SME

Psychonauts - psychedelický trip do vašej hlavy

Legendárny Tim Schafer, autor nezabudnuteľných adventúr Grim Fandango či Full Throtle, prichádza po dlhých rokoch vývoja s prvým titulom vlastnej spoločnosti Double Fine. Hra kombinuje to najlepšie z adventúr a skákačiek v psychedelickej kreatíve pod názv

Tim Schafer je meno v adventúrnom svete nie neznáme a radiť ho môžeme medzi také legendy ako Charles Cecil (séria Broken Sword) prípadne Roberta Heuer Williams (King's Quest). Od tvorcu kultových adventúr The Secret of Monkey Island, Full Throttle alebo Grim Fandango tu máme ďalší výborný titul, ktorý sa svojimi kvalitami ani zďaleka neradí medzi obyčajný priemer – Psychonauts.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Psychonauts je hrou, ktorá bola primárne vyvíjaná pre konzolu Xbox a na herných výstavách typu E3 vzbudzovala obdiv svojim pekným grafickým spracovaním a originálnym poňatím. Hovorilo sa o ňom dokonca ako o titule, ktorý by sa mohol stať akousi pomyselnou vlajkovou loďou nového Xboxu. Zahraničné recenzie, ktoré hodnotili xboxovú verziu hry vyznievali skvelo, hodnotenia s vyše 90% skóre neboli raritou a tak som sa veľmi potešil, keď mi mocou šéfredaktora bolo dovolené zrecenzovať PC verziu :).

SkryťVypnúť reklamu

Kdesi kedysi, možno že aj na tejto zemi, možno aj v čase súčasnom, tam, voľakde ďaleko, v lese zázračnom, na prvý pohľad obyčajnom, rozprestiera sa jeden, opäť na prvý pohľad obyčajný, detský tábor, do ktorého ak bližšie nahliadneme, zistíme, že nie je vôbec obyčajný. Nájdeme v ňom tie najkomickejšie stvorenia, s bizarnými tvarmi telíčok, hlavičiek, problémami, ideálmi. Všetci tu prichádzajú za jedným cieľom – stať sa elitnými psychovojakmi – t.j. psychonautmi, schopnými vojsť do mozgu cudzích postáv, schopnými pohybovať sa vo vlastnom svete snov.

A kde sa vzal, tu sa vzal, do tábora prišiel kráľ... no ehmm... Razputin, ktorého volajte jednoducho Raz – nadaný to tvor je veru, v mozgu nemá žiadnu dieru :). V skutočnosti je Raz asi najnormálnejším tvorom tohto detského tábora. Vybral sa tam sám, pretože aj on sa chce stať elitným psychonautom. Vedúci tábora vojnou posadnutý je, on isto dáke nekalé plány kuje. Celému táboru totiž velí tréner Morceau Oleander, volajte ho skrátka Morry, alebo tréner, neurazí sa. Určite si však naň treba dávať pozor, veď tomu chodí po rozume len vojna – veď nakoniec, jedna z prvých výukových misií vás o tom presvedčí alebo jednoducho, v priebehu hry stačí dôjsť bližšie k nejakému tomu táborovému ampliónu a započúvať sa do chrápania a mrlmlania pána trénera.

SkryťVypnúť reklamu

           

Zdá sa, že Tim Schafer má obľubu v trilógii Matrix, veď ako inak si vysvetliť prítomnosť super agenta Sashu Nine, ktorý sa tak veľmi podoba na agentov z Matrixu. Plán a nápad mám ja hej, odskúšať ho je môj cieľ, času mám však veru málo, haló dieťa pomôž dáko! Nakoniec sa takýmto pokusným králikom stane Razputin, je to však nevyhnutné na jeho ceste za titulom najlepšieho psychonauta.

Sasha Nine je ešte ako tak celkom malý čudák, Ford Cruller je však už iné číslo. A-há, pánko, ten je všade, tam v dolinke s metlou hrabe... a hľa, tamto, v dome varí, čafte pane něco k mání... nevídam vás nejak často? Tam v labáku vy ste často! V psychosvete v rozpakoch som, ejha, pánko v uchu vás mám.

