Pondelok, 29. november, 2021 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Vytvorili geniálny nástroj na stavbu molekúl, získali nobelovku za chémiu

Nobelovku za chémiu získali Benjamin List a David MacMillan.

Načítavam video...

Nobelovu cenu za chémiu získali dvaja vedci za vývoj nástroja na stavbu molekúl.

Laureátmi v roku 2021 sú Nemec Benjamin List a Brit David MacMillan, ktorí vytvorili nezávisle od seba "nový a geniálny" nástroj, ktorý uľahčuje vytváranie asymetrických molekúl. Použiť sa dá pri výskume nových liečiv.

"Je to veľké prekvapenie, urobili ste mi deň krajším," povedal krátko po oznámení List, ktorý je riaditeľom Inštitútu Maxa Plancka pre chemický výskum v oblasti katalýzy.

Nobelova cena za chémiu

Mnoho priemyselných oblastí potrebuje chemikov a ich schopnosť stavať molekuly. Vytvárajú z nich nové materiály, skladujú vďaka nim elektrinu v batériách či spomaľujú postup chorôb.

Na toto potrebujú vedci katalyzátory - chemické látky, ktoré riadia a urýchľujú chemické reakcie.

"Napríklad katalyzátory v automobiloch premieňajú toxické látky vo výfukových plynoch na neškodlivé molekuly," píše Nobelova komisia v tlačovej správe.

Vedci dlho verili, že existujú len dva druhy katalyzátorov, a to kovy a enzýmy. List a MacMillan však v roku 2020 nezávisle od seba objavili tretí typ - asymetrickú organokatalýzu.

Organické katalyzátory sú šetrnejšie k životnému prostrediu a sú lacnejšie.

List aj MacMillan sú od roku 2000 vedúcimi postavami vo výskume organokatalýzy. Vďaka ich práci v tejto oblasti môžu iní vedci vytvárať nové liečiva alebo aj molekuly, ktoré zachytávajú svetlo v solárnych článkoch.

Organokatalýza sa napríklad využíva pri vývoji liečiv na depresiu, úzkosti, ale aj dýchacie ťažkosti.

Nominácie zatajujú

Zajtra komisia oznámi držiteľa nobelovky za literatúru, v piatok sa dozvieme, kto dostal Nobelovu cenu za mier.

Nobelove ceny sa odovzdávajú na základe poslednej vôle Alfreda Nobela, vynálezcu dynamitu. Práve chémia bola jeho hlavným vedeckým zameraním.

Toto ocenenie za prínosy v chémii dostalo zatiaľ 188 laureátov z toho iba sedem žien. Naposledy Emmanuelle Charpentierová a Jennifer Doudnová v minulom roku za objav výnimočného genetického nástroja CRISPR-Cas9.

Vedcov a vedkyne nominujú na nobelovku iní vedci, profesorky či akademičky z významných vedeckých inštitúcií, ktorí dostanú pozvánku do tohto procesu od Nobelovej komisie. Samotných držiteľov ocenenia vo fyzike a chémii vyberá hlasovaním Kráľovská švédska akadémia vied.

Mená nominovaných nie sú v danom roku nikdy známe, komisia ich udržiava v tajnosti päťdesiat rokov.

Viac o Nobelovej cene za chémiu sa dočítate na webe Nobelovej ceny.

a 2 ďalší 27. nov
Inžinieri inštalujú detektor faser v tuneli veľkého hadrónového urýchľovača.

Chcú nájsť aj tmavé fotóny.

26. nov