Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

V prázdnote vesmíru zachytili hučanie. Je ako jemný dážď, prirovnáva vedec

Sondy Voyager sú vo vesmíre takmer 44 rokov.

Vizualizácia Sondy Voyager 1 v medzihviezdnom priestore.Vizualizácia Sondy Voyager 1 v medzihviezdnom priestore. (Zdroj: NASA/JPL)

HOUSTON. Sonda Voyager 1 opustila našu slnečnú sústavu pred deviatimi rokmi. Odvtedy plynie takmer prázdnotou a na Zem stále posiela údaje o miestach, kde ešte žiadny ľudský stroj nebol.

V nedávnej zásielke dát zo sondy si však astronómovia všimli zvláštne akoby hučanie.

Zdá sa teda, že nový domov sondy nie je až taký neaktívny, ako si vedci mysleli.

Tichý a jemný dážď

Keď v roku 2012 Voyager 1 vystúpila z našej slnečnej sústavy, ocitla sa v priestore s medzihviezdnou hmotou. Táto veľmi riedka hmota vypĺňa miesta medzi hviezdami. Tvoria ju plyny, prach či kozmické lúče.

Súvisiaci článok Sonda Voyager nesie nahrávku smiechu. Až po 40 rokoch zistili, k omu patrí Čítajte

Medzihviezdny priestor vedci často opisujú ako pusté a temné miesto. Podľa nových zistení v ňom však sonda už dlhšie zachytáva neprestajné hučanie.

„Zachytávame slabé a vytrvalé hučanie medzihviezdneho plynu.“

Monotónny šum sa líši od iných detekcií, ktoré sonda zachytila doteraz. V minulosti napríklad namerala slnečné erupcie, pri ktorých Slnko „vyprskáva“ častice do vesmíru.

Ak by sme hučanie medzihviezdnej hmoty prirovnali k jemnému a tichému dažďu, slnečné erupcie sú ako blesky v búrke, hovorí astronóm James Cordes.

Vesmírne sestry

Hustotu medzihviezdneho plynu doteraz vedci odhadovali práve z detekcií slnečných erupcií. Objavenie hučania tieto merania uľahčí.

Zachytávame slabé a vytrvalé hučanie medzihviezdneho plynu.

Stella Koch Ockerová, astronómka

„Teraz vieme, že nepotrebujeme náhodnú slnečnú udalosť, aby sme merali medzihviezdnu plazmu,“ dopĺňa ďalší autor Shami Chatterjee.

Zatiaľ nie je zrejmé, ako presne medzihviezdne hučanie vzniká. Buď môže ísť o chvenie zahriatej plazmy, alebo o šum spôsobený pohybom elektrónov v plazme, či o niečo úplne iné.

Hoci nie je jasný jeho zdroj, hučanie astronómom pomôže. Môžu ho napríklad použiť pri mapovaní hustoty plazmy a môže tiež odhaliť, ako na seba pôsobia medzihviezdna hmota a slnečný vietor.

K meraniam zrejme astronómovia v budúcnosti pridajú aj zistenia zo sesterskej sondy Voyager 2, ktorá prekročila hranicu našej slnečnej sústavy v roku 2018.

Vo vesmíre putujú sestry rozličnými smermi. Zem opustili v roku 1977, Voyager 2 v auguste a Voyager 1 v septembri.

Či Voyager 2 taktiež zachytáva medzihviezdny šum, zatiaľ nevieme.

Keďže sa zdá, že hučanie je neprestajné, jej mladšia sestra bude údaje o ňom posielať na Zem aj naďalej.

Alebo aspoň do roku 2025. Odhaduje sa, že vtedy by mohli vypovedať službu generátory, ktoré poháňajú obe sondy Voyager.

Nature Astronomy: 10.1038/s41550-021-01363-7

Na oblečenie do mrazov aj pod mínus 50 stupňov Celzia využívajú miestni sobie výrobky.

Rozhovor o najchladnejších miestach sveta.

Voľby by vyhral Hlas.

Máj bol mesiac, keď viac ako pandémiu bolo vidno všetky ostatné veci. A konečne vieme, ako to tu vlastne vyzerá.

Tak ako bol vyretušovaný Vladimír Clementis z fotografie s Klementom Gottwaldom, tak bol odstránený z učebníc dejepisu po procese a poprave aj Rudolf Slánský.

Učebnica, ktorá prináša len interpretáciu dejín, by sa mala považovať za podozrivú