Pondelok, 25. október, 2021 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Oznámili finalistov ocenenia Eset Science Award

Galavečer bude 16. októbra.

Ocenenie pre laureátov.Ocenenie pre laureátov. (Zdroj: Linda Kisková Bohušová/ESET Science Award)

Hodnotiace komisie vybrali pätnásť finalistov ocenenia vedcov Eset Science Award v kategóriách výnimočná osobnosť slovenskej vedy, výnimočný mladý vedec do 35 rokov a výnimočný vysokoškolský pedagóg.

Laureátov ocenenia spozná verejnosť 16. októbra, vyhlásení budú počas slávnostného galavečera.

Finalistami v kategórii výnimočná osobnosť slovenskej vedy sú:

• Imrich Barák, ktorý sa venuje mikrobiálnej genetike a špecificky bunkovému deleniu, sporulácii a bunkovej smrti.
  • Ján Dusza, ktorý sa venuje sa výskumu progresívnych keramických materiálov.
  • Martin Gmitra, ktorý je expertom na teóriu funkcionálu hustoty a venuje sa štúdiu elektrónovej štruktúry atomárne tenkých materiálov.
  • Katarína Mikušová, ktorá sa venuje výskumu tuberkulózy a špecificky bunkovému obalu mykobaktérie, ktorý slúži ako ochranná vrstva Kochovho bacilu.
  • Jozef Ukropec, ktorý sa venuje výskumu v oblasti intergratívnej fyziológie cvičenia v kontexte chronických ochorení.

V kategórii výnimočný mladý vedec do 35 rokov to je Matej Baláž, Mária Kováčová, Pavol Mikolka, Ivana Šišoláková a Ladislav Valkovič. Päticu finalistov v kategórii výnimočný vysokoškolský pedagóg tvoria Pavel Gregor, Jana Pócsová, Maximilián Strémy, Jozef Záhumenský a Jozef Zajac.

"Pandémia a výzvy uplynulých mesiacov nám opakovane dokazujú, aké dôležité je podporovať prácu vedcov a výskumníkov. Systematický vedecký prístup umožňuje rozlíšiť pravdu od domnienok a výmyslov, byť hlasom rozumu v polarizovanej spoločnosti a vďaka tomu prekonať aj najväčšie výzvy," vysvetlil Richard Marko zo spoločnosti Eset.

Laureátov v hlavných kategóriách výnimočná osobnosť slovenskej vedy a výnimočný mladý vedec do 35 rokov vyberie spomedzi finalistov medzinárodná komisia zložená z osobností svetovej vedy. O laureátovi v kategórii výnimočný vysokoškolský pedagóg rozhodne hodnotiaca komisia, ktorú tvoria zástupcovia slovenských univerzít.

Medzinárodnej komisii, ktorá vyberá laureátov v dvoch hlavných kategóriách, už druhý rok predsedá držiteľ Nobelovej ceny, legendárny astrofyzik a popredný odborník na gravitačnú fyziku Kip Thorne, ktorý sa osobne zúčastní aj slávnostného odovzdávania cien. Spolu s ním budú o laureátoch rozhodovať ďalší vedci ako biologička Fiona Wattová, chemička a filantropka Hana Dvořáková, profesor anorganickej chémie Ralf Riedel a profesor matematiky Tibor Krisztin.

Za nadmernými úmrtiami počas pandémie sú aj odklady plánovaných operácií v slovenských nemocniciach.

Za zbytočnými úmrtiami sú aj preťažené nemocnice a nedostatok personálu.

Jakub Filo.

Smutná neúplná štatistika pandémie.

Bývalý šéf SIS Vladimír Pčolinský.

Tím Očistec už má piatich svedkov.

Družica umožní ozbrojeným silám komunikovať rýchlo a bezpečne v rámci celého sveta.

a 1 ďalší 23. okt
NASA dosiahla v stredu významný míľnik: podarilo sa jej pripevniť kozmickú loď Orion na nosnú raketu Space Launch System.

Pôvodne chceli loď vyslať už koncom tohto roka.

TASR 23. okt