V tábore samozrejme nechýba ani nežnejšie pohlavie. Tak napríklad taká Milla Vodello – inštruktorka levitácie. Vošiel som jej do hlavy, hovorím si: milá pani, farby ona rada má, disko hudbu počúva. A tak samozrejme, nájdete tu aj množstvo decák s najrôznejším postihom – jeden visí na anténe, mimozemcov čaká večne; tamten zas bojko veľký, tamtá zase sok náš veľký, tamten týra rybky v rieke a tamten zas s vodou riekne. Detský tábor veselý, čo nevidieť zmätený. Presne tak, pretože čochvíľa sa v tábore začnú diať čudné veci – niektoré deti prídu o svoj mozog, iné sa zas pomiatnú a nebude s nimi poriadna reč. Všetky stopy vedú k... to vám už radšej neprezradíme. Príbeh je jedna z najlepších častí hry, preto si ho musíte vyriešiť v koži hlavného hrdinu Razputina.

SkryťVypnúť reklamu

Už som v predchádzajúcich riadkoch čosi naznačil o štýle tejto hry. Psychonauts je tak napoly adventúra, napoly klasická, stará dobrá skákačka, pričom tento druhý štýl prevyšuje.

Celý príbeh sa odohráva na dvoch miestach. Prvou lokalitou je samotný detský tábor, ktorý je rozdelený na niekoľko, pomerne obsiahlych častí – prístav, hlavný kemp, recepcia, parkovisko, tajomný les a podobne. Druhá lokalita je, ako ste už iste vytušili, psychický svet. Zhruba polovica hry sa totiž odohráva v samotných mozgoch, v psycho-svete nejakého obyvateľa tábora. Ako prvú navštívite myseľ pána vedúceho, kde sa hráč zoznamuje s celým princípom hry. Hlavnou úlohou v tomto svete je zbierať akési holografické objekty najrôznejšieho tvaru, čím viac sa nám ich v tomto graficky veľmi pekne stvárnenom svete podarí nazbierať, tým vyššie miesto v akomsi rebríčku najlepších zberačov týchto predmetov získate, čo je nesmierne dôležité z dôvodu, ktorému sa budem venovať troška neskôr.

SkryťVypnúť reklamu

Psychické svety slúžia predovšetkým na to, aby sa v nich vy, budúci psychonauti, naučili rôznym nadprirodzeným schopnostiam – napr. levitácii, boju s nočnými morami, ovládaniu vlastných emócií, psychiky... V týchto dvoch svetoch je roztrúsených aj množstvo ďalších predmetov – napr. PSI Cards, potom arrowheads – fialové diamanty, alebo niečo podobné. Porozhadzované sú prakticky po celom tábore, v psychosvete to nájdete zašité v rôznych predmetoch, ktoré treba najprv rozbiť. Samozrejme čím viac týchto arrowheads nájdete tým lepšie, pretože v tábore existuje veľká "chatka", v ktorej sa psychonauti stravujú, občas tam zakoncertuje miestna undergroundová kapelka, z ktorej je polka detí hotová. V chatke nájdeme aj vyššie spomínaného pánka, lepšie povedané dedka (je to totiž starý pánko), ktorý tam niečo vytvára a predáva aj nejaké tajomné predmety, ktoré pomáhajú zlepšiť psychické schopnosti nášho hrdinu. Medzi predmetmi nájdeme napr. hľadač arrowheadov, akási pochutina, žuvačka, po ktorej požití je možné kedykoľvek opustiť svet mysle a samozrejme aj drahší tovar, s ktorým dosiahnete veľké divy – aby ste si ich mohli zakúpiť, budete potrebovať veľké množstvo týchto fialových diamantíkov a isté umiestenie v tabuľke najlepších zberačov hologramov...

SkryťVypnúť reklamu

           

GRAFIKA 9 / 10
Už na "etrojkách" a podobných herných výstavách bola veľmi chválená, musím povedať, že celkom zaslúžene. Psychonauts vyzerá po vizuálnej stránke naozaj farebne a vidieť, že autori majú obrovskú fantáziu. Už ani ten samotný tábor nie je taký klasický. Veď povedzte – našli by ste v detskom tábore rýchlodráhu, ktorej nástupištia sú umiestnené v kmeňoch stromov? A psychosvety – tak tam sa autori prakticky "vyřídili" – pán tréner, ten myslí iba na vojnu a podľa toho to vyzerá aj v jeho hlave – skrátka bojisko. Pani Milla obľubuje tanec takže po vstupe do jej hlavy sa pripravte na poriadnu disko šou. Náš hlavný hrdina Razputin – tak ten jeho svet sa mi páčil asi najviac – ako vystrihnutý z nejakej rozprávky alá Alica v krajine zázrakov – veď nakoniec, stretneme sa v ňom aj so záhadným zajkom. Fantázií sa medze nekladú, čo je aj moje obľúbené heslo a autori to zrejme vedeli, preto ma potešili aj komickým stvárnením jednotlivých postáv. Stačí pozrieť okolité obrázky, prípadne video, určite tam nejakú nájdete a zasmejete sa :). Od mimozemšťanov ďaleko nemajú. V hre nájdete samozrejme množstvo in-game animácií – zdá sa, že sú tak trošku renderované, aj keď tie videá nemajú skutočne ďaleko od toho, čo v hre naozaj uvidíte.

