Streda, 25. november, 2020 | Meniny má KatarínaKrížovkyKrížovky

Najvzdialenejší Einsteinov prstenec

Medzinárodný tím astronómov objavil ďalší jasný príklad javu gravitačnej šošovky, ohybu svetla gravitačným poľom. Nachádza sa v dosiaľ rekordných hlbinách vesmíru.

Einsteinov prstenec FOR J0332-3557.

Tento úspech dosiahol Rémi Cabanac z Kanadsko-francúzsko-havajského observatória na Havaji (USA) s kolegami z Chile, Francúzska a Austrálie. Použili kamery ďalekohľadového systému VLT (Very Large Telescope) na Európskom južnom observatóriu v Chile. O výsledkoch napísali v časopise Astronomy and Astrophysics.

Einsteinov prstenec vzniká ohybom svetla vzdialeného vesmírneho objektu na gravitačnom poli iného, bližšieho objektu. Tento jav sa označuje ako gravitačná šošovka a vyplýva z Einsteinovej všeobecnej teórie relativity (z toho pochádza názov Einsteinov prstenec). Ak by sa v ideálnom prípade obidva nachádzali presne na našom zornom lúči, prstenec by bol úplný. Zväčša však situácia nebýva ideálna, a preto sa pozorujú iba rozlične dlhé oblúky. Ten novoobjavený, ktorý vedci označili FOR J0332-3557, je úplný z troch štvrtín.

Leží v súhvezdí južnej oblohy Pec (Fornax). Bližšia galaxia, fungujúca ako gravitačná šošovka, je od nás vzdialená približne 8 miliárd svetelných rokov (1 svetelný rok = 9,46 bilióna kilometrov). Javí sa ako pokojná, bez aktivity jadra. Jej priemer dosahuje 40-tisíc svetelných rokov. Ku vzdialenejšej galaxii, ktorej gravitáciou pozohýbané svetlo vytvára prstenec, je od nás 12 miliárd svetelných rokov. Pozorujeme jej svetlo, ktoré vyžiarila v čase, keď mal vesmír iba 12 percent svojho dnešného veku. Galaxia v úlohe gravitačnej šošovky zosilnila svetlo svojej vzdialenejšej partnerky takmer 13-krát. Tá je oproti nej mimoriadne aktívna a priemerom iba asi 7-tisíc svetelných rokov patrí ku kompaktným galaxiám. Práve prešla intenzívnymi fázami tvorby nových hviezd z plynoprachového materiálu.

Nebyť gravitačnej šošovky, vzdialenejšia galaxia by ležala za prahom citlivosti našich dnešných ďalekohľadov. V tom je práve najväčší prínos tohto javu pre vedu. Ako čarovná "lupa" nám dovoľuje nazerať do hlbín vesmíru, ktoré by inak boli nášmu priamemu pozorovaniu neprístupné. Z parametrov Einsteinovho prstenca navyše možno odvodiť hmotnosť galaxie, ktorá funguje ako šošovka. V tomto prípade to je takmer jedna miliarda hmotností Slnka.

Jankovská sa priznala k trestnej činnosti, vypovedá na NAKA v Nitre

Počas akcie Víchrica zadržali podnikateľa Zoroslava Kollára aj piatich sudcov.

Monika Jankovská.

Koronavírus na Slovensku: Školy sa od pondelka neotvoria, už nie je čas, hovorí Gröhling (minúta po minúte)

Na Slovensku odhalili PCR testy 1811 nových prípadov. Pribudlo aj 23 úmrtí.

Minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling počas príchodu na rokovanie 54. schôdze vlády SR. Bratislava, 25. november 2020.
AUTORSKÁ STRANA PETRA ŠABATU

Pod Babišom sa rok pred voľbami prvýkrát kýve stolička

Vystrieda magnáta Pirát?

Líder Pirátov Ivan Bartoš.
Meghan Markleová

Aká je najvyššia možná teplota?

Čo je to maximálne teplo vo vesmíre.

Zoom: Koronavírus zmutoval, je nebezpečnejší?

Podcastový prehľad noviniek z vedy.

Charles Darwin. Portrét z roku 1868.
Podcast Zoom špeciál

Zoom: Sú výsledky, ktorých správnosť nevieme overiť

Rozhovor s fyzikmi Máriom Zimanom a Danielom Nagajom.