Streda, 5. august, 2020 | Meniny má HortenziaKrížovkyKrížovky

Nová mutácia COVID-19 je nákazlivejšia, priebeh horší nie je

Vedci nazývajú novú mutáciu G614 a tvrdia, že už takmer úplne nahradila prvú.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Z Európy do Spojených štátov sa rozšírila nová forma koronavírusu, vyplýva z výsledkov globálnej štúdie.

Nová mutácia je nákazlivejšia, nevyvoláva však ťažšiu formu ochorenia ako predchádzajúce variácie vírusu, konštatuje medzinárodný tím vedcov podľa CNN.

Súvisiaci článok Koronavírus: Testy odhalili na Slovensku ďalších 29 nakazených (minúta po minúte) Čítajte

Štúdia, ktorej výsledky publikovali v odbornom časopise Cell, vychádza zo staršej práce tímu, ktorú zverejnili v tomto roku. Vtedajšie informácie naznačovali, že kontrolu preberá istá mutácia vírusu.

Teraz vedci porovnali ďalšie genetické sekvencie a zároveň vykonali experimenty s ľuďmi, zvieratami i bunkami v laboratóriu, ktoré im ukázali, že zmutovaná verzia sa vyskytuje častejšie a tiež, že je nákazlivejšia ako iné verzie vírusu.

Vedci nazývajú novú mutáciu G614 a konštatujú, že už takmer úplne nahradila prvú verziu, ktorá sa rozšírila do Európy a Spojených štátov, nazvanú D614.

Nová verzia vírusu sa podľa vedcov zrejme rýchlejšie množí v horných dýchacích cestách, čo by mohlo vysvetľovať, prečo sa jednoduchšie šíri.

Testy tisícky hospitalizovaných pacientov v Británii však ukázali, že ľudia infikovaní touto novou mutáciou neboli ťažšie chorí, ako tí s pôvodným kmeňom.

Testy v laboratóriu pritom podľa Davida Montefioreho z Dukeovej univerzity v Severnej Karolíne potvrdili, že G forma je tri až deväťkrát nákazlivejšia ako D forma vírusu.

V súčasnosti sa pritom vedci zaoberajú aj otázkou, či táto mutácia neovplyvní účinnosť vakcín, keďže ich začali vytvárať na základe starších kmeňov vírusu.

Všetko o koronavíruse a ochorení Covid-19

Téma: Koronavírus SARS-CoV-2

Vírusy a vírusové ochorenia

Najtragickejšia situácia bola v januári v Antarktíde a Arktíde, kde sa ľadová pokrývka topí bezprecedentným spôsobom, čo predstavuje vážne ohrozenie pre celú planétu.

Vieme odhaliť život mimo slnečnej sústavy

Dnes poznáme už tisíce exoplanét.

Zoom: Na Slovensku urobili veľký archeologický objav

Týždenný prehľad noviniek z vedy.