Piatok, 18. jún, 2021 | Meniny má VratislavKrížovkyKrížovky

Vedci našli hviezdu tesne pred výbuchom, vyzerá inak, ako očakávali

Vedci majú niekoľko možných vysvetlení.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: NASA)

WASHINGTON. Hubblov vesmírny ďalekohľad zhotovil zábery hviezdy tesne pred tým, ako došlo k jej výbuchu, ktorý sa označuje ako supernova.

Vedcom sa však naskytol pohľad, ktorý vôbec nečakali, informoval vo štvrtok americký časopis Science News.

Hubblov ďalekohľad odhalil, že relatívne chladná hviezda s nízkou hustotou explodovala ako supernova, ktorá nevykazovala stopy vodíka. Doteraz však vedci predpokladali, že takéto "bezvodíkové supernovy" môžu vzniknúť len z extrémne horúcich a hustých hviezd.

Tento objav je "veľmi dôležitý testovací prípad pre oblasť vývoja hviezd," povedal astrofyzik zo Štátnej univerzity v Soule Sung-Čul Jun. Vedci majú svoje teórie o tom, ako sa masívne hviezdy správajú predtým, ako explodujú, ale takéto telesá sú v okolitom vesmíre zriedkavé a žiadne z nich sa nechystajú v dohľadnej dobe vybuchnúť, dodal Sung-Čul Jun.

Spätne nájsť hviezdy, ktoré vybuchli, je však ťažké, uviedol astronóm Charlie Kilpatrick, ktorý pôsobí na Northwestern University v Evanstone v americkom štáte Illinois. Ďalekohľad musel najprv spraviť v minulosti snímky presne tej časti oblohy, kde následne vybuchla supernova. Navyše musela vybuchnúť hviezda, ktorá bola dostatočne blízko na to, aby na Zem doputovalo jej svetlo z času pred výbuchom.

Po tom, ako vedci v decembri 2019 objavili supernovu v galaxii NGC 4666 vzdialenej približne 46 miliónov svetelných rokov, Kilpatrick a jeho kolegovia našli starú snímku hviezdy, ktorá pravdepodobne explodovala.

Táto hviezda, odfotografovaná približne 2,6 roka pred výbuchom, mala priemer 320-krát väčší ako Slnko a teplotu 6500 stupňov Celzia.

Keďže však supernova SN 2019yvr neobsahovala vodík, vedci očakávali, že aj samotná hviezda ho mala nedostatok a tým pádom bude extrémne horúca (10.000 - 50.000 stupňov Celzia) a oveľa menšia - najviac 50-krát väčšia ako Slnko. Hviezda, ktorú vedci našli, sa musela pred svojou explóziou nejakým spôsobom zbaviť väčšiny svojho vodíka, domnieva sa Kilpatrick.

Vedci majú v tejto súvislosti niekoľko možných vysvetlení. Hviezda mohla prísť o veľkú časť svojho vodíka buď prostredníctvom mohutných explózií, spôsobených určitou nestabilitou v jej jadre, alebo zásahom iného vesmírneho telesa. Vodík z explodovanej hviezdy mohla taktiež odpútať interferencia s inou hviezdou v jej blízkosti.

Ako navrhla astrofyzička na univerzite v novozélandskom meste Auckland Jan Eldridgeová, vedci by mohli Hubblov ďalekohľad opäť nasmerovať na miesto výbuchu a overiť, či predmetná hviezda naozaj explodovala, prípadne určiť, či okolo nej obiehala iná hviezda.

Peter Paluda odpovedá na otázky novinárov po pojednávaní v kauze Kuciak na Najvyššom súde.

Čelil Harabinovi, zlákala ho SaS. Neskôr to ľutoval.

Stretnutie lídrov sa konalo v Ženeve.

Vo Veľkej Británii sa stal delta variant dominantnou formou koronavírusu a spôsobil aj odloženie plánovaného uvoľňovania opatrení. Do londýnskych ulíc vyšli ľudia protestovať proti tomuto kroku.

Delta variant sa šíri rýchlejšie.

Hubblov vesmírny ďalekohľad.

Problémy zrejme spôsobil pamäťový modul. NASA sa snaží prepnúť na záložnú pamäť.

Hviezdu z nášho pohľadu zahalil závoj prachu.

TASR 16. jún