Ako sa brániť pred reklamnými e-mailami

Množstvo nevyžiadanej elektronickej pošty - spamu - stále zostáva pre mnohých internetistov obrovským problémom. Dnes preto začíname trojdielny seriál, v ktorom aj začiatočníkom poradíme, ako nad záplavou elektronickej pošty zvíťaziť.

FOTO - REUTERS

Množstvo nevyžiadanej elektronickej pošty - spamu - stále zostáva pre mnohých internetistov obrovským problémom. Dnes preto začíname trojdielny seriál, v ktorom aj začiatočníkom poradíme, ako nad záplavou elektronickej pošty zvíťaziť.

Ako nedostať spam

1. Nebuďte dôverčiví. Na internete existuje mnoho stránok, ktoré od vás vyžadujú zadanie e-mailovej adresy. Veľké percento z nich spôsobí, že sa v nasledujúcom období do vašej schránky pohrnie množstvo reklamných správ. Zvážte, či stránka, ktorú ste navštívili, naozaj potrebuje poznať vašu e-mailovú adresu a v zásade jej nedovoľte vedieť o vás viac, než je nevyhnutné.

2. Dvakrát čítajte a raz klikajte. Registrácia v niektorých službách od vás vyžaduje súhlas s dokumentom, ktorý obe strany zaväzuje k istým právam a povinnostiam. Aj keď ide často o dlhé právnické texty, vždy sa snažte prečítať si ich. Súhlasom s niektorými z nich totiž niekedy dovolíte tretej strane posielať vám aj desiatky reklamných e-mailov denne. V takomto prípade by ste sa dodatočne spravodlivosti domáhali zbytočne. Pozorne tiež treba čítať dlhé formuláre, ktoré môžu tesne nad tlačidlom "Odoslať" obsahovať podobne lišiacky formulované klauzuly.

3. Založte si samostatnú schránku na spam. Jednou z dobrých rád, ako si SPAM nepustiť k telu, je preň vytvoriť samostatnú e-mailovú adresu (pokojne v tvare spam@ domena.sk) Túto potom stačí vypĺňať všade tam, kde je podozrenie, že by mohlo dôjsť k zasielaniu nevyžiadaných e-mailov. Raz za čas schránku vyčistite; keď do nej začne spamu prúdiť priveľa, pokojne ju zrušte a založte si novú.

4. Maskujte sa pred robotmi. Ak máte webovú stránku, okrem bežných návštevníkov ju denne navštevuje aj množstvo takzvaných spamových robotov, ktoré pre svojich pánov zbierajú e-mailové adresy. Ak ich chcete oklamať, neuvádzajte na svojich stránkach elektronický kontakt priamo. Jedným zo spôsobov je adresu maskovať - nahraďte niektoré znaky foneticky v tvare "meno[zavinac]server[bodka]sk", prípadne použite niektoré z iných technických riešení - podrobnosti nájdete na http://pc.sme.sk/c/1859078/.

Čo NESMIETE urobiť, ak dostanete spam

1. Objednať si službu. Nikdy si neobjednávajte nič, čo vám bolo ponúknuté prostredníctvom spamu. Propagácia spamom vrhá na produkt zlé svetlo, jeho objednanie je zároveň pre spamera ďalším z dôvodov, prečo by s otravovaním cudzích schránok mal pokračovať. Ak vás zaujala služba alebo produkt, ktorý prezentuje nevyžiadaný e-mail, skúste na internete pohľadať iného výrobcu. Spravidla takýmto spôsobom možno prísť k ešte oveľa výhodnejšej ponuke.

2. Odhlásiť sa alebo odpovedať na e-mail. Niektoré spamy obsahujú na konci tlačidlo, ktoré vám má umožniť odhlásiť sa zo zoznamu prijímateľov. Ak ste si skutočne istí, že ste si zasielanie tohto e-mailu nikde neobjednali, neklikajte na takýto odkaz. Pre spamera bude v skutočnosti iba správou, že vaša schránka je aktívna a že sa do nej oplatí zasielať ešte viac spamu. Na spam ani nijakým spôsobom neodpovedajte, výčitky na adresu spamera určite nezaberú.

3. Pomstiť sa. Mnoho používateľov internetu si ešte i dnes myslí, že najsprávnejšou odplatou za spam je zaplavenie odosielateľovej schránky veľkým množstvom e-mailov. Takýto trest má previnilcovi skomplikovať život sťahovaním a vymazávaním veľkých správ, prípadne priamo spôsobiť padnutie servera. Takto však ublížite len serverom, cez ktoré bude takáto záplava dát musieť prejsť, kým sa dostane k adresátovi. Je málo pravdepodobné, že sa dostane až k spamerovi - jeho adresa je totiž väčšinou falošná.

