SME
Piatok, 5. marec, 2021 | Meniny má FridrichKrížovkyKrížovky

Už idú. Aká je história najrýchlejších vlakov?

Čína si trúfa na 600 km/h.

Vlak Maglev v Šanghaji. (Zdroj: SITA/AP)

Text vyšiel pôvodne v časopise Quark.

Ísť na dlhšiu trasu autom, vlakom či lietadlom?

Hoci každý z dopravných prostriedkov má plusy a mínusy, jedno je isté – v západnej Európe jazdia vlakmi nielen bežní zamestnanci či rodiny s deťmi, ale čoraz častejšie aj manažéri, a to najmä od čias, čo sa objavili vysokorýchlostné vlaky.

Súvisiaci článok Má až tri kilometre. Vlak v Mauritánii patrí k najextrémnejším na svete Čítajte 

Francúzsko sa považuje za európsku kolísku rýchlovlakov, kde cestovanie po železnici, najmä vysokorýchlostnej, v podstate vytlačilo vnútroštátnu leteckú dopravu.

Cesta po koľajniciach, keď si ju dobre naplánujete, šetrí čas, pričom nemusí vyjsť až tak draho.

Len na porovnanie: Cesta vlakom z Paríža do Marseille trvá tri hodiny, no autom až sedem a pol. Samotná cesta lietadlom trvá síce len hodinu a 25 minút, ale s odbavovaním na letisku a s presunmi na letisko a z neho zaberie celkovo viac ako tri hodiny.

Už idú!

Dňa 27. septembra 1825 sa stali severoanglické mestá Stockton-on-Tees a Darlington vzdialené od seba 40 kilometrov svedkami medzníka v rozvoji dopravy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

V Stocktone bola pripravená na svoju prvú cestu Stephensonova parná lokomotíva Active, známa pod menom Locomotion No.1. Na lokomotíve stál sám veľký vynálezca a konštruktér George Stephenson (1781 – 1848). Za lokomotívou bolo pripojených 12 nákladných vagónov s uhlím a vrecami múky, nasledoval špeciálny osobný vagón a za ním 21 nových vagónov na uhlie, v ktorých sa tlačili cestujúci.

Ďalší senzáciechtiví sa poukladali na náklad na prvom tucte vagónov. Odhaduje sa, že prvú cestu vlakom malo celkovo absolvovať asi štyristo ľudí, podľa prehnaných optimistov dokonca až šesťsto. Lokomotíva zvládla cestu tam aj späť, pričom záťaž bola naozaj enormná.

Celková hmotnosť súpravy sa odhadovala na 90 ton a na najrýchlejších úsekoch dosiahla rýchlosť asi 20 kilometrov za hodinu. Pred lokomotívou klusal jazdec na koni, a keď to Stephenson rozpálil (pamätníci prisahali, že komín bol rozžeravený do červena), musel dokonca cválať.

Jazdec mával zástavkou a kričal: Už idú, už idú! Do Stephensonovej prvej cesty sa kládli koľaje na hrubý, neupravený terén, ale George Stephenson začal budovať železničný zvršok a ukladať koľaje na podvaly. Pri výrobe koľají nahradil liatinu kujným železom. Takto sa zrodil aj nový, zložitý odbor – železničné staviteľstvo.

Trojfázové motory

Svojou historickou jazdou George Stephenson presvedčil skeptikov, že železničná doprava má veľkú budúcnosť. Parná energia sa na viac ako storočie stala dominantným energetickým systémom železníc po celom svete.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C7RJ2 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M7RJ2 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Technológie, Doprava (Senec), Vlaky, Moderné vlaky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér a minister zdravotníctva vítali príchod ruskej vakcíny na košickom letisku.

Dôležité bude aj to, na čiu stranu sa postaví Sme rodina.

12 h

Covid má na Slovensku vyše 7500 obetí.

9 h
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Žijeme to, čoho sme sa najviac báli

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Dnes nikto nechce od nás recept, len tragické poučenie, aby nezopakovali naše chyby.

12 h

Neprehliadnite tiež

Prototyp lode, ktorá má letieť na Mars, dosiahol po štarte výšku 10 kilometrov.

4. mar
Kúsok kultivovaného hovädzieho mäsa, ktoré vytvárajú japonskí vedci.

Kultivované mäso má stále jeden háčik.

3. mar
V popredí model lebky Nenadertálca. Vzadu lebka anatomicky moderného človeka. Záber je z výstavy v Prírodovedeckom múzeu v New Yorku.

Vedci skúmali uši neandertálca.

3. mar