Tekken 5 - známa bojovka ožíva

Bojovky sú neodmysliteľnou súčasťou každej konzoly a ako také sa zároveň podpisujú aj pod jej úspech. Posledný diel Tekkenu nepatril medzi kvalitné mlátičky, všetko však napravilo už piate pokračovanie. Neveríte? Čítajte ďalej...

Bojovky sú neodmysliteľnou súčasťou každej konzoly a ako také sa zároveň podpisujú aj pod jej úspech. Lídri na poli videohier to dobre vedia. K najdôležitejším faktorom sa radí naklonenie jednej, alebo viacerých firiem na svoju stranu, pretože multiformatové tituly nepredstavujú lákadlá na jednotlivé systémy. Medzi ne patrí aj nedávno vydaný a pre niektorých stále neprekonaný Soul Calibur 2. Exkluzivita je to, čo predáva. Aj kvôli tomu sa Microsoft snažil s vypätím všetkých síl získať pre svoju konzolu Dead or Alive.

Tekken je synonymom úspešnej bojovky sprevádzajúcej výlučne PlayStation od jeho prvopočiatkov. Symbolizuje kvalitu gradujúcu z dielu na diel. Aspoň tak to bolo do príchodu Tekkenu 4 (T4). Každý, kto ho hral, dokonca i skalní fanúšikovia, si položili ruku na srdce a priznali viaceré chyby, ktoré boli paradoxne novinky pridané za účelom vylepšenia série. V Namcu sa preto rozhodli napraviť naštrbené meno hry a pre Tekken 5 zostavili staronový tím. Ide o ľudí, ktorí urobili z tejto hry to, čím je teraz. Dôkazom ich umenia sú spokojní fanúšikovia a v neposlednej rade aj samotná predajnosť, dosahujúca do tohto momentu viac než 20 miliónov predaných kópii. Tým sa Tekken zaradil medzi najúspešnejšie videoherné série vôbec.

Príbehy v bojovkách sú zvyčajne zasadené do úzadia. To však neplatí pre spoločnosť Namco, známou svojou schopnosťou pretlačiť spletitý príbeh aj do žánrov, ktoré to zdanlivo nepotrebujú. Príkladom môže byť letecký simulátor Ace Combat. T5 za týmto trendom nezaostáva. Príbeh síce nemá až taký komplexný ako štvorka, čo potvrdzujú aj slová hlavného dizajnéra. No základné prvky ostali aj tak nezmenené. To znamená, že úvod a záver Story módu znovu ponúka v manga štýle krátku históriu ku každej postave. Hru otvára intro naznačujúce smrť Heihachiho Mishimu. Do popredia sa tak dostáva otázka, kto bude stáť na čele veľkej korporácie. Rozhodnúť o tom môže ako inak nadchádzajúci turnaj.

GRAFIKA 9 / 10
Technickým spracovaním arén, ale obzvlášť bojovníkov, sa hra mierne odklonila od realizmu. Vzhľadom pripomína skôr SC 2. Prvý trailer ukazujúci T5 v plnej kráse nebežal na PS 2, ale ako to už býva zvykom na novom automate. Srdce Systému 258 je mladšie a bije rýchlejšie než srdce v mašinke od Sony. Namco preto muselo nájsť dobrý spôsob, aby sa kvalita po prerobení výrazne nelíšila. Napokon sa rozhodli využiť animačnú technológiu endorphin od spoločnosti NaturalMotion, v minulosti použitú aj vo filme Trója. Vďaka nej sa skrátil čas a znížili sa náklady spojené s výrobou. Plynulé a rýchle bojové akcie hovoria o výsledku dosť jasne.

