Piatok, 25. jún, 2021 | Meniny má TadeášKrížovkyKrížovky

Mars môže byť stále vulkanicky aktívny. Nedávno mohol mať život

Vedci objavili neznáme sopečné usadeniny.

Nedávne vulkanické ložisko okolo pukliny v systéme Cerberus Fossae.Nedávne vulkanické ložisko okolo pukliny v systéme Cerberus Fossae. (Zdroj: NASA/JPL/MSSS/The Murray Lab)

Najnovšie dôkazy vedcov o pravdepodobne najmladšej sopečnej erupcii na Marse naznačujú, že červená planéta môže byť stále vulkanicky aktívna.

Tieto nové zistenia navyše zvyšujú pravdepodobnosť, že teplo z nedávnej sopečnej činnosti mohlo pomerne nedávno vytvoriť priaznivé podmienky pre mikrobiálny život.

Štúdiu o nových zisteniach zverejnil časopis Icarus.

Nález nemá obdobu

Väčšina sopečnej činnosti sa na Marse vyskytovala pred troma až štyrmi miliardami rokov. Jej vplyvom vznikli obrovské masívy, ako je napríklad Olympus Mons. Táto najvyššia hora slnečnej sústavy je viac ako dvadsať kilometrov vysoká.

Súvisiaci článok V prázdnote vesmíru zachytili hučanie. Je ako jemný dážď, prirovnáva vedec Čítajte

Odborníci sa dlho domnievali, že Mars bol niekoľko miliónov rokov vulkanicky neaktívny.

Teraz však na červenej planéte našli dôkaz o sopečnej erupcii, ku ktorej došlo zhruba pred 50 000 rokmi. Z pohľadu vývoja vesmíru je to nedávno.

"Je to zrejme najmladšia zdokumentovaná sopečná erupcia na Marse. Ak by sme marťanskú geologickú históriu stlačili do jediného dňa, tento výbuch by sa odohral v posledných sekundách," vysvetľuje v tlačovej správe hlavný autor štúdie David Horvath z Planetary Science Institute.

Práve mladý vek erupcie vedie autorov štúdie k hypotéze, že Mars by mohol byť stále vulkanicky aktívny.

Ak by sme marťanskú geologickú históriu stlačili do jediného dňa, tento výbuch by sa odohral v posledných sekundách.

David Horvath

S využitím údajov zo satelitov obiehajúcich okolo Marsu vedci objavili predtým neznáme sopečné usadeniny na marťanskej planine Elysium Planitia.

Miesto pokryté magmatickými horninami je široké približne 13 kilometrov. Nachádza sa v okolí 32 kilometrovej dlhej pukliny v systéme Cerberus Fossae.

Podľa vedcov ide o nález, ktorý na Marse nemá obdobu a podobá sa skôr na útvary vytvorené staršími sopečnými výbuchmi na Mesiaci a Merkúre.

Po bližšom preskúmaní sa zdá, že išlo o pyroklastickú erupciu - sopečný výbuch magmy poháňaný rozpínajúcimi sa plynmi. Takýto výbuch sa dá prirovnať k otvoreniu plechovky s nápojom, ktorou ste predtým poriadne zatriasli.

Náznaky obývateľného prostredia

Nájdené sopečné ložisko zvyšuje aj pravdepodobnosť, že Mars mal v nedávnej histórii podmienky vhodné pre život. Magma mohla roztopiť ľad v blízkosti povrchu a poskytnúť tak priaznivé podmienky pre vznik jednoduchších mikrorganizmov.

Súvisiaci článok NASA zachytila zvuk Ingenuity počas preletu marťanskou atmosférou Čítajte

"To síce samo osebe nie je dôkazom o minulom živote na Marse, ale naznačuje to existenciu obývateľného prostredia," dodal Horvath pre Space.com.

V súvislosti s týmto objavom je zaujímavá tiež skutočnosť, že známky po tejto novoobjavenej sopečnej erupcii sa našli iba desať kilometrov od najmladšieho z veľkých impaktných kráterov na Marse, ktorý vznikol po dopade meteoritu.

Vzhľadom na to, že vek krátera a novoobjavenej sopečnej erupcie je približne rovnaký, vedci nemôžu vylúčiť ani možnosť, že najmladšiu sopečnú erupciu spustil práve dopad cudzieho telesa na marťanský povrch.

Prevrátený kamión po búrke v Moravske Novej Vsi.

Supercela na juhu Moravy priniesla veľké krúpy aj tornádo.

Tornádo spustošilo viaceré obce.

Búrka spôsobila obrovské škody.

Časť lebky a čeľuste Homo Nešer Ramla.

Homo Nešer Ramla štiepil kamenné nástroje.

Podpora Windows 10 skončí v roku 2025.

Teleso našli v starých dátach.