Aký e-marketing nefunguje

Ľudia na internete sú úzko sústredení na konkrétne úlohy. To znamená, že sú oveľa menej ochotní sledovať veci, ktoré sa priamo netýkajú cieľa, pre ktorý na web prišli.

Práve som si prečítal zaujímavú štúdiu nazvanú Pamäť na reklamy a informácie - porovnanie tlačených materiálov a počítačovej obrazovky. Kľúčovým záverom štúdie je, že "na informácie prečítané na papieri si ľudia spomenú oveľa pravdepodobnejšie, ako na tie z obrazovky".

To nie je prekvapením. Rôzne štúdie preukázali, že čítanie z monitora počítača je pre človeka asi o 20-30 percent náročnejšie, než čítanie z papierových novín alebo časopisu. Web sa preto stal miestom, kde očakávame maximálnu funkčnosť a praktickosť. Nejdeme na web, aby sme si oddýchli, ale aby sme rýchlo našli lacnú letenku a hotel, kde si oddýchneme.

"Neskoršia znalosť značiek firiem zobrazených na počítačovej obrazovke bola oveľa nižšia, ako pri ich komunikácii v tlačenej podobe," uvádza štúdia. Ani toto by nás nemalo prekvapovať. Google vybudoval gigantický biznis predajom reklám úzko previazaných s tým, čo ľudia hľadajú. Na Google nie je jediný reklamný baner, nenájdete tam jedinú grafiku, ktorá by mala zvyšovať povedomie o konkrétnej značke. Google totiž pozná svojich návštevníkov a vie, čo na webe funguje.

"Informácie zobrazené na obrazovke si na druhej strane ľudia zapamätajú takmer tak dobre, ako keď ich vidia v tlačenej podobe," tvrdí štúdia. Informáciami sa myslí obsah webových stránok, ktorý je (na rozdiel od reklamných banerov) pre čitateľov skutočne užitočný - obsah, ktorý priamo pomáha dokončiť činnosť, kvôli ktorej sme na web prišli.

Štúdia preto konštatuje, že "možno sa domnievať, že web môže byť pre firmy mimoriadne užitočný pri šírení aktuálnych alebo dôležitých faktických informácií o svojich produktoch a službách".

Web nie je vhodné miesto, ak si chcete získať srdcia ľudí. Nie je to dobré miesto, ak chcete presvedčiť ľudí, nech urobia niečo, čo pôvodne vôbec nezamýšľali. Tradičné marketingové techniky ako opakovanie loga značky a využívanie symbolických obrazov na vybudovanie vlastností tejto značky na webe nefungujú veľmi dobre.

Čo funguje, sú užitočné webové stránky, ktoré čitateľa dovedú priamo k podstate veci. Vágne marketingové frázy ako "už dnes riešime zajtrajšie výzvy" sú na webe v lepšom prípade ignorované, v horšom ľudí rozčuľujú. Stavajú sa totiž do ich cesty k tomu, prečo na web prišli.

Web mení spôsob, ako využívame našu pamäť. Stáva sa totiž jej rozšírením. Už si nepotrebujeme toľko pamätať sami, odkedy si internetové vyhľadávače "pamätajú" za nás. Toto mení aj podstatu komunikácie. Namiesto neustáleho masírovania toho istého odkazu dúfajúc, že sa niečo z neho v našich mysliach zachytí, musia byť komunikátori pripravení v prvom rade pátrať po tom, čo sami ľudia hľadajú. Komunikácia na webe musí byť odpoveďou na potreby ľudí namiesto snahy ovplyvňovať a vytvárať tieto potreby.

Web je obrovskou zbraňou v rukách zákazníkov, ktorí vedia, čo chcú, alebo prinajmenšom vedia, o čom chcú vedieť viac. Viete vy, čo vlastne chcú vaši zákazníci, keď prichádzajú na váš web?

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

DETSKÁ RUBRIKA

Lelek lesný vidí aj za seba, nemusí ani pohnúť hlavou

Prezývali ho kozodoj, hoci kozy nikdy nedojil.

OBJEKTÍV

Skutočný Iron Man: Vynálezca s oblekom stanovil nový rýchlostný rekord

Oblek poháňa šesť malých prúdových motorov.

Vesmírne kráľovstvo Asgardia vypustilo do vesmíru svoj prvý satelit

Má vlajku a dokonca aj hymnu. Zatiaľ ho však žiadna pozemská krajina či národ neuznáva.

Je lepší vinyl alebo cédečko? Čo o kvalite zvuku hovorí matematika

Fanúšikovia na platne nedajú dopustiť, argumentujú vernosťou zvuku.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 472
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 854
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 490
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 142
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 016
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 954
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 773
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 541
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 303
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 892