Zoom: Sodomu a Gomoru asi vyhladil asteroid

Týždenný podcast o novinkách z vedy.

(Zdroj: HejTy)
Načítavam... Sodomu a Gomoru asi vyhladil asteroid
Počúvajte aj cez v aplikácii SME alebo cez Apple, Google, Spotify a RSS. Iné podcasty SME.

Občas sa na úplnom začiatku ukrývajú fakty. Zdá sa, že to môže platiť aj o biblickom príbehu o Sodome a Gomore. Inšpiráciou totiž mohol byť zánik starovekého mesta na brehu rieku Jordán, nad ktorým možno vybuchlo vesmírne teleso.

Ja som Tomáš Prokopčák a počúvate Zoom, týždenný vedecký podcast denníka SME a Rádia_FM. Tento týždeň sa obzrieme za biblickým príbehom Sodomy a Gomory, zistíme, aký obväz na popáleniny vyvinul českí vedci a vydáme sa za zvláštnym signálom z jadra našej galaxie.

Fyzici hovoria o ďalších stopách novej fyziky. Nové výsledky z detektora LHCb v CERNe ukazujú fenomén, ktorý sa nedá vysvetliť štandardným modelom. Kvark b sa totiž rozpadá iným pomerom, ako predpovedá táto teória.

Smerom dovnútra slnečnej sústavy letí kométa, zrejme najväčšia, akú sme kedy objavili. Astronómovia odhadujú, že teleso môže mať až 200 kilometrov a pochádza z Oortovho mraku. Dobrou správou je, že sa k Zemi nedostane bližšie ako na vzdialenosť Saturna.

Ak raz objavíme mimozemskú inteligenciu, zrejme bude umelá. Myslí si to britský astrofyzik Martin Rees, ktorý argumentuje, že umelá inteligencia je prirodzeným vývojovým krokom inteligencie. Dodáva, že asi nebudeme mať to šťastie, že zachytíme mimozemské inteligenciu v tom krátkom okamihu, keď mala biologické telá.

Transplantácie zvieracích orgánov ľuďom sa zase o kúsok priblížili. Lekári dočasne pripojili obličku z prasaťa pacientovi a sledovali, ako začala fungovať. Oblička pochádzala z geneticky upraveného zvieraťa, aby telo človeka orgán okamžite neodmietlo.

Podcasty denníka SME

Všetky podcasty denníka SME si môžete vypočuť na jednom mieste na podcasty.sme.sk.

Pravidelné podcasty:

Minisérie:

Sportnet.sk podcasty:

Partnerské podcasty:

Archív:

Ak máte záujem o reklamný spot v podcastoch alebo inú spoluprácu, napíšte na podcasty.inzercia@sme.sk, pošleme vám cenovú ponuku.