Menší, ba až zanedbateľný pokles detailov, sa oproti originálu samozrejme dostavil. Na kráse postáv a hlavne arén to však neubralo. Fauna a flóra obklopujúca bojisko je jedným slovom úchvatná, rovnako tak aj efekty, ktorých je v tejto hre neúrekom. Každá postava má svoj vlastný špecifický záblesk pri údere oponenta. Ako päsť na oko túto nádheru kazí ničenie podlahy. Pri páde postavy na zem sa betón rozdrví, sklo popraská atď. podľa toho v akom prostredí sa nachádzate. Pričom opätovný pád starú nerovnosť behom sekundy zahatá. Čiže komplexné demolovanie v štýle Virtual Fightera nehľadajte. Pochváliť tiež treba CG animačky. Svojou kvalitou sa kľudne môžu zaradiť medzi tie lepšie aké sme mali možnosť vidieť na PS 2.

INTERFACE 9 / 10
Ešte v časoch PSone sa záverečný diel mohol popýšiť okrem skvelého technického spracovania aj rozmanitosťou postáv a dvomi netradičnými minihrami. T5 v tomto smere nijako nezaostáva. Počet bonusových minihier sa dokonca strojnásobil. Začnem preto poporiadku. Hra ponúka staré známe režimy ako Story mód, VS, Time attack, Survival, Team Battle, Arcade a tréning. Väčšie zmeny z vyššie menovaných sa dotýkajú len arkády. Po vzore VF si v nej zarábate peniaze, za ktoré si v novom móde nazvanom Customize kupujete rôzne doplnky, určené výhradne postavám. Pestrá paleta výberu začína drobnosťami typu čiapky, okuliare, topánky a končí ponukou komplet nového odevu. Porážaním nepriateľov si zvyšujete nielen bankové konto, ale aj úroveň. Postupne sa musíte prepracovať z najnižšej na najvyššiu. Týmto sa ale novinky ani zďaleka nekončia.

Tekken force zmizol, aby tak uvoľnil miesto pre skoro totožnú minihru Devil Within. Striktne určený Jin Kazama je hlavnou a jedinou voliteľnou postavou. S ním potom pobehujete medzi hordami slabých nepriateľov. Vašou úlohou je vytrepať každého koho stretnete. Zatiaľ čo prostredia akoby držali detailovú diétu, zvyšok je prepchatý stereotypom. Bonusy za úspešné dohranie tohto „nepodarku“ je možné získať aj inými spôsobmi. Menovanie ďalších negatív DW nemá rovnaký zmysel ako jeho hranie.

Séria oslavuje svoje desiate výročie a pri tejto príležitosti boli do hry implantovaný jej automatový predchodcovia. Konkrétne Tekken 1, 2 a 3. Otvára sa tak skvelá možnosť si znovu zahrať a na vlastné oči vidieť ten ohromný kus cesty, ktorým táto séria za tu dobu prešla. Ak sa vám to stále máli, pripočítajte si k tomu ešte port starej vesmírnej strielačky StarBlade. Šesť hier v jednom. Kto by to čakal a za to všetko vďačíme Namcu a kapacite dvd, bez ktorej by sme museli žonglovať s diskmi. 

HRATEĽNOSŤ 9 / 10
Okresanie arén o rôzne prekážky a upravenie nerovnomerného povrchu do vodorovnej polohy napomohlo viac ako sa na prvý pohľad môže zdať. Ústup od zreálňovania a príklon k tradíciám v ovládaní bolo snáď najlepším možným riešením. Výber postáv je taktiež úctyhodný. Popri starých známych sa na scéne objavujú aj traja nový, niekoľko staronových a jeden nehratelný. Prvou z nich je Asuka používajúca štýl Kazama. Patrí do rodiny Mishima. Ak to takto pôjde ďalej, tak v nasledujúcich dieloch táto rodina úplne vytlačí ostatných účastníkov turnaja. Druhý nováčik je Feng Wei. Zabil svojho majstra a teraz je odhodlaný stať sa najlepším. V skratke by sa dal charakterizovať ako bojovník so silnými, no nie príliš rýchlymi údermi. Tretí je Wesley Snipes, ehm chcel som povedať Raven. Ide o afroamerického ninja s rozmanitými a rýchlymi chvatmi. Nehratelnou postavou je otec Heihachiho. Jinpatchi je nadľudsky silná postava. Až pri súboji s ním zistíte, prečo sa ho autori rozhodli nezaradiť medzi ostatné hrateľné postavy. Celú plejádu uzatvárajú staronoví bojovníci (Ganryu, Roger, Mokujin, Jack 5, Anna, Bruce a Baek ) s rozšíreným repertoárom. Jednoducho povedané, základ hratelnosti T5 tvorí jej rýchle tempo v kombinácii so slušným výberom postáv.

