Pondelok, 25. október, 2021 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Astronauti by si mohli na Marse stavať domy z prachu a krvi

Preprava stavebného materiálu na Mars by bola astronomicky drahá.

Hrebeň Wdowiak na Marse.Hrebeň Wdowiak na Marse. (Zdroj: NASA/JPL-Caltech/Cornell Univ./Arizona State Univ.)

MANCHESTER. Preprava jednej tehly na Mars môže stáť aj viac ako milión libier, cena za výstavbu kolónie na červenej planéte by sa preto mohla vyšplhať na astronomickú úroveň.

Vedci z univerzity v Manchestri však objavili spôsob, ako vyrobiť betónu podobný stavený materiál z látok dostupných na mieste. Kombinuje kozmický prach s krvou a ďalšími telesnými tekutinami. Štúdiu zverejnili v odbornom časopise Materials Today Bio.

Prach z Marsu či z Mesiaca sa podľa výskumníkov môže zmiešať s proteínom zvaným albumin, ktorý sa nachádza v krvnej plazme. Vzniknutý materiál nazvaný AstroCrete má podobnú pevnosť v tlaku ako bežný betón.

Zmiešaním prachu s močovinou, ktorá sa okrem moču nachádza aj v slzách či v pote, môže pevnosť zvýšiť až o 300 percent, uvádzajú vedci.

S použitím tejto technológie by skupina šiestich astronautov mohla pri dvojročnej misii na Marse vyrobiť okolo 500 kilogramov špeciálneho betónu. Ak by ho použili ako maltu pre vrecia s pieskom či tehly vyrobené iba z marťanského prachu, každý astronaut by potom dokázal vyrobiť dostatok materiálu na rozšírenie obydlia pre ďalšiu osobu. S každou misiou by sa tak veľkosť marťanskej kolónia zdvojnásobila.

Koncept použitia krvi pri výrobe stavených materiálov nie je ničím novým - krv zvierat sa už skôr používala ako spojivo do malty.

"Je úžasné, že takáto zásadná výzva vesmírneho veku môže nájsť riešenie na základe inšpirácie stredovekými technológiami," uviedol výskumník Aled Roberts, ktorý sa na štúdii podieľal.

Vedci sa o vývoj vhodného betónu podobného materiálu na prípadnú výstavbu kolónií na Marse pokúšali už niekoľkokrát, upozornil Roberts. "Nikdy nám však nenapadlo, že odpoveď je po celý čas v nás," dodal.

Za nadmernými úmrtiami počas pandémie sú aj odklady plánovaných operácií v slovenských nemocniciach.

Za zbytočnými úmrtiami sú aj preťažené nemocnice a nedostatok personálu.

Jakub Filo.

Smutná neúplná štatistika pandémie.

Bývalý šéf SIS Vladimír Pčolinský.

Tím Očistec už má piatich svedkov.

Družica umožní ozbrojeným silám komunikovať rýchlo a bezpečne v rámci celého sveta.

a 1 ďalší 23. okt
NASA dosiahla v stredu významný míľnik: podarilo sa jej pripevniť kozmickú loď Orion na nosnú raketu Space Launch System.

Pôvodne chceli loď vyslať už koncom tohto roka.

TASR 23. okt