Pondelok, 25. október, 2021 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Môžu dokázať, že na Marse bola kedysi voda, rover získal ďalšiu vzorku hornín

NASA chce získať z Marsu približne 30 vzoriek.

Diera v hornine vyvŕtaná roverom Perseverance, ktorému sa podarilo odobrať ďalšiu vzorku z Marsu.Diera v hornine vyvŕtaná roverom Perseverance, ktorému sa podarilo odobrať ďalšiu vzorku z Marsu. (Zdroj: TASR/AP/NASA/JPL-Caltech)

WASHINGTON. Robotickému vozidlu Perseverance amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) sa podarilo získať v poradí druhú vzorku hornín z povrchu Marsu. V piatok o tom informovala NASA, ktorú cituje agentúra DPA.

Vzorky sú "pravdepodobne sopečného pôvodu s náznakmi solí, ktoré môžu obsahovať bubliny starodávnej vody", napísala NASA prostredníctvom oficiálneho twitterového účtu tohto marsochodu.

Vzorky podľa vedca Kena Farleyho z NASA odhaľujú potenciálne obývateľné prostredie na Marse. "Je to veľký objav, že tam voda bola dlho," priblížil Farley vo vyhlásení.

Chcú približne 30 vzoriek

NASA v pondelok potvrdila, že sa Perseverance podarilo získať vôbec prvú vzorku hornín z povrchu Marsu.

NASA plánuje pomocou marsochodu získať z povrchu červenej planéty približne tridsať takýchto vzoriek, ktoré by mali byť prostredníctvom viacerých misií prepravené na Zem do zhruba desiatich rokov.

Súvisiaci článok NASA potvrdila, že rover Perseverance získal z Marsu prvú vzorku hornín Čítajte

Rover Perseverance a jeho misia na Marse

Perseverance pristál na Marse koncom februára, pričom išlo o riskantný manéver. Vývoj a zostrojenie tohto robotického vozidla stálo približne 2,5 miliardy dolárov a trvalo osem rokov. Poslaním roveru na Marse je pátrať po stopách mikroorganizmov a skúmať geológiu a podnebie červenej planéty.

Je to veľký objav, že tam voda bola dlho.

Ken Farley, vedec z NASA

Začiatkom augusta sa roveru Perseverance (Vytrvalosť) odber vzorky nepodaril, keďže vŕtal do oveľa mäkšej horniny, v dôsledku čoho sa zozbieraný materiál rozpadol a nepodarilo sa ho tak dostať do titánovej trubice.

Vedci z NASA dopravili na Mars spolu s roverom i miniatúrny experimentálny vrtuľník Ingenuity (Vynaliezavosť), ktorý v polovici apríla uskutočnil svoj prvý let - išlo o vôbec prvý uskutočnený let na inej planéte. Vrtuľník odvtedy vykonal už 12 vzlietnutí.

Táto misia je súčasťou programu, ktorý zahŕňa aj misie na Mesiac s cieľom pripraviť sa na možný prieskum Marsu ľudskými posádkami.

Za nadmernými úmrtiami počas pandémie sú aj odklady plánovaných operácií v slovenských nemocniciach.

Za zbytočnými úmrtiami sú aj preťažené nemocnice a nedostatok personálu.

Jakub Filo.

Smutná neúplná štatistika pandémie.

Bývalý šéf SIS Vladimír Pčolinský.

Tím Očistec už má piatich svedkov.

Družica umožní ozbrojeným silám komunikovať rýchlo a bezpečne v rámci celého sveta.

a 1 ďalší 23. okt
NASA dosiahla v stredu významný míľnik: podarilo sa jej pripevniť kozmickú loď Orion na nosnú raketu Space Launch System.

Pôvodne chceli loď vyslať už koncom tohto roka.

TASR 23. okt