SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Švédi navrhujú vetrom poháňanú nákladnú loď

Sťažne lode budú teleskopické.

Návrh lode Oceanbird, nákladnej lode, ktorú by cez Atlantický oceán poháňal vietor.Návrh lode Oceanbird, nákladnej lode, ktorú by cez Atlantický oceán poháňal vietor. (Zdroj: Wallenius Marine)

Odkedy sa v druhej polovici 19. storočia človek začal spoliehať v námornej doprave na paru, prestal byť závislý od dobrého vetrae. Nový pohon bol skrátka spoľahlivejší a výkonnejší, nebol dôvod vrátiť sa k starému.

Avšak v súčasnosti sa jeden zásadný dôvod objavil - klimatická zmena.

Vo Švédsku navrhujú prepravnú nákladnú loď poháňanú vetrom, ktorá by výrazne znížila veľkú uhlíkovú stopu dnešnej námornej dopravy. V súčasnosti je jej podiel na emisiách skleníkových plynov, ktoré ľudstvo každoročne vypustí a ktoré prispievajú ku globálnemu otepľovaniu, 2,5 percenta.

Skryť Vypnúť reklamu

Koncept lode Oceanbird je navrhnutý na prepravu sedemtisíc vozidiel cez Atlantický oceán.

Vietor však nebudú zachytávať plachty, ale obrovské sťažne pripomínajúce krídla lietadiel. Budú schopné otáčať sa o celých 360 stupňov, aby optimálne zachytávali vietor.

Súvisiaci článok Návrat vzdušných vlakov? Niektorí ľudia chcú opäť používať vzducholode Čítajte 

Teleskopická konštrukcia im umožní aj zložiť sa, vďaka čomu loď môže prejsť popod mosty. S úplne vysunutými sťažňami by Oceanbird mala mať výšku až 105 metrov, so zloženými 45. Loď bude mať pre každý prípad aj konvenčný námorný pohon, avšak navrhnutý pre zelenú prepravu.

Konštruktéri zo spoločnosti Wallenius Marine hovoria, že Oceanbird ušetrí na jednu plavbu cez Atlantik až 90 percent emisií oxidu uhličitého.

Jedinou nevýhodou oproti dnešným plavidlám bude zrejme dĺžka plavby, ktorá by zabrala dvanásť dní. Súčasným nákladným lodiam trvá zhruba osem.

Skryť Vypnúť reklamu

"Projekt dospel už veľmi ďaleko. Na vode sme už začali testovať sedemmetrové modely, na jeseň chceme pokračovať. Dizajn sa bude dať objednať v roku 2021, spustenie príde možno v roku 2024," napísal v tlačovej správe Richard Jeppsson z komunikačného oddelenia spoločnosti Wallenius Marine.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Obnoviteľná energia

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Skleníkové plyny
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Naď zverejnil podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Minister obrany SR Jaroslav Naď.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Na obranu deduškov

Vláda seniorom „odporúča“ zákaz vychádzania.

Peter Tkačenko
Scenáristka a spisovateľka Hana Lasicová.
Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.

Neprehliadnite tiež

Recenzia: Serious Sam 4 vás vráti 20 rokov do minulosti

Hra, ktorá k úspechu nepotrebuje skvelý príbeh.

Južný pól Mesiaca. V tejto oblasti má v roku 2024 pristáť misia Artemis III.

NASA predstavila nový objav, na povrchu Mesiaca je voda

Zistenie môže mať význam pre misie ľudí.

Mesiac z Medzinárodnej vesmírnej stanice.