Obezita politikov môže naznačovať korupciu. Ocenili bizarné výskumy

Skutočné nobelovky ohlásia o mesiac.

K nepríjemným príznakom alergie na roztoče patrí aj nádcha.K nepríjemným príznakom alergie na roztoče patrí aj nádcha. (Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Čo bežne robíte, keď máte upchaný nos? Možno si dáte teplý čaj, obklad alebo siahnete po nosnom spreji.

Jeden výskum však ukazuje, že pri uvoľnení dutín zrejme pomáha aj telesná rozkoš. Štúdia, ktorá ukázala vplyv orgazmov na upchaný nos, získala minulý štvrtok satirické ocenenie Ig Nobel. Oficiálne nemá nič spoločné s Nobelovými cenami, ktoré odovzdajú už o mesiac.

Satirické ocenenie každoročne odovzdáva časopis Annals of Improbable Research (Anály nepravdepodobného výskumu) za vedecké práce, ktoré vás síce najskôr rozosmejú, no prinútia aj zamyslieť sa.

Obézni politici a korupcia

Krajiny, ktoré majú vysoké percento obéznych politikov, zvyknú mať aj vyššiu mieru korupcie.

Súvisiaci článok Slováci dostali Ig Nobelovu cenu, za bozkávanie mužov a žien Čítajte

Toto prepojenie objavil ekonóm Pavlo Blavatskij u ministrov v pätnástich postsovietských krajinách. Neznamená to, že všetci obézni politici sú skorumpovaní, medzi týmito veličinami existuje iba korelácia.

Fyzické charakteristiky politikov však môžu byť podľa Blavatského dobrým indikátorom politickej korupcie, ak takéto údaje o krajine chýbajú. Za výskum si odniesol Ig Nobelovku v oblasti ekonómie.

Cenu v oblasti dopravy získal tím vedcov, ktorí sa zaujímali o pohodlie uspaných nosorožcov. Ochrancovia bežne tieto dvetisíckilové zvieratá prevážajú pomocou helikoptéry dolu hlavou - nosorožce sú zavesené za nohy. Dlho nikto nezisťoval, ako takýto prevoz vplýva na zvieratá.

Vedci z Curtinovej univerzity ukázali, že zavesenie za nohy nosorožcom nijako neubližuje, dokonca je pre ne najvhodnejšie. Nosorožce prevážané na plošine položené na boku môžu mať problémy s dýchaním či so svalmi. Pri zavesení za nohy takéto ťažkosti nehrozia.

Hoci sú Ig Nobelovky satirickým ocenením, odovzdávajú ich laureáti skutočných Nobelových cien. Vo štvrtok sa na online odovzdávaní zúčastnila napríklad aj Frances Arnoldová, ktorá v roku 2018 získala Nobelovu cenu za chémiu.

Všetky ocenenia

Toto je desať tohtoročných výhercov aj s odkazmi na ich štúdie.

Biológia: Švédka Susanne Schötzová dostala cenu za analýzu odchýlok v pradení, trilkovaní, drkotaní, vibrovaní, vrzúkaní, mrmlaní, mňaukaní, nariekaní, pískaní, syčaní, skučaní, zavýjaní, vrčaní a v iných typoch komunikácie medzi mačkami a ľuďmi.

Ekológia: Skupinu vedcov ocenili za skúmanie baktérií na žuvačkách prilepených na chodníkoch v rôznych krajinách.

Chémia: Skupina vedcov analyzovala chemické zloženie vzduchu v kinosálach. Zisťovali, či pachy tvorené divákmi zodpovedajú tomu, koľko násilia, sexu či nespoločenského správania videli na obrazovkách.

Ekonómia: Pavlo Blavatskij zistil, že obezita politikov môže byť dobrým indikátorom korupcie v krajine.

Medicína: Vedci preukázali, že orgazmus pri pohlavnom styku môže uvoľniť upchané dutiny podobne dobre ako lieky.

Cena za mier: Ethan Beseris, Steven Naleway a David Carrier testovali hypotézu, či sa ochlpenie na bradách vyvinulo ako ochrana pred údermi do tváre.

Fyzika: Cena putovala vedcom, ktorí zisťovali, ako sa chodcom darí neustále do seba nenarážať.

Kinetika: Naopak cena za kinetiku išla do rúk vedcom, ktorí zisťovali, prečo sa chodci predsa len občas zrazia.

Entomológia: Cenu získali vedci, ktorí použili novú metódu na vyhubenie švábov na ponorke.

Doprava: Vedci experimentálne preukázali, že prevoz dolu hlavou nosorožcom neškodí.