Streda, 5. august, 2020 | Meniny má HortenziaKrížovkyKrížovky

Nedajte si ujsť nebeský úkaz, kométu uvidíte aj voľným okom

Teleso videli aj astronauti na ISS.

Kométu NEOWISE bude v najbližších dňoch vidno aj voľným okom.Kométu NEOWISE bude v najbližších dňoch vidno aj voľným okom. (Zdroj: TASR/AP)

Nadšenci astronomických úkazov majú v týchto dňoch množstvo príležitostí na pozorovanie. Okrem meteorických rojov je na oblohe vidno kométu Neowise.

Vďaka svojej jasnosti sa dá pozorovať aj bez špeciálnej výbavy.

Kométu objavil 27. marca kozmický teleskop NEOWISE, ktorého súčasnou misiou je hľadanie blízkozemských telies ako asteroidy či kométy.

Odvtedy objekt pozorovali viaceré ďalekohľady na obežnej dráhe Zeme, ale aj astronauti na Medzinárodnej vesmírnej stanici.

Dokonca ju zazrela aj slnečná družica Parker. Kométu zachytila krátko po perihéliu, teda najbližšom priblížení sa k Slnku 3. júla. Družica vďaka svojej polohe odfotila kométu s dvojitým chvostom.

Teleso sa po obehnutí Slnka teraz blíži k Zemi na ceste tam, odkiaľ prišlo. Práve v týchto dňoch sa dá pozorovať aj voľným okom bez ďalekohľadu.

V našich končinách kométa nezapadne za obzor, a tak sa bude dať po západe slnka pozorovať celú noc.

"Na oblohe ju hľadajme od severozápadu po severovýchod nízko nad obzorom. Zo súhvezdia Povozník v priebehu júla poputuje do súhvezdia Veľkej medvedice s ikonickým Veľkým vozom, bude teda veľmi ľahké ju nájsť," vysvetľuje v tlačovej správe astronomický fotograf Tomáš Slovinský.

Neowise bude najbližšie k našej planéte 23. júla, keď sa k nej priblíži na vzdialenosť 103 miliónov kilometrov.

Na oblohe ju bude vidno aj začiatkom augusta, potom kométa postupne zmizne z dohľadu.

Na svojej púti do vzdialených končín slnečnej sústavy sa dostane vyše 720-krát ďalej ako Zem obieha svoju hviezdu. Preto sa k našej planéte najbližšie opäť dostane až o 6800 rokov.

Jadro kométy má v priemere približne päť kilometrov. Vznikla krátko po tom, čo sa sformovala slnečná sústava.

NASA, Astronómia, Kométy

Vieme odhaliť život mimo slnečnej sústavy

Dnes poznáme už tisíce exoplanét.

Zoom: Na Slovensku urobili veľký archeologický objav

Týždenný prehľad noviniek z vedy.

Archeologička Andrea Slaná z Považského múzea v Žiline sa venovala výskumu nečakane objavenej krypty pod žilinskou Katedrálou najsvätejšej trojice.