Podľa čoho najľahšie rozoznáte spam

  •  Kupujte výhodne. Prečo by vám niekto chcel takýmto spôsobom niečo nanucovať, ak by to bolo naozaj výhodné? Spoločnosti, ktoré sa svojich zákazníkov nesnažia oklamať, nikdy nevyužívajú na propagáciu produktov nelegálne metódy ako spam. Zapamätajte si zlaté pravidlo: "V nevyžiadanom e-maile nikdy nie je nič čo by mi skutočne pomohlo."
  • Správy od neznámych priateľov. Odosielateľ mailu sa tvári, že je váš starý priateľ, oslovuje vás familiárne a potom vám na záver (často jedno- či dvojvetového e-mailu) ponúkne navštíviť istú stránku alebo vyskúšať nejaký produkt. Alebo vám istá spoločnosť ako dobrému zákazníkovi oznamuje zmenu sídla. Všetky podobné prípady zaváňajú spamom. Ignorujte ich a neodpovedajte na ne.
  • Zašlite nám svoje údaje. Špeciálnym spamom sú žiadosti, ktorých autor sa vydáva za banku alebo inú dôveryhodnú inštitúciu a žiada od čitateľa kliknutie na zadanú adresu a zaslanie jeho prihlasovacích údajov - či už kvôli "overeniu", alebo kvôli iným "technickým problémom" (ide o tzv. phishing). V skutočnosti od vás žiadna inštitúcia, ktorá disponuje vašimi údajmi, nikdy nebude žiadať o ich aktualizáciu e-mailom ani si od vás nebude pýtať vaše prihlasovacie údaje.
  • Pošli to ďalej. Akýkoľvek e-mail končiaci sa týmito slovami ignorujte. Niektorí tvorcovia poplašných správ sa snažia vyvolať paniku a potom čitateľa primäť k jej ďalšiemu šíreniu. Iné reťazové maily zase tvrdia, že šťastie bude mať ten, kto odošle isté množstvo ich kópií priateľom. Netiketa takéto správanie zakazuje, šírenie paniky je navyše i trestné. Ignorujte teda vetu "pošli to ďalej" a ak si náhodou nie ste istý, skúste si doručený mail skontrolovať v databáze poplašných správ na www.hoax.cz.
  • Sociálne inžinierstvo. Správa používa psychologické triky, ktorými sa snaží presvedčiť o svojej dôveryhodnosti:
  • Konkrétnosť - Vymenúvanie "skutočných prípadov", keď napríklad istý produkt istým ľuďom zmenil život. Časté citáty takýchto ľudí, uvádzanie konkrétnych mien a konkrétnych údajov - cieľom je zvýšiť dôveryhodnosť vďaka predpokladu, že čo je konkrétne, je pravdivé.
  • Zovšeobecňovanie - Na základe vytrhnutia z kontextu sa autor textu snaží malú časť celku povýšiť na celok - napríklad vďaka výpovedi jedného zákazníka tvrdí, že takýto výsledok dosiahne každý. Pri ponukách práce sa vyskytujú len údaje o najvyššom zárobku, ktorý je pre väčšinu v skutočnosti nedosiahnuteľný, a podobne.
  • Priznanie pohnútok - Sociálne inžinierstvo vsádza na fakt, že ľudia akejkoľvek ponuke najskôr nedôverujú. Dobrou stratégiou je najskôr priznať, že z ponuky má určité zisky aj výrobca, inými slovami, že je to obchod výhodný pre obe strany, alebo že z výrobku vyplynú aj isté negatíva. Spoločným menovateľom takýchto priznaní je, že sú v menšine. Zároveň sa prizná, že by vám autor mohol klamať, ale neklame, čo je prejavom jeho dobrej vôle.
  • Opakovanie - Istý fakt sa omieľa aj päťkrát z rôznych uhlov. Je dôležité, aby z textu razantne vyčnievali pozitíva, čím je ich menej, tým na ne treba viac upozorňovať. Takémuto textu je vlastná asertivita, neustále rečnícke otázky a vysvetľovanie blízke populizmu.
  • Rozsah - Text využívajúci sociálne inžinierstvo je často veľmi dlhý a veľmi dobre sa číta. Vie si udržať vašu pozornosť, je veľmi dobre členený, využíva nadpisy a podnadpisy.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 17 315
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 639
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 573
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 258
  5. Kam do tepla v januári? 1 876
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 829
  7. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 715
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 629
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 480
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 922

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

KOMENTÁRE

Štefunkov test politických zákonitostí

Vyzerá to, ako keby cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.

KOMENTÁRE

Babiš rovná sa ANO, ANO rovná sa Babiš

Kdesi na konci tunela sa predsa len čosi črtá.

Neprehliadnite tiež

Prečo hrá mozog džezového a klasického pianistu rovnakú skladbu inak

Mozgy džezových a klasických pianistov fungujú rozdielne. Dokonca aj vtedy, keď hrajú tú istú skladbu.

Spravili krok k včasnému odhaleniu rakoviny, krvný test má veľkú úspešnosť

Test dokázal určiť aj päť typov rakoviny, na ktoré doteraz neexistuje skríning.

TECH_FM

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

NASA testuje jadrový reaktor pre astronautov na Marse

Prvotné testy kompaktného reaktora v americkej Nevade boli úspešné.

Legendárna hra Age of Empires sa vráti v modernom prevedení vo februári

Hru museli v mnohých smeroch prepracovať, aby fungovala na moderných počítačoch.