Piatok, 18. jún, 2021 | Meniny má VratislavKrížovkyKrížovky

Talianski archeológovia našli pozostatky deviatich neandertálcov

Najstaršie kosti môžu mať až 100-tisíc rokov.

Talianski archeológovia našli pozostatky deviatich neandertálcov v jaskyni Guattari.Talianski archeológovia našli pozostatky deviatich neandertálcov v jaskyni Guattari. (Zdroj: TASR/AP)

RÍM. Talianski archeológovia našli pozostatky deviatich neandertálcov v jaskyni nachádzajúcej sa juhovýchodne od metropoly Rím.

Vedci sa domnievajú, že väčšinu z týchto neandertálcov zabili hyeny, ktoré ich telá následne zavliekli do svojho jaskynného brlohu.

Informoval o tom britský denník The Guardian.

Najstaršie môžu mať 100-tisíc rokov

Skamenené pozostatky temenných kostí a zlomených čeľustných kostí archeológovia našli v jaskyni Guattari v meste San Felice Circeo vzdialenom približne 100 kilometrov od Ríma.

V tejto jaskyni objavili pozostatky vzdialených príbuzných súčasného človeka už v roku 1939, odvtedy tam k podobnému nálezu nedošlo.

Podľa vedcov z rímskej univerzity Tor Vergata a z archeologickej správy talianskej provincie Latina sa v Guattari najnovšie našli kosti siedmich dospelých mužov, jednej dospelej ženy a jedného chlapca.

Archeológovia uviedli, že nájdené fosílie pravdepodobne pochádzajú z rôznych období. Niektoré kosti môžu byť staré 50- až 68-tisíc rokov, pričom najstaršie môžu dosahovať vek až 100-tisíc rokov, píše The Guardian.

Zrejme ich zabili hyeny

Profesor archeológie na univerzite Tor Vergata Mario Rolfo informoval, že jaskyňu Guattari pred viac ako 60-tisíc rokmi zasypalo v dôsledku zemetrasenia. To umožnilo uchovanie pozostatkov neandertálcov, ale aj kostí kosoročcov jeleňov obrovských, divokých koní a hyen či rastlinných zvyškov.

Väčšinu neandertálcov, ktorým nájdené pozostatky patria, pravdepodobne zabili hyeny a následne ich odvliekli do spomínanej jaskyne, v ktorej mali zrejme brloh.

"Neandertálci boli pre tieto zvieratá korisťou," povedal Rolfo. "Hyeny ich lovili, najmä tých najzraniteľnejších, ako boli chorí či starší jedinci," priblížil.

Výskumný tím začne teraz analyzovať vzorky DNA odobraté z nájdených pozostatkov.

"Ide o mimoriadny objav, o ktorom bude hovoriť celý svet," povedal taliansky minister kultúry Dario Franceschini, podľa ktorého nájdené kostrové zvyšky "pomôžu obohatiť" štúdium spôsobu života človeka neandertálskeho.

Podľa Szijjártóa sú slovensko-maďarské vzťahy najlepšie za posledné roky.

Situáciu pokazili aj futbalové zápasy.

Alexander Isak.

Bez Zlatana to ide Švédom lepšie.

Pavol Spál 17. jún

Na Euro 2020 hrozia aj iné ohniská. V Maďarska sa na štadióne stretlo 60-tisíc ľudí.

Delta variant sa šíri rýchlejšie.

Hubblov vesmírny ďalekohľad.

Problémy zrejme spôsobil pamäťový modul. NASA sa snaží prepnúť na záložnú pamäť.

Hviezdu z nášho pohľadu zahalil závoj prachu.

TASR 16. jún