Piatok, 14. máj, 2021 | Meniny má BonifácKrížovkyKrížovky
PODCAST ZOOM

Zoom: Zistili, prečo AstraZeneca spôsobuje zrazeniny

Týždenný podcastový prehľad noviniek z vedy.

Vypočujte si podcast

Hovorí sa, že naša minulosť je ako kniha. Problémom tejto knihy ale je, že niektoré jej strany sú dokopy zlepené, niektoré kapitoly úplne chýbajú a ďalšie sa ktosi snažil prepísať.

Egypt to zažil už v starovekej dobe, keď sa Achnaton najskôr pokúsil zmeniť charakter ríše a po jeho smrti sa zase jeho samého pokúsili z dejín vymazať. Vedci však teraz objavili stratené mesto, ktoré bolo v centre tohto diania – a je to možno najväčší egyptologický objav od čias objavu hrobky Tutanchamóna.

Tento týždeň pôjdeme v podcaste Zoom na výlet do starovekého Egypta, zistíme, prečo vakcína AstraZeneca môže v extrémne výnimočných prípadoch spôsobovať krvné zrazeniny, a zistíme, čo sa deje vo Fukušime.

Až 97 percent našej planéty sa dotkla činnosť človeka. Nový výskum tvrdí, že len dve až tri percentá povrchu našej planéty môžeme považovať za ekologicky nedotknuté. Vedci pritom predtým odhadovali, že to je 20 až 40 percent.

Nový výskum varuje pred falošnou pozitivitou pri hľadaní života na iných planétach v kozme. Výskum opisuje prípady, v ktorých by inak mŕtve kozmické telesá mohli obsahovať kyslík vo svojej atmosfére. Astronómovia tiež navrhujú, že nová generácia ďalekohľadov by im mohla pomôcť vyhnúť sa takýmto omylom.

Jupiter by mohol byť hypoteticky dobrým detektorom na hľadanie tmavej hmoty. Tmavá hmota by sa mohla nachádzať vo vnútri takýchto hmotných objektov: a my by sme mohli byť schopní detekovať stopy po prípadnej anihilácií častíc, ktoré ju tvoria.

Vedci pochopili mechanizmus, akým experimentálne antibiotikum darobaktín dokáže zabíjať aj rezistentné baktérie. V princípe pripomína kľúč zalomený v zámke: látka sa naviaže na membránu mikróbu, zablokuje ju a tak zahatá kritickú transportnú cestu vo vonkajšej schránke baktérie, ktorá následne umiera.

Všetky podcasty denníka SME si môžete vypočuť na jednom mieste na podcasty.sme.sk.

Ak máte záujem o reklamný spot v podcastoch alebo inú spoluprácu, napíšte nám na podcasty.inzercia@ sme.sk, pošleme vám cenovú ponuku.

Katarína Danová

Paulínymu hrozí dva až desať rokov.

Peter Sagan dnes na Giro d'Italia 2021 - 7. etapa LIVE cez online prenos.

Sledujte online prenos s nami.

Ako rozoznať informačné preťaženie od zlého týždňa v práci.

13. máj