Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Zverejnili najbližší záber Slnka. Našli na ňom ohniská

Sonda Solar Orbiter poslala prvé dáta.

Jedno z novoobjavených ohnísk na zábere zo sondy Solar Orbiter. Krúžok v ľavom rohu naznačuje veľkosť Zeme v porovnaní s pozorovanou oblasťou.Jedno z novoobjavených ohnísk na zábere zo sondy Solar Orbiter. Krúžok v ľavom rohu naznačuje veľkosť Zeme v porovnaní s pozorovanou oblasťou. (Zdroj: Solar Orbiter/EUI Team/ESA & NASA; CSL, IAS, MPS, PMOD/WRC, ROB, UCL/MSSL)

Vedci vo štvrtok zverejnili prvé zábery Slnka, ktoré zachytila európska vesmírna sonda Solar Orbiter z rekordnej vzdialenosti 77 miliónov kilometrov od jeho povrchu.

Z takejto blízkosti zatiaľ našu hviezdu žiadny stroj nepozoroval. Už na prvých záberoch vedci objavili dosiaľ nevidené útvary.

Ohniská na Slnku

Na blízkych záberoch objavili vedci novú črtu - akési malé "ohniská".

"Tieto ohniská sú malými príbuznými slnečných erupcií. Sú zrejme

prinajmenšom miliónkrát, možno až miliardukrát menšie," vysvetľuje v tlačovej správe NASA astrofyzik David Berghmans z Kráľovského observatória v Bruseli.

"Sú doslova všade, kam sa pozriete."

Odborníci zatiaľ nevedia, či sú len menšou verziou slnečných erupcií, alebo fungujú na úplne inom mechanizme.

Existenciu drobných explózií, známych ako nanoerupcie, predpovedajú aj teoretici. Môžu zohrávať rolu pri ohrievaní vonkajšej atmosféry Slnka - korony - ktorá jé tristokrát horúcejšia ako samotný povrch Slnka.

Aby sa o ohniskách dozvedeli viac, budú ich musieť ďalej skúmať.

"Už túžobne očakávame ďalšie súbory dát," dopĺňa astrofyzik Frédéric Auchère z Francúzska.

Zostať v spojení

Aj iné zábery ukazujú sľubnú budúcnosť misie Solar Orbiter. Jeden z nástrojov objavil zodiakálne svetlo - je to slnečné svetlo, ktoré sa odráža od medziplanetárneho prachu.

Je také slabé, že ho normálne nie je vidno pre silnú žiaru Slnka. Aby nástroj zodiakálne svetlo odfotil, musel znížiť žiaru Slnka na bilióntinu pôvodnej jasnosti.

Tieto zábery dodávajú vedcom dôveru, že keď sa dostanú k Slnku so sondou ešte bližšie, budú môcť pozorovať aj štruktúry slnečného vetra.

Sonda Solar Orbiter je spoločným projektom Európskej vesmírnej agentúry (ESA) a Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA).

Do vesmíru ju vyslali 10. februára, má za úlohu pozorovať dynamiku správania sa Slnka, ktoré môže vypnúť elektroniku na satelitoch a zhoršiť rádiokomunikáciu. Vedcom môže pomôcť lepšie predvídať tieto situácie.

"Situácia s koronavírusom nám dokázala, aké dôležité je zostať v spojení a satelity sú súčasťou tohto prepojenia. Je teda veľmi dôležité, že sa naučíme o Slnku niečo viac, môžeme tak predpovedať jeho počasie, vesmírne počasie, rovnako, ako sa to učíme o počasí tu na Zemi," povedala pre BBC Caroline Harper z Britskej vesmírnej agentúry.

Solar Orbiter by sa mala neskôr priblížiť k Slnku na menej ako 43 miliónov kilometrov.

Najnovšie snímky sonda zaznamenala 15. júna pri prechode perihéliom, bodom, keď je jej obežná dráha najbližšie ku hviezde.

Slnko, Európska vesmírna agentúra, Slnečná sústava

Koronavírus na Slovensku: Minister Naď vysvetľuje podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Minister obrany SR Jaroslav Naď.
Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.
Scenáristka a spisovateľka Hana Lasicová.

Poľovnícka výnimka

Zatiaľ čo matky nemôžu ísť ani kočíkovať do parku, poľovníci môžu hromadne chodiť strieľať na všetko, čo sa pohne.