Piatok, 18. jún, 2021 | Meniny má VratislavKrížovkyKrížovky

Po mimozemských signáloch pátrali v srdci Galaxie. Stále nič nenašli

Projekt Breakthrough Listen zverejnil predbežnú správu.

Akréčny disk čiernej diery Sagittarius A* v strede galaxie Mliečna Cesta.Akréčny disk čiernej diery Sagittarius A* v strede galaxie Mliečna Cesta. (Zdroj: ESO/L. Calçada)

Vedcom z projektu Breakthrough Listen sa naďalej nedarí potvrdiť existenciu mimozemskej inteligencie vo vesmíre.

Súvisiaci článok Prišiel s novou odpoveďou na otázku, kde sú mimozemšťania. Dúfa, že sa mýli Čítajte

Uvádza sa to v nedávno zverejnenej predbežnej správe vedeckého projektu hľadajúceho mimozemskú inteligenciu v oblasti galaktického jadra Mliečnej cesty. Výskum vznikol na pôde Kalifornskej univerzity v Berkeley a podieľajú sa na ňom odborníci z viacerých krajín.

Astronómovia pátrali po rádiových signáloch, ktoré by mohli pochádzať od vyspelých mimozemských civilizácií. Výskum, ktorý by mal trvať desať rokov, zatiaľ nepriniesol dôkaz o tom, že by vo vesmíre mohla existovať technologicky vyspelá civilizácia porovnateľná s ľudstvom.

"Výskum sa má sústrediť na vyhľadávanie dôkazov, ktoré by potvrdzovali existenciu technosignatúr, teda stôp, ktoré by nepriamo dokazovali existenciu mimozemskej inteligencie," píšu v štúdii, ktorú má zverejniť vedecký časopis Astronomical Journal.

V rámci výskumu vedci použili rádioteleskop Green Bank v Západnej Virgínii a rádioteleskop CSIRO v Austrálii, pričom zhromaždili približne 600 hodín rádiových pozorovaní.

Skúmaniu podrobili oblasť galaktického jadra Mliečnej cesty, kde sa nachádza približne 60 miliónov hviezd. Vedci pátrali iba po pravidelných rádiových signáloch.

Súvisiaci článok Kde sú všetci? Prečo sme ešte nenarazili na mimozemský život Čítajte

Projekt Breaktrough Listen sa zameriava na hľadanie mimozemskej inteligencie vo vesmíre. Na výskum, ktorý sa začal v januári 2016, bolo vyčlenených 100 miliónov dolárov.

Medzi zakladateľov projektu patrí rusko-izraelský miliardár Jurij Milner, ktorý informoval o projekte v priestoroch londýnskej Kráľovskej spoločnosti 20. júla 2015 pri príležitosti 46. výročia pristátia Apolla 11 na Mesiaci. Pri zrode projektu stál aj fyzik Stephen Hawking, ktorý zomrel o tri roky neskôr.

Peter Paluda odpovedá na otázky novinárov po pojednávaní v kauze Kuciak na Najvyššom súde.

Čelil Harabinovi, zlákala ho SaS. Neskôr to ľutoval.

Stretnutie lídrov sa konalo v Ženeve.

Vo Veľkej Británii sa stal delta variant dominantnou formou koronavírusu a spôsobil aj odloženie plánovaného uvoľňovania opatrení. Do londýnskych ulíc vyšli ľudia protestovať proti tomuto kroku.

Delta variant sa šíri rýchlejšie.

Hubblov vesmírny ďalekohľad.

Problémy zrejme spôsobil pamäťový modul. NASA sa snaží prepnúť na záložnú pamäť.

Hviezdu z nášho pohľadu zahalil závoj prachu.

TASR 16. jún