SME
Nedeľa, 20. september, 2020 | Meniny má Ľuboslav(a)KrížovkyKrížovky

Švédi navrhujú vetrom poháňanú nákladnú loď

Sťažne lode budú teleskopické.

Návrh lode Oceanbird, nákladnej lode, ktorú by cez Atlantický oceán poháňal vietor.Návrh lode Oceanbird, nákladnej lode, ktorú by cez Atlantický oceán poháňal vietor. (Zdroj: Wallenius Marine)

Odkedy sa v druhej polovici 19. storočia človek začal spoliehať v námornej doprave na paru, prestal byť závislý na dobrom vetre. Nový pohon bol skrátka spoľahlivejší a výkonnejší, nebol dôvod vrátiť sa k starému.

Avšak v súčasnosti sa jeden zásadný dôvod objavil - klimatická zmena.

Vo Švédsku navrhujú prepravnú nákladnú loď poháňanú vetrom, ktorá by výrazne znížila veľkú uhlíkovú stopu dnešnej námornej dopravy. Tá sa v súčasnosti podieľa 2,5 percentami na emisiách skleníkových plynov, ktoré ľudstvo každoročne vypustí a ktoré prispievajú ku globálnemu otepľovaniu.

Skryť Vypnúť reklamu

Koncept lode Oceanbird je navrhnutý na prepravu sedemtisíc vozidiel cez Atlantický oceán.

Vietor však nebudú zachytávať plachty, ale obrovské sťažne pripomínajúce krídla lietadiel. Budú schopné otáčať sa o celých 360 stupňov, aby optimálne zachytávali vietor.

Súvisiaci článok Návrat vzdušných vlakov? Niektorí ľudia chcú opäť používať vzducholode Čítajte 

Teleskopická konštrukcia im umožní aj zložiť sa, vďaka čomu loď môže prejsť popod mosty. S úplne vysunutými sťažňami by Oceanbird mala mať výšku až 105 metrov, so zloženými 45. Loď bude mať pre každý prípad aj konvenčný námorný pohon, avšak navrhnutý pre zelenú prepravu.

Konštruktéri zo spoločnosti Wallenius Marine hovoria, že Oceanbird ušetrí na jednu plavbu cez Atlantik až 90 percent emisií oxidu uhličitého.

Jedinou nevýhodou oproti dnešným plavidlám bude zrejme dĺžka plavby, ktorá by zabrala dvanásť dní. Súčasným nákladným lodiam trvá zhruba osem.

Skryť Vypnúť reklamu

"Projekt došiel už veľmi ďaleko. Na vode sme už začali testovať sedemmetrové modely, na jeseň chceme pokračovať. Dizajn sa bude dať objednať v roku 2021, spustenie príde možno v roku 2024," napísal v tlačovej správe Richard Jeppsson z komunikačného oddelenia spoločnosti Wallenius Marine.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Obnoviteľná energia

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Skleníkové plyny
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Na Slovensku pribudlo 131 nových prípadov, najviac opäť v Bratislave (minúta po minúte)

Slovensko eviduje celkovo 6 677 prípadov nákazy koronavírusom. Pandémia si doteraz vyžiadala 39 obetí.

Testovanie na nový koronavírus.
Primož Roglič s tímovými kolegami, ktorí ho utešujú.

Židia nimi vykupovali životy, dnes sú miliardovým biznisom

Niekedy je vzácnejší falzifikát než originál.

Pavol Lazar je viceprezident Prestige Philately Club Prague, ktorý združuje výnimočných zberateľov z viacerých krajín.

Prístup gréckych úradov je čoraz nevraživejší. Boli sme sa pozrieť v utečeneckých táboroch

Do tábora Diavata grécke úrady umiestnili prevažne rodiny s deťmi.

Pred táborom Diavata.

Neprehliadnite tiež

Zahmlievajú sa vám s rúškom okuliare? Skúste tieto tipy

Za zahmlievanie môže jednoduchá fyzika.

Nosenie rúška predstavuje pre ľudí s okuliarmi občas výzvu, pretože sa preň zahmlievajú sklá. Ak chcete zabrániť jej vzniku, môžete využiť nasledujúce tipy.
ANKETA

Na čo by využili vedci miliardy z Únie?

Vedecká anketa vychádza každý mesiac.

Podcast Klik

Klik: Čo znamená najväčší obchod v histórii biznisu s čipmi

Komentovaný prehľad technologických noviniek.

Podcast Klik

Zo 65 na tisíc. IBM predstavilo plány na kvantové počítače

Spoločnosť verí, že prekoná obmedzenia.

Šéf IBM Arvind Krishna (vľavo) a riaditeľ vývoja v IBM Dario Gil pri pripravovanom chladiacom zariadení pre budúce kvantové počítače. V podobnom by mohol byť aj plánovaný stroj s tisíc qubitmi.