Utorok, 28. september, 2021 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky

Prvýkrát nazreli dovnútra inej planéty. Jadro Marsu je tekuté

Insight je na Marse od novembra 2018.

Marsotrasenia prezrádzajú štruktúru vnútra červenej planéty. Odrazené vlny (červené) z otrasov odhalili kôru (najtenšia horná vrstva), plášť (sivá až oranžová farba vnútri) aj jadro (bledá farba v strede) planéty. Červená bodka naznačuje miesto otrasu, biela ukazuje sondu InSight.Marsotrasenia prezrádzajú štruktúru vnútra červenej planéty. Odrazené vlny (červené) z otrasov odhalili kôru (najtenšia horná vrstva), plášť (sivá až oranžová farba vnútri) aj jadro (bledá farba v strede) planéty. Červená bodka naznačuje miesto otrasu, biela ukazuje sondu InSight. (Zdroj: Chris Bickles/Science)

Otrasy na Marse sú také slabé, že by ste ich ani necítili. Marťanská povrchová sonda InSight práve vďaka nim odhaľuje vnútro červenej planéty.

Je to prvýkrát, čo ľudia priamo na mieste preskúmali vnútornú štruktúru inej planéty ako Zeme. Výskum a model vnútra Marsu zverejnil vedecký časopis Science v troch štúdiách (1, 2, 3).

Štúdie "poskytujú dôležité ohraničenie súčasnej štruktúry Marsu a sú kľúčové aj pre zlepšenie nášho chápania toho, ako planéta vznikla pred miliardami rokov a ďalej sa vyvíjala," píšu v sprievodnom komentári pre Science seizmologičky Sanne Cottaarová a Paula Koelemeijerová, ktoré sa na výskume nepodieľali.

Z Japonska do Nemecka

Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C85ET na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M85ET na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.

Vedia koho vypočuť, ale nedá sa to.

Mikroskopický záber buniek (zelená), ktoré sú infikované vírusom SARS-CoV-2 (fialová). Záber je vo falošných farbách pre lepšie rozoznanie častíc vírusu.

Ako sa vírus dostal do Číny, nie je jasné.

Odkedy Yersinia pestis sprevádza ľudstvo?