MULTIPLAYER 8 / 10
Multiplayer bol, je a bude. Bojovky sa kupujú prevažne kvôli nemu. Stále je tu VS, kde si to môžu dvaja rozdať medzi sebou, team battle, kde si vyberáte počet a akých bojovníkov chcete. V tomto smere sa nič výrazného nezmenilo. Poriadnemu verzusu sa nikdy nevyrovná „obyčajný“ single. Živého oponenta hneď tak skoro neprekoná umelá inteligencia stroja.

ZVUKOVÉ EFEKTY 8 / 10
Nejde o nič otrasné, ani nič prevratné. Údery a kopance občas vystrieda rachot praskajúcej podlahy. Dabing je solídny, no nie ideálny. Na pomery Slovenska je to v podstate jedno, pretože bežný hráč s priemernou angličtinou len ťažko rozozná či je Steve Foxov akcent dostatočne anglický. Naviac nahovoreniu ani samotní hráči v hrách tohto typu nevenujú veľkú pozornosť. Pravdou však je, že keby bol ešte kvalitnejší, mohol tým napomôcť celkovému dojmu.

HUDBA 8 / 10
Zatiaľ čo T4 sa sústredila viac na „tvrdšiu“ hudbu. T5 prináša oveľa bohatší výber. No ani ten nebude stačiť nato aby všetky skladby vyhovovali každému. Inak povedané, nie je zlá, len natoľko rozmanitá, že skutočne záleží od vkusu jednotlivca.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 9 / 10
Hneď v úvode, krátko po prvom zapnutí, naskočí ponuka niekoľkých druhou obtiažností. Pre toho, kto už hral niektorý zo starších dielov to bude ľahšie. Nováčik si musí nájsť takú postavu, s ktorej bojovým štýlom sa najlepšie zžije. Jinpachi je ale protivník, pri ktorom sa viacerí pozastavia. V súboji s ním spôsobí okamžitú prehru aj malá nepozornosť, či zaváhanie.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 9 / 10
Kráľ železnej pästi sa vrátil a opäť dokázal, že je tým, čím je pre X-Boxa Dead or Alive a pre Nintedo Super Smash Bros. Obsahuje to najlepšie z predošlých dielov a naviac pridáva okrem grafického vylepšenia aj kopec bonusov. Spolu s návykovou hratelnosťou predstavuje Tekken 5 zábavu, ktorá by mala vydržať prinajhoršom do príchodu Soul Calibru 3.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

Neprehliadnite tiež

Objavili záhadné mikróby, ktoré prežili v kryštáloch desaťtisíce rokov

Organizmy sú úplne iné než tie v databázach. Niektorí spochybňujú, či naozaj pochádzajú z kryštálov.

Google a Microsoft neukážu weby pre nelegálne sťahovanie

Nový etický kódex platí pre vyhľadávače v Británii, či prekročí jej hranice dnes nie je jasné.

Ako by to vyzeralo, ak by všetci ľudia žili v jednej budove?

Stačí približne 180-tisíc ľudí, aby mala krytá budova vlastné počasie.

Na YouTube bude menej reklám, zrušia tie najdlhšie

Hoci reklamu na YouTube zatiaľ možno filtrovať, firma sa rozhodla zrušiť svoj najinvazívnejší reklamný formát.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 622
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 616
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 239
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 054
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 781
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 530
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 378
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 850
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 594
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 995

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop