SME

GeForce RTX 3080 je nedostupný sen náročného hráča (test)

Počítačové hry sa konečne dočkajú filmovej grafiky.

(Zdroj: Matúš Paculík)

Hodnotenie

9 / 10

Asus TUF-RTX3080-O10G-Gaming

Páči sa nám:
vysoký výkon
tiché a účinné chladenie
kvalitná konštrukcia
Nepáči sa nám:
dostupnosť
dvojnásobok ceny novej hernej konzoly
Zhrnutie: Sen každého náročného hráča, ktorý sa však v obchodoch zháňa len veľmi ťažko. Ak máte zvyšných 800 na samotnú grafickú kartu, tak si konečne vychutnáte ray tracing aj v 4K rozlíšení.
Cena: 810 €

Produkt na test poskytla spoločnosť Asus

Ubehli už skoro dva roky, čo sme si po prvý krát vyskúšali počítačové hry s grafikou blízkou filmovej kvalite. Ray tracing sme dovtedy poznali len z grafických programov, videí a filmových efektov, pre počítačové hry bola táto technológia stále novinkou.

Aj napriek vizuálne lákavým technologickým ukážkam a optimizmu na strane jediného výrobcu grafických kariet s podporou ray tracingu, Nvidie, sa revolúcia v hraní nakoniec odložila. Neznamená to, že ray tracing je slepou uličkou, len si jednoducho musel počkať na novú generáciu herných konzol.

Sony a Microsoft našli úspešný spôsob, ako prinútiť vývojárov použiť ray tracing v hrách. Svoje grafické karty pre počítače už má aj AMD, no Nvidii stále patrí vďaka za to, že tejto technológii pripravila cestu k počítačovým hrám.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo je ray tracing a prečo je dôležitý

Revolučné novinky pre hráčov počítačových hier prichádzajú len raz za niekoľko rokov. V roku 2001 sme po prvý krát nemohli odtrhnúť oči od realisticky stvárnenej vodnej hladiny.

O necelých šesť rokov neskôr prišla najväčšia revolúcia, vďaka ktorej máme v hrách vizuálne zaujímavé HDR efekty, ale aj dokonalejšiu vodu s reálnejšie spracovaným povrchom a rôzne efekty.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Poslednú významnú zmenu sme zažili pred skoro desiatimi rokmi a odvtedy nám hry ponúkajú len detailnejšie objekty, vyššie rozlíšenia a komplexnejšie scény. A práve ray tracing by mal byť novým zásadným skokom pri honbe za čo najrealistickejšou grafikou v hrách.

Za nelákavým názvom ray tracing sa skrýva zložitá technológia na výpočet odrazu svetla. Tieto výpočty sú veľmi náročné na výkon, keďže pre každý jeden lúč svetla musia správne určiť jeho chovanie na konkrétnom povrchu.

Zjednodušene, úlohou je správne zobraziť odrazy svetla na každom možnom povrchu. Výsledkom je hra s grafikou vo filmovej kvalite, teda niečo, o čom hráči snívajú už desiatky rokov.

V počítačových hrách je síce stále novinkou, no prvú animovanú ukážku s využitím tejto technológie vytvorili v laboratóriách Bell už v roku 1979. Pri profesionálnom využití však vyžaduje extrémne výkonné počítače, ktorým tvorba len jedného obrázku trvá aj niekoľko desiatok minút, pri filmoch pokojne aj hodín.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Aby sme sa vyhli prehnaným očakávaniam, tak súčasný počítačový hardvér (presnejšie grafické čipy Nvidie a AMD, ktorá ich dodáva aj pre herné konzoly) zatiaľ nemá dostatok výkonu na úplné použitie ray tracingu pri vykresľovaní grafiky.

Hry tu preto kombinujú klasický režim rasterizácie a ray tracing využívajú len v špecifických prípadoch, kedy je výsledok aj zjavný hneď na prvý pohľad. Pre pocit plynulosti musí totiž grafická karta byť schopná vykresliť obraz aspoň 60-krát za sekundu.

V hrách uvidíte krásne odrazy okolitého prostredia v mlákach, na lesklých povrchoch a aj v podobe výrazne realistickejších tieňov. Na plnohodnotné využitie ray tracingu pre počítanie úplne celej scény si však musíme ešte pár rokov počkať.

Počítačom pomôžu herné konzoly

Najväčším nepriateľom rozšírenia ray tracingu v hrách je zložitosť implementácie tejto technológie. Musí ju totiž podporovať samotná hra, čo je stále proces náročný nielen na ľudské, ale hlavne na finančné zdroje.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C7H6Y na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Inštalácia je jednoduchá a netreba ani vŕtať do stien.


SME Creative
Ceny zvyšuje Orange, aj Slovak Telekom.

Berners-Lee poukazuje na dva základné problémy.


a 1 ďalší
Nosná raketa Falcon 9 patriaca spoločnosti SpaceX, čaká na rampe NASA na Myse Canaveral na Floride.

Od roku 2020 firma vyslala na raketách Falcon 9 do kozmu niekoľko prototypov.


ČTK
Podcast Klik

Komentovaný prehľad technologických správ.


a 2 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu