Streda, 20. október, 2021 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Pribudol ďalší dôkaz, že Covid-19 neunikol z laboratória

Ako sa vírus dostal do Číny, nie je jasné.

Mikroskopický záber buniek (zelená), ktoré sú infikované vírusom SARS-CoV-2 (fialová). Záber je vo falošných farbách pre lepšie rozoznanie častíc vírusu.Mikroskopický záber buniek (zelená), ktoré sú infikované vírusom SARS-CoV-2 (fialová). Záber je vo falošných farbách pre lepšie rozoznanie častíc vírusu. (Zdroj: NIAID)

Pribudol ďalší dôkaz, ktorý posilňuje teóriu, že vírus SARS-CoV-2 neunikol z laboratória. V telách divo žijúcich netopierov vedci objavili jeho najbližšieho vírusového príbuzného.

Novoobjavené patogény majú s vírusom, ktorý spôsobuje ochorenie covid-19, spoločnú jednu dôležitú vlastnosť.

"To však neznamená, že poznáme priameho pôvodcu SARS-CoV-2," hovorí pre denník SME molekulárny biológ Štefan Vilček.

"Napriek veľkej genetickej podobnosti nových netopierích koronavírusov so SARS-CoV-2, by tieto vírusy potrebovali ešte niekoľko desaťročí, aby sa vyvinuli tak, že budú aspoň na 99 percent podobné pandemickému ľudskému koronavírusu, čo je vedecká podmienka pre definíciu priameho evolučného predchodcu."

Súvisiaci článok Čekan: Verím, že pandémia sa na jar skončí. Potom príde diskusia, ako sa vyhnúť tej ďalšej Čítajte

Štúdiu zatiaľ nepublikoval vedecký časopis, čaká na odbornú recenziu vo vydavateľstve Nature. Výskum je zatiaľ dostupný online na stránke Research Square.

Identické na 95 percent

Keď vedci minulý rok prvýkrát preskúmali genetickú informáciu nového koronavírusu, znepokojila ich jedna jeho časť. Nikdy predtým podobnú nevideli. Aj preto vznikli špekulácie, či vírus SARS-CoV-2 nemohol uniknúť z laboratória.

Pracovník Martinskej univerzitnej nemocnice.

Reálne platy im pre infláciu poklesnú ako každému.

Český prezident je vo vážnom stave.