ČASOPIS NATURE OZNÁMIL, ŽE TÍM WOO-SUK HWANGA ZO SOULSKEJ NÁRODNEJ UNIVERZITY V JUŽNEJ KÓREI ZAZNAMENAL ĎALŠÍ TOHTOROČNÝ ZÁSAH DO ČIERNEHO

Prvé vyklonované šteniatko sa volá Snuppy

Desiati bádatelia z Južnej Kórey s jedným kolegom z USA vyklonovali prvý raz v histórii vedy psa, najstaršieho ľudského pomocníka a nám najbližšie domáce zviera. Vedúcim tímu bol Woo-Suk Hwang zo Soulskej národnej univerzity. Mediálnu senzáciu uverejnili v najnovšom čísle časopisu Nature, ktorý vychádza práve dnes. Prvým autorom článku je Byeong Chun Lee.

Šteniatko z univerzity

Vyklonovaného psíka, afganského chrta, pomenovali Snuppy. Je to skratka Seoul National University puppy čiže "šteniatko zo Soulskej národnej univerzity". Hwang s kolegami vyklonoval dve, no druhé po narodení uhynulo.

Vedci využili tradičný postup klonovania, takzvaný somatický jadrový transfer. Ide o prenos jadra telovej bunky dospelého jedinca, v danom prípade bunky pokožky (fibroblast), s genetickým materiálom do zrelej vajíčkovej bunky, z ktorej odstránili pôvodné chromozómy. V prípade psov sa touto metódou napriek mnohým pokusom klonovanie nedarilo. Príčina: veľké ťažkosti s laboratórnym dozrievaním psích vajíčok "v skúmavke".

Sučky ovulujú odlišne ako iné cicavce. Ich uvoľnené vajíčka dozrievajú dva až tri dni v periférnej časti vajcovodu. Hwang s kolegami teraz získali psie vajíčka 72 hodín po ovulácii prepláchnutím vajcovodov. Dozreli teda prirodzene. Darcovský genetický materiál bol z ucha samca afganského chrta.

Samčie fibroblasty viackrát premiestnili do nového živného roztoku. Pôvodné chromozómy z vajíčok odstránili jemnou mikromanipuláciou. Do každého vajíčka potom vložili jednu bunku samčieho darcu. Vedci aktivovali iba úspešne splynuté - 75 percent. Napokon preniesli 1095 rekonštruovaných psích embryí do materníc 123 náhradných matiek. Ultrazvukové skeny po 22 dňoch potvrdili tri zabrezivenia. Všetky sa týkali embryí prenesených do štyroch hodín po aktivácii vajíčka. To je zrejme pri klonovaní psov kľúčová podmienka úspechu.

Boli sme traja

Jedna brezivosť sa skončila potratom. Dve sučky šteniatka donosili. Prvé, Snuppy, sa narodilo cisárskym rezom po 60 dňoch (úplnej psej brezivosti) sučke žltého labradorského retrievera. Vážilo 530 gramov. Druhé, označené NT-2, takisto cisárskym rezom po 60 dňoch sučke zmiešanej rasy. Malo pôrodnú hmotnosť 550 gramov.

Obe čísla sú v spodnej polovici rozpätia typického pre novonarodené šteniatka afganských chrtov. Druhé šteniatko však v prvom týždni života začalo mať dýchacie ťažkosti. Najprv sa zdalo, že sa zotaví, no vo veku 22 dní uhynulo na zápal pľúc. Pitva neodhalila žiadne telesné anomálie. Identitu oboch narodených šteniatok ako klonov darcu potvrdili genetické analýzy ôsmich pre psy špecifických oblastí DNA, takzvaných mikrosatelitných lokusov. Klonovanie psov je však v porovnaní trebárs s mačkami a koňmi mimoriadne neefektívny proces - dve šteniatka od 123 príjemkýň rekonštruovaných embryí.

Na čo to môže byť dobré?

Terajšie úspešné vyklonovanie psa vhodne dopĺňa výsledky podrobného sekvenovania psieho genómu, uverejnené v uplynulom roku.

Tie majú obrovský chovateľský význam, najmä pre poznanie genézy starých a vyšľachtenie nových rás so želateľnými znakmi. A tiež pre zistenie väzby medzi konkrétnymi génmi a špecifickou anatómiou a správaním.

Klonovanie je zasa potenciálny nástroj záchrany inak už nerozmnožovateľných, vymretím ohrozených rás, ako aj liečby cenných jedincov. Pravdaže, ak sa podarí získať psie embryonálne kmeňové bunky.

Klonovaniu Snuppyho predchádzal iný úspech

Treba spomenúť aj iné Hwangove výsledky, ktoré prebehli svetovými médiami už pred viac ako dvoma mesiacmi. Woo-Suk Hwang ich dosiahol spolu s viacerými členmi terajšieho tímu a súvisia tiež s klonovaním, tentoraz však terapeutickým, čiže na liečebné účely.

V máji oznámil Hwangov tím zo Soulskej národnej univerzity (plus Američan Gerald Schatten) vyklonovanie línie ľudských embryonálnych kmeňových buniek, šitých "na mieru" deťom aj dospelým. Trpeli chorobami, ktorých liečbu sľubuje práve využitie embryonálnych kmeňových buniek. Pretože tie sú klonmi pacienta, odpadla by pri transplantácii obava z toho, že by ich imunitný systém mohol odmietnuť.

Kedy vedci vyklonujú šimpanza?

Vedci už vyklonovali ovce, myši, kravy, kozy, ošípané, králiky, mačky, muly i potkany. A kone, vrátane dostihových; tu klonovanie umožňuje inak nepredstaviteľný odchov potomkov šampiónov spomedzi valachov. Psy sú unikátne ako prví archeologicky i geneticky doložení zvierací pomocníci človeka. Dodnes sú nám najbližší mentálne. Za najmenej 15-tisíc rokov spolužitia nás majú takpovediac prečítaných, sú to "tí, ktorí nám rozumejú". Chovatelia rozprávajú priam neuveriteľné príbehy o psej schopnosti empatie. Keď uvážime náročnosť klonovacej procedúry pri psoch, Hwangov tím dosiahol zatiaľ najcennejší úspech v klonovaní cicavcov. Zatienilo by ho až vyklonovanie nášho najbližšieho príbuzného v ríši živočíchov, šimpanza. Klonovanie primátov, zvlášť ľudoopov, však najmä pre zložitý "tanec chromozómov" pri bunkovom delení momentálne vyzerá ešte oveľa ťažšie ako klonovanie psov.

Pán Drahoš sa do mňa zamiloval, povedal v televíznej debate Zeman

Voľby českého prezidenta vyvrcholia v piatok a v sobotu.

KOŠICE KORZÁR

Raši podal trestné oznámenie pre marenie volieb župana

Upozorňuje na enormný počet neplatných hlasov.

Štátnu politiku distribúcie moču si Rusi vypijú až do dna

V bodovaní národov si Rusi zakrepčia kdesi blízko Slovenska.

Vytvorili microSDXC kartu s najväčšou pamäťou

Karta od Integral Memory by mala byť v predaji od februára.

Po prvý raz zmapovali zmysly rastlín. Už vieme ako cítia

Namiesto zmyslových orgánov využívajú proteíny. Bez niektorých sa všetko zrúti.

Fyzikálna záhada. Neutrónové hviezdy svietia aj po zrážke

Dosvit po zrážke neutrónových hviezd je čoraz jasnejší, vyvracia očakávania.

2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  5. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 924