Kométu nad Tatrami si všimli aj v zahraničí. Fotili ju Slovák a Čech

Mozaiku robili takmer mesiac.

Mozaika zachytáva postupný vývoj jasnej a voľným okom viditeľnej kométy NEOWISE nad masívom Vysokých Tatier.Mozaika zachytáva postupný vývoj jasnej a voľným okom viditeľnej kométy NEOWISE nad masívom Vysokých Tatier. (Zdroj: TOMÁŠ SLOVINSKÝ, PETR HORÁLEK)

Unikátna fotografická mozaika Premeny kométy Neowise, ktorej autormi sú český fotograf Petr Horálek a jeho slovenský kolega Tomáš Slovinský, získala titul Geovedecká snímka dňa (Earth Science Picture of the Day).

Súvisiaci článok Astronomická fotka dňa je zo Zuberca. NASA vybrala záber Slováka Čítajte

Titul udeľuje nezisková organizácia Asociácia vesmírneho výskumu na univerzitách. Záber sa má objaviť aj v mesačnom výbere desiatich záberov v programe Sky and Night na BBC 4.

"Snímka Premeny kométy Neowise zobrazuje postupný vývoj jasnosti a chvostov kométy Neowise, ktorá sa tento rok v júli stala najvýraznejšou kométou na severnej pologuli za posledných 22 rokov," povedal astrofotograf a popularizátor astronómie Tomáš Slovinský.

Problémové počasie

Aby mozaika vznikla, spojili český a slovenský fotograf sily od začiatku jej viditeľnosti 9. júla až po jej zoslabnutie na večernej oblohe 2. augusta 2020. Obaja kométu zaznamenávali operatívne podľa vývoja počasia.

Keďže mali veľmi podobnú techniku, mohli zhotovovať dáta s prakticky identickou kvalitou. Hlavným problémom bolo počasie, a teda bolo nutné absolvovať dlhé cesty za jasným nebom s minimom spánku.

Horálek za kométou cestoval prakticky dennodenne po celom území Česka a niekoľkokrát aj do Poľska. Slovinský kométu zaznamenával na slovenskom území a pri svojej expedícii na Kréte. Keďže sa poloha kométy voči hviezdam na nebi pri pozorovaní v jeden okamih z rôznych miest na zemi nijako nelíšila, bolo nakoniec možné nasnímané obrazy kométy matematicky vložiť do jednej mozaiky a ukázať tak vývoj kométy každý druhý deň.

Nočná scenéria s hviezdnym nebom, do ktorého boli polohy kométy matematicky registrované, nebola vybraná úplnou náhodou.

"Dohodli sme sa, že príbeh viditeľnosti tohtoročnej veľkej júlovej kométy by mal symbolicky pripomenúť československú astronómiu, lebo aj výsledná mozaika je dielom česko-slovenskej spolupráce a na obraze by sa mal objaviť masív Vysokých Tatier. Tam na Lomnickom štíte, Skalnatom plese a tiež v Starej Lesnej pod Tatrami dosiahli Čechoslováci v povojnovom období veľké úspechy, a to práve v oblasti objavov komét," uviedol Horálek.

Najznámejšia je periodická kométa 45P/Honda-Mrkos-Pajdušáková objavená v roku 1948 zo Skalnatého plesa.

Kozí kameň

Miestom, odkiaľ sa celé pohorie premieta na severe a svojím profilom dokonale kopíruje hviezdnu oblasť, kde sa kométa Neowise v priebehu júla postupne presúvala od severovýchodu na severozápad, je vrch Kozí kameň s výškou 1255 metrov v pohorí Kozie chrbty južne od Popradskej kotliny.

Aby sa mozaiku podarilo správne zachytiť, musel fotograf Slovinský celý výhľad fotografovať vo veľmi úzkom časovom období, keď bola oblasť oblohy, kadiaľ kométa letela, v rovnakej konštelácii s masívom Tatier. Toto časové "okienko" trvalo asi pol hodiny.

Snímka sa dostala aj do editorského výberu National Geographic pod sekciou TWAN (The World At Night). Objavila sa aj na instagramovom účte celosvetového astrofotografického výberu Nightscaper.