ČASOPIS NATURE OZNÁMIL, ŽE TÍM WOO-SUK HWANGA ZO SOULSKEJ NÁRODNEJ UNIVERZITY V JUŽNEJ KÓREI ZAZNAMENAL ĎALŠÍ TOHTOROČNÝ ZÁSAH DO ČIERNEHO

Prvé vyklonované šteniatko sa volá Snuppy

Desiati bádatelia z Južnej Kórey s jedným kolegom z USA vyklonovali prvý raz v histórii vedy psa, najstaršieho ľudského pomocníka a nám najbližšie domáce zviera. Vedúcim tímu bol Woo-Suk Hwang zo Soulskej národnej univerzity. Mediálnu senzáciu uverejnili v najnovšom čísle časopisu Nature, ktorý vychádza práve dnes. Prvým autorom článku je Byeong Chun Lee.

Šteniatko z univerzity

Vyklonovaného psíka, afganského chrta, pomenovali Snuppy. Je to skratka Seoul National University puppy čiže "šteniatko zo Soulskej národnej univerzity". Hwang s kolegami vyklonoval dve, no druhé po narodení uhynulo.

Vedci využili tradičný postup klonovania, takzvaný somatický jadrový transfer. Ide o prenos jadra telovej bunky dospelého jedinca, v danom prípade bunky pokožky (fibroblast), s genetickým materiálom do zrelej vajíčkovej bunky, z ktorej odstránili pôvodné chromozómy. V prípade psov sa touto metódou napriek mnohým pokusom klonovanie nedarilo. Príčina: veľké ťažkosti s laboratórnym dozrievaním psích vajíčok "v skúmavke".

Sučky ovulujú odlišne ako iné cicavce. Ich uvoľnené vajíčka dozrievajú dva až tri dni v periférnej časti vajcovodu. Hwang s kolegami teraz získali psie vajíčka 72 hodín po ovulácii prepláchnutím vajcovodov. Dozreli teda prirodzene. Darcovský genetický materiál bol z ucha samca afganského chrta.

Samčie fibroblasty viackrát premiestnili do nového živného roztoku. Pôvodné chromozómy z vajíčok odstránili jemnou mikromanipuláciou. Do každého vajíčka potom vložili jednu bunku samčieho darcu. Vedci aktivovali iba úspešne splynuté - 75 percent. Napokon preniesli 1095 rekonštruovaných psích embryí do materníc 123 náhradných matiek. Ultrazvukové skeny po 22 dňoch potvrdili tri zabrezivenia. Všetky sa týkali embryí prenesených do štyroch hodín po aktivácii vajíčka. To je zrejme pri klonovaní psov kľúčová podmienka úspechu.

Boli sme traja

Jedna brezivosť sa skončila potratom. Dve sučky šteniatka donosili. Prvé, Snuppy, sa narodilo cisárskym rezom po 60 dňoch (úplnej psej brezivosti) sučke žltého labradorského retrievera. Vážilo 530 gramov. Druhé, označené NT-2, takisto cisárskym rezom po 60 dňoch sučke zmiešanej rasy. Malo pôrodnú hmotnosť 550 gramov.

Obe čísla sú v spodnej polovici rozpätia typického pre novonarodené šteniatka afganských chrtov. Druhé šteniatko však v prvom týždni života začalo mať dýchacie ťažkosti. Najprv sa zdalo, že sa zotaví, no vo veku 22 dní uhynulo na zápal pľúc. Pitva neodhalila žiadne telesné anomálie. Identitu oboch narodených šteniatok ako klonov darcu potvrdili genetické analýzy ôsmich pre psy špecifických oblastí DNA, takzvaných mikrosatelitných lokusov. Klonovanie psov je však v porovnaní trebárs s mačkami a koňmi mimoriadne neefektívny proces - dve šteniatka od 123 príjemkýň rekonštruovaných embryí.

Na čo to môže byť dobré?

Terajšie úspešné vyklonovanie psa vhodne dopĺňa výsledky podrobného sekvenovania psieho genómu, uverejnené v uplynulom roku.

Tie majú obrovský chovateľský význam, najmä pre poznanie genézy starých a vyšľachtenie nových rás so želateľnými znakmi. A tiež pre zistenie väzby medzi konkrétnymi génmi a špecifickou anatómiou a správaním.

Klonovanie je zasa potenciálny nástroj záchrany inak už nerozmnožovateľných, vymretím ohrozených rás, ako aj liečby cenných jedincov. Pravdaže, ak sa podarí získať psie embryonálne kmeňové bunky.

Klonovaniu Snuppyho predchádzal iný úspech

Treba spomenúť aj iné Hwangove výsledky, ktoré prebehli svetovými médiami už pred viac ako dvoma mesiacmi. Woo-Suk Hwang ich dosiahol spolu s viacerými členmi terajšieho tímu a súvisia tiež s klonovaním, tentoraz však terapeutickým, čiže na liečebné účely.

V máji oznámil Hwangov tím zo Soulskej národnej univerzity (plus Američan Gerald Schatten) vyklonovanie línie ľudských embryonálnych kmeňových buniek, šitých "na mieru" deťom aj dospelým. Trpeli chorobami, ktorých liečbu sľubuje práve využitie embryonálnych kmeňových buniek. Pretože tie sú klonmi pacienta, odpadla by pri transplantácii obava z toho, že by ich imunitný systém mohol odmietnuť.

Kedy vedci vyklonujú šimpanza?

Vedci už vyklonovali ovce, myši, kravy, kozy, ošípané, králiky, mačky, muly i potkany. A kone, vrátane dostihových; tu klonovanie umožňuje inak nepredstaviteľný odchov potomkov šampiónov spomedzi valachov. Psy sú unikátne ako prví archeologicky i geneticky doložení zvierací pomocníci človeka. Dodnes sú nám najbližší mentálne. Za najmenej 15-tisíc rokov spolužitia nás majú takpovediac prečítaných, sú to "tí, ktorí nám rozumejú". Chovatelia rozprávajú priam neuveriteľné príbehy o psej schopnosti empatie. Keď uvážime náročnosť klonovacej procedúry pri psoch, Hwangov tím dosiahol zatiaľ najcennejší úspech v klonovaní cicavcov. Zatienilo by ho až vyklonovanie nášho najbližšieho príbuzného v ríši živočíchov, šimpanza. Klonovanie primátov, zvlášť ľudoopov, však najmä pre zložitý "tanec chromozómov" pri bunkovom delení momentálne vyzerá ešte oveľa ťažšie ako klonovanie psov.

O zaistení pozemkov U. S. Steelu vedeli skôr, než súd rozhodol

Majetok jedného z najväčších podnikov v krajine súd zaistil bez toho, aby to poriadne vysvetlil.

Postavili umelú maternicu, ktorá vynosila jahňa

Zariadenie môže o niekoľko rokov zachrániť predčasne narodené deti.

Fico prijal bieloruského premiéra, ani v minulosti nemal problém

Bielorusko neakceptujem, hovorí poslanec Peter Osuský.

Postavili umelú maternicu, ktorá vynosila jahňa

Zariadenie môže o niekoľko rokov zachrániť predčasne narodené deti. Dýchali by v ňom pomocou tekutiny.

Nový výskum kostí mastodonta môže prepísať históriu človeka

Kontroverzný výskum tvrdí, že Ameriku osídlili predkovia ľudí o 100-tisíc rokov skôr ako sa doteraz myslelo.

Osobný asistent Amazonu začne pomáhať s výberom outfitov

Alexa už nebude spracovávať iba zvuk, ale aj obraz.

1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  7. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy