Streda, 5. august, 2020 | Meniny má HortenziaKrížovkyKrížovky

Vedci našli kanálové baktérie odolné voči antibiotikám aj chlóru

K najhoršiemu by došlo, ak by sa voda z kanalizácie dostala do povrchovej vody.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/AP)

CAMDEN. Vedci z americkej Rutgers University našli v biofilmoch na stenách kanalizácií nebezpečné baktérie odolné voči antibiotikám.

Svoju štúdiu zverejnili v žurnále Environmental Science: Water Research & Technology.

V rámci projektu si postavili vlastnú simulovanú kanalizáciu a skúmali baktérie, ktoré v nej prežili.

Zistili, že niektoré biofilmy obsahujú baktérie odolné voči antibiotikám a tiež štandardnej dezinfekcii kanalizácie bielidlom, čo vystavuje zdravotnému riziku ľudí vykonávajúcich dezinfekciu a tiež verejnosť.

Odpad zo záchoda väčšinou odchádza do čističky, no dážď môže spôsobiť pretečenie nespracovanej vody do riek a iných vodných tokov.

Podľa výskumníkov by nastal najhorší scenár vtedy, ak by sa voda z kanalizácie dostala do povrchovej vody.

Spoluautorka štúdie Nicole Fahrenfeld uviedla, že "je potrebné zvážiť procesy v oblasti kanalizácie a ako najlepšie bojovať proti patogénom".

Dodala, že časť svojho experimentu zopakujú a budú pozorovať, ako dlho by v kanalizácii dokázal prežiť nový koronavírus.

Vedci tiež zistili, že materiály použité v kanalizáciách, ako betón alebo plasty, nemajú vplyv na vytvorenie biofilmov, no zohrávajú rolu v efektivite bielidla počas dezinfekcie.

Objasnili, že lepšie funguje na plastoch ako na betóne. Pravdepodobne preto, lebo plast má hladší povrch.

DOI: 10.1039/D0EW00265H

Téma: Baktérie

Mikroorganizmy

Vieme odhaliť život mimo slnečnej sústavy

Dnes poznáme už tisíce exoplanét.

Zoom: Na Slovensku urobili veľký archeologický objav

Týždenný prehľad noviniek z vedy.

Archeologička Andrea Slaná z Považského múzea v Žiline sa venovala výskumu nečakane objavenej krypty pod žilinskou Katedrálou najsvätejšej trojice.