vlastne zahalenému mužovi z iného sveta to nestačí, obkročí si na smrť raneného muža a niekoľkokrát mu celou silou zabodne nôž do hrude. Tranz sa končí, Lucas sa preberie a s úžasom nájde pod sebou dobodaného človeka, nôž vo svojej zakrvavenej ruke. Čo teraz? Čo sa stalo? Treba konať rýchlo, niekto môže prísť. Ďalší postup je však už na nás hráčoch. Konečne začíname hrať.

SkryťVypnúť reklamu

Pýtate sa prečo tento dlhý úvod? Dôvod je ten, že sme vám chceli priblížiť filmovú atmosféru, ktorá v hre vládne od jej prvého spustenia. Filmová, mrazivá, vzrušujúca. Ale predsa to nie je film, pretože ďalšie akcie sú už vo vašej réžii. A to doslova.

OVLÁDANIE GESTAMI
Kým začnete hrať, musíte sa popasovať s ovládaním. Takže ak ste nedávali pozor pri začiatku hry, budete mať s ním problémy. Ale iba dovtedy, kým pochopíte, ako funguje. Na obrazovke sa nenachádzajú žiadne ovládacie prvky alebo ukazovatele čohokoľvek. Iba nad obrazom v tenkom čiernom páse uvidíte maličké ikonky. Tie naznačujú pohyb, ktorý musíte spraviť myšou, aby ste vykonali určitú akciu. Ak chcete zobrať mop a poutierať krv na dlážke, podržíte ľavé myšítko a hlodavcom spravíte pohyb doľava, ako ukazuje ikona. Chcete sa umyť v umývadle od krvi? Nie je nič jednoduchšie ako prísť k nemu a potiahnuť myšku smerom dole. Geniálnej jednoduché a pohodlné.

SkryťVypnúť reklamu

Na druhej strane, niektoré akcie sú náročnejšie a vyžadujú zapojenie klávesnice. Mŕtve telo uprostred záchodov je dosť nepríjemný dôkaz a preto ho môžete (ale nemusíte!) odstrániť. Odvlečenie od najbližšej kabínky spravíte rytmickým stláčaním šipky vľavo a vpravo. Ovládanie sa nesie v duchu jednoduchosti. Keď ho pochopíte, dostane sa vám do krvi hladko ako pohárik horúceho absintu a ďalej si ho budete už iba užívať. Ovládanie je také, ako autori sľubovali – inovatívne a výborne dopĺňa štýl hry, kde je dôležitý príbeh a akcia. Nie to, ako hru ovládate.

HERCOM, HLAVNOU POSTAVOU A REŽISÉROM SÚČASNE
Popísať hrateľnosť Fahrenheitu je dosť náročná úloha. Celá hra prebieha v reálnom čase, takže policajt, ktorý ako na potvoru sedí v bistre, kde ste pred chvíľou zabili človeka, si za pár minút odskočí na záchod. Hra dokáže v ten správny čas rozdeliť obrazovku. V jednej časti pokračujete v hre, a v druhej vidíte napríklad spomínaného fízla, ako sa chystá na záchod, ako sa blíži a aké je jeho prekvapenie, keď mŕtvolku nájde. Dovtedy by ste však mali byť už dávno preč, inak vás tie húkajúce a blikajúce potvory dostanú. V skratke máte pocit, akoby ste pozerali film, hrali v ňom hlavné úlohy a zároveň sedeli na režisérskej stoličke.

SkryťVypnúť reklamu

Možností ako vyriešiť určitú situáciu je niekoľko. Samozrejme ale, že nie nekonečne veľa. Nezabúdajte, že stále je to hra, aj keď trochu iná, so silným príbehom a ten má obmedzený počet dejových línií. V deme bolo našim cieľom uniknúť polícii. Ako ste to urobili, záviselo vo veľkej miere aj od vášho psychologického rozpoloženia, ktoré si môžete vyvolať stlačením klávesy. Tesne po vražde ste boli celý roztrasený. Keby ste v takom stave, celý zakrvavený, vybehli von, okamžite by si vás všetci všimli. Ale aj tak by sa vám podarilo uniknúť. Ďalšou možnosťou bolo zbaviť sa noža, umyť od krvi, skryť telo či utrieť dlážku od krvi. Vaša psychika a zovňajšok tak boli na tom omnoho lepšie a bez obáv ste mohli vyjsť medzi ľudí. Nikto si vás nevšímal. Táto vlastnosť hry vás celkom určite dostane a preto si demo, ktoré je bohužiaľ veľmi krátke, vyskúšate nie raz. Za to vám ručím.

SkryťVypnúť reklamu

Jedinou nevýhodou tohto herného systému je systém pokus – omyl. Keďže má hra obmedzený počet riešení, niekedy musíte spraviť presne to, čo od vás chce. Ak na to nebudete vedieť prísť, budete ako truhlíci dokolečka opakovať tie isté úkony, kým sa vám nepodarí odhaliť riešenie. Keď sa k tomu pripočíta čas, ktorý tu tečie ako v skutočnosti, môžu z toho vzniknúť frustrujúce situácie. V deme sa tento problém nevyskytol, pretože všetky akcie boli prísne logické. Verme, že tomu tak bude aj v plnej verzii hry.

QUANTIC DREAMS TO S MOTION-CAPTURINGOM VEDIA
Fahrenheit je vyvíjaný súčasne pre PS2 a Xbox, čomu bola prispôsobená grafika. Žiadne vizuálne orgie preto nečakajte. Istú grafickú zastaranosť však vyvažuje perfektná práca s kamerou a strih. Aspekty dôležitejšie skôr pre filmový priemysel, ale v tomto prípade hrajú dôležitú úlohu a sú dôkazom, že majú svoje miesto aj v hrách. Grafika je staršia, ale iba v porovnaní so špičkovými grafickými enginmi od id Softu či Valve. Svoj účel plní na jednotku.

SkryťVypnúť reklamu

Z technického spracovania vás celkom určite ohúri animácia postáv a tvárí. Vývojári z Quantic Dreams vraj vlastnia jedno z najvyspelejších motion-capture štúdií a v hre je to vidno na každom kroku. Postavy sa snáď reálnejšie už ani pohybovať nedokážu. Emócie na tvárach hlavných hrdinov len umocňujú dokonalú filmovú atmosféru.

ZÁVER A SLOVÁ DO BUDÚCNOSTI
Demo Fahrenheita predstavilo v tom najlepšom svetle. Konečne nám umožnilo nazrieť pod pokrievku hry, o ktorej sa vždy hovorilo, že bude úžasne originálna, ale nikto nemal poňatia, ako to chcú vývojári docieliť. Teraz to konečne tušíme a hovoríme: super, len tak ďalej. A taktiež: "My chceme plnú verziu! My chceme plnú verziu! My chceme... Au! OK, už som ticho."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 23 186
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 768
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 939
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 357
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 305
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 894
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 633
SkryťZatvoriť reklamu