Utorok, 24. máj, 2022 | Meniny má Ela

Zoom: Objavili záhadné stopy pračloveka v Tanzánii

Týždenný podcast o novinkách z vedy.

(Zdroj: HejTy)
Načítavam... Behajte, zlepší to fungovanie mozgu"
Počúvajte aj cez v aplikácii SME alebo cez Apple, Google, Spotify a RSS. Iné podcasty SME.

Je to množstvo nešťastných náhod. Najskôr sa adenovírus vo vakcíne spojí s proteínom v krvi, to si dopletie náš imunitný systém a výsledkom môžu byť vo vzácnych prípadoch nebezpečné krvné zrazeniny. Teraz ale vedci zistili, ako celý tento mechanizmus funguje.

Tento týždeň v podcaste Zoom zistíme, prečo sa v niektorých prípadoch môžu po očkovaní objaviť krvné zrazeniny, dozvieme sa o záhadných stopách pračloveka z Tanzánie a uvidíme, ako nám aj krátke behanie môže zlepšiť fungovanie mozgu.

Znečistenie mikroplastami zrejme pomáha k odolnosti voči antibiotikám. Mikroplasty totiž poskytujú dobré podmienky na prenos genetického materiálu medzi mikróbmi, čo môže viesť k zvýšenej odolnosti na naše lieky.

NASA plánuje zaplatiť viac ako 400 miliónov dolárov trom súkromným spoločnostiam, aby vyvinuli nové vesmírne stanice. Takéto stanice by mohli v budúcnosti nahradiť Medzinárodnú vesmírnu stanicu ISS, ktorá by mala skončiť na konci tohto desaťročia.

Nový astronomický výskum naznačuje, že môžu existovať aj galaxie bez tmavej hmoty. Vedci totiž v trpasličej galaxii AGC 114905 nenarazili napriek detailným meraniam na jej stopy, teda na jej vplyv na normálnu hmotu. Galaxia sa nachádza 250 miliónov svetelných rokov od Zeme.

Medzinárodný tím vedcov objavil nový druh zemetrasenia. Toto zemetrasenie je umelého pôvodu a vzniká pri hydraulickom frakovaní. Na rozdiel od bežných zemetrasení s rovnakou silu je pomalšie a trvá dlhšie, pripomína trochu otrasy v okolo vulkanicky aktívnych oblastí.

Podcasty denníka SME

Všetky podcasty denníka SME si môžete vypočuť na jednom mieste na podcasty.sme.sk.

Ak máte záujem o reklamný spot v podcastoch alebo inú spoluprácu, napíšte na podcasty.inzercia@ sme.sk, pošleme vám cenovú ponuku.

Rover Curiosity otvoril na MArse útvar, ktorý ľudskému mozgu pripomína dvere.

Skaly na Marse pripomínali aj tvár.

Aby im neublížil online svet.

Ľudia prídu o hodiny spánku.

20. máj
Kozmická loď Starliner sa približuje k ISS.

Boeing chce konkurovať SpaceX a v budúcnosti plánuje využívať Starliner na prepravu astronautov.

TASR 21. máj