Pondelok, 17. máj, 2021 | Meniny má GizelaKrížovkyKrížovky

Morský slimák si sám odstráni hlavu. Tá sa ďalej hýbe a vytvorí si nové telo

Opustené telo nakoniec odumrie.

Načítavam video...

Gilotína by pre ne nebola rozsudkom smrti, ale skôr začiatkom nového života.

Niektorí morskí slimáci rodu Elysia si dokážu oddeliť vlastnú hlavu od zvyšku organizmu. Po pár týždňoch im dorastie nové telo.

Jedinečnú schopnosť regenerácie morských slimákov pozorovali japonskí vedci. O objave píšu v novom vydaní vedeckého žurnálu Current Biology.

Hlava sa ďalej plazila

Dorastanie nového tela si vedci u rodu Elysia všimli úplne náhodou, keď slimákov skúmali v laboratóriu.

"Boli sme skutočne prekvapení, keď sme videli, ako sa hlava plazí," hovorí pre Science News jeden z autorov štúdie Joiči Jusa.

Oddelená hlava aj telo sa naďalej hýbali, no prežila iba jedna z týchto časti. Telo síce samo žilo niekoľko týždňov až mesiacov, ale postupne vybledlo, zoslablo až nakoniec umrelo. Žiadna nová hlava mu nedorástla.

Naopak pôvodná slimáčia hlava si už pár hodín po oddelení pochutnávala na riasách. Dvadsať dní po oddelení dorástlo tretine pozorovaných slimákov celé telo aj so srdcom a všetkými potrebnými časťami.

Takáto regenerácia je nezvyčajne dramatická. Hoci schopnosť regenerácie majú rôzne druhy, vytvorenie úplne nového srdca je u živočíchov veľmi jedinečné.

Morské ascídie si napríklad dokážu vytvoriť celé nové telo, no sú celkom primitívne a chýba im srdce. Salamandry si zas dokážu obnoviť iba chvost. Z oddelenej hlavy by im nové telo nedorástlo.

Tu odtrhnite

Vedci nevedia, ktoré druhy slimákov Elysia si dokážu oddeliť hlavu. Schopnosť zatiaľ videli u druhov Elysia cf. marginata a E. atroviridis.

Súvisiaci článok Toto zviera má ritný otvor iba vtedy, keď ho potrebuje Čítajte

Samotné oddelenia hlavy u nich trvá aj niekoľko hodín. Slimáci ho teda nemôžu použiť pri napadnutí predátorom. Môže sa však hodiť, ak ich telo napadne parazit.

Oddelenie hlavy sa začína na jej zadnej časti, kde vedci objavili drobné drážky. Čosi ako keď na obale od mlieka nájdete drobné drážky pri nápise "tu odtrhnite".

Pri dorastaní tela môžu slimákom pomáhať chloroplasty, uvažujú autori.

Tieto továrne na energiu z rastlín dodávajú slimákom aj ich povestné zelené zafarbenie. Slimáci ich získavajú pri požívaní zelených rias. Zatiaľ ide iba o dohad, či majú chloroplasty okrem kozmetickej aj regeneračnú funkciu musia vedci ešte preskúmať.

DOI: 10.1016/j.cub.2021.01.014

Už ani fitnesscentrá či kúpaliská. Kde ešte treba testy?

Štát kúpil 64,9 milióna antigénových testov, množstvo ešte nepoužil.

Covid automat: Aké je rozdelenie okresov?

Opatrenia sú postavené na regionálnom systéme.

Problém nastal počas zážihu druhého stupňa rakety Electron.

15. máj