SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

GeForce RTX 3080 je nedostupný sen náročného hráča (test)

Počítačové hry sa konečne dočkajú filmovej grafiky.

(Zdroj: Matúš Paculík)

Hodnotenie

9

Asus TUF-RTX3080-O10G-Gaming

Páči sa nám:
vysoký výkon
tiché a účinné chladenie
kvalitná konštrukcia
Nepáči sa nám:
dostupnosť
dvojnásobok ceny novej hernej konzoly
Zhrnutie: Sen každého náročného hráča, ktorý sa však v obchodoch zháňa len veľmi ťažko. Ak máte zvyšných 800 na samotnú grafickú kartu, tak si konečne vychutnáte ray tracing aj v 4K rozlíšení.
Cena: 810 €

Produkt na test poskytla spoločnosť Asus

Ubehli už skoro dva roky, čo sme si po prvý krát vyskúšali počítačové hry s grafikou blízkou filmovej kvalite. Ray tracing sme dovtedy poznali len z grafických programov, videí a filmových efektov, pre počítačové hry bola táto technológia stále novinkou.

Aj napriek vizuálne lákavým technologickým ukážkam a optimizmu na strane jediného výrobcu grafických kariet s podporou ray tracingu, Nvidie, sa revolúcia v hraní nakoniec odložila. Neznamená to, že ray tracing je slepou uličkou, len si jednoducho musel počkať na novú generáciu herných konzol.

Sony a Microsoft našli úspešný spôsob, ako prinútiť vývojárov použiť ray tracing v hrách. Svoje grafické karty pre počítače už má aj AMD, no Nvidii stále patrí vďaka za to, že tejto technológii pripravila cestu k počítačovým hrám.

Čo je ray tracing a prečo je dôležitý

Revolučné novinky pre hráčov počítačových hier prichádzajú len raz za niekoľko rokov. V roku 2001 sme po prvý krát nemohli odtrhnúť oči od realisticky stvárnenej vodnej hladiny.

O necelých šesť rokov neskôr prišla najväčšia revolúcia, vďaka ktorej máme v hrách vizuálne zaujímavé HDR efekty, ale aj dokonalejšiu vodu s reálnejšie spracovaným povrchom a rôzne efekty.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Poslednú významnú zmenu sme zažili pred skoro desiatimi rokmi a odvtedy nám hry ponúkajú len detailnejšie objekty, vyššie rozlíšenia a komplexnejšie scény. A práve ray tracing by mal byť novým zásadným skokom pri honbe za čo najrealistickejšou grafikou v hrách.

Za nelákavým názvom ray tracing sa skrýva zložitá technológia na výpočet odrazu svetla. Tieto výpočty sú veľmi náročné na výkon, keďže pre každý jeden lúč svetla musia správne určiť jeho chovanie na konkrétnom povrchu.

Zjednodušene, úlohou je správne zobraziť odrazy svetla na každom možnom povrchu. Výsledkom je hra s grafikou vo filmovej kvalite, teda niečo, o čom hráči snívajú už desiatky rokov.

V počítačových hrách je síce stále novinkou, no prvú animovanú ukážku s využitím tejto technológie vytvorili v laboratóriách Bell už v roku 1979. Pri profesionálnom využití však vyžaduje extrémne výkonné počítače, ktorým tvorba len jedného obrázku trvá aj niekoľko desiatok minút, pri filmoch pokojne aj hodín.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Aby sme sa vyhli prehnaným očakávaniam, tak súčasný počítačový hardvér (presnejšie grafické čipy Nvidie a AMD, ktorá ich dodáva aj pre herné konzoly) zatiaľ nemá dostatok výkonu na úplné použitie ray tracingu pri vykresľovaní grafiky.

Hry tu preto kombinujú klasický režim rasterizácie a ray tracing využívajú len v špecifických prípadoch, kedy je výsledok aj zjavný hneď na prvý pohľad. Pre pocit plynulosti musí totiž grafická karta byť schopná vykresliť obraz aspoň 60-krát za sekundu.

V hrách uvidíte krásne odrazy okolitého prostredia v mlákach, na lesklých povrchoch a aj v podobe výrazne realistickejších tieňov. Na plnohodnotné využitie ray tracingu pre počítanie úplne celej scény si však musíme ešte pár rokov počkať.

Počítačom pomôžu herné konzoly

Najväčším nepriateľom rozšírenia ray tracingu v hrách je zložitosť implementácie tejto technológie. Musí ju totiž podporovať samotná hra, čo je stále proces náročný nielen na ľudské, ale hlavne na finančné zdroje.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C7H6Y na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M7H6Y na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Nvidia

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý sa opäť zatajuje. Buď porušil pravidlá, alebo Britov zavádzal

Na Slovensku pravidlá neporušil, v Anglicku to isté nie je.

Štefan Holý.

Koronavírus na Slovensku: PCR testy odhalili 1 909 nakazených, pribudlo 111 úmrtí (minúta po minúte)

Od začiatku pandémie zomrelo v súvislosti s covidom 3 637 osôb, vyliečilo sa 173 761 ľudí.

Plošné testovanie na Covid-19:Zdravotník odoberá vzorku.

Premiér obhajuje testovanie aj dátami, ktoré neexistujú

Hrozbou pre testovaných môže byť britská mutácia koronavírusu.

Plošné testovanie na Covid: Premiér Matovič oznámil plán Zachráňme spolu životy.
Píše iniciatíva Veda pomáha

Za zlepšenie môžeme my. Vytrvajme (vyhlásenie vedcov)

Otvorenie škôl okamžite, ako to situácia umožní, považujeme za najvyššiu dlhodobú prioritu po záchrane životov.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie.

Neprehliadnite tiež

Podcast Klik

Klik: Ako vás na internete sledujú a čo s tým robiť

Čo všetko sa o vás môžu na internete dozvedieť.

Podcast Klik.

Rok 2020 bol jeden z najteplejších. Nepotreboval ani pomoc

Musíme sa pripraviť na ďalšie rekordy.

Rok 2020 sa začal nezvyčajne silným obdobím požiarov v Austrálii.

Raketa Virgin Orbit sa prvýkrát dostala do vesmíru

Raketa bola vypustená nad Tichým oceánom z krídla upraveného Boeingu 747-400.

Raketa pri štarte z lietadla na únik z gravitácie spotrebuje menej paliva.