SkryťVypnúť reklamu

INTERFACE 7 / 10
Po prvom spustení sa hráč okamžite ocitá v samotnej hre – dlhé intro, a s Razputinom môžeme skúmať svet. Samozrejme hru nestihneme zahrať na jeden záťah a poviete si, predsa tu musí byť nejaké menu. Áno je, k tomu sa dostanete klasický, stlačením klávesy ESC, kde môžete hru nielen nastavovať, ale taktiež sledovať ciele jednotlivých misií, nájdete tam mapu, nájdete tam informácie o počte zozbieraných predmetov, prístup už k sprístupneným videoukážkam. V hre sa nachádza netradičné 3D menu.

Samotné ovládanie hry – opäť chvíľku potrvá, kým vojde do krvi, ale nakoniec vojde. Veď ovláda sa to klasicky – myška, klávesy AWSD, medzerovník pre skok, 2x medzerovník = dvojskok, potom nejaké klávesy E, F, Q slúžiace na vyvolanie špeciálnych psychických možností. Hra by sa dala celkom dopohody ovládať aj gamepadom, nie je to moc veľký problém, keďže sa jedná o skákačku. Žiaľ, problém budú robiť niektoré súboje, kde bude potrebné presne mieriť – predsa len myš je myš, joysticky na gamepade ju nahradia iba ťažko.

SkryťVypnúť reklamu

HRATEĽNOSŤ 9 / 10
Detský tábor je tak rozmanitý, že je stále čo objavovať. Predpokladám, že po spustení hry vaše prvé kroky nebudú smerovať k dejisku prvej misie, ale aspoň troška si prehliadnete miesto, do ktorého ste prišli. Veď je tu plno postáv s rôznymi problémami, tak prečo s nimi trošku nepoklábosiť? Vedzte, že rozhovory to budú vo väčšine prípadov vtipné. Niekedy sa ani nebudete musieť zapájať, stačí podísť bližšie k dvojici zhovárajúcich sa a iba načúvať – pekným príkladom je hneď v úvode dvojica dievčím zhovárajúcich sa o miestnej hudobnej kapele. Ak sa vám zunujú rozhovory, môžete v detskom tábore začať hľadať arrowheads alebo poskrývané PSI Cards. Môžete si vyliezť na ampliónový stĺp a po úzkom lane prechádzať od jedného k druhému, kochať sa výhľadom, objavovať nové, skryté zákutia.

SkryťVypnúť reklamu

Psychonauts sú v zásade typická skákačka, v ktorej musíte pozbierať čo najviac holografických predmetov a popritom sa brániť nájazdom nepriateľských miniagentov. Niekedy budete čeliť nebezpečnému medveďovi alebo smiešnym, ale zato hrozne urevaným čudám, ktorým je život ukradnutý a ich jedinou túžbou je prísť k vám a vybuchnúť vám pri hlave. V ľavej hornej časti obrazovky nájdete indikátor životov a indikátor zdravia vyjadrený pomocou počtu a náplne mozočkov. Zdravie si je možné samozrejme dopĺňať. Takmer na každom kroku totiž narazíte na predmet, ktorý ukrýva malé modré guličky, ktoré vám chýbajúce zdravie doplnia. Vďaka jedinečnosti každého psychosveta sa vám nemôže stáť, že by postupom času nastal stereotyp – ani náhodou každá jedna hlava je totiž jedinečná, a s postupom času temnejšia.

SkryťVypnúť reklamu
         

MULTIPLAYER
Psychonauti tento mód nepoznajú, psychonauti pracujú sami.

ZVUKOVÉ EFEKTY 8 / 10
Pripomienka adresovaná tomu, ktorý zastáva najvyšší redaktorský post tohto webu: nemohli by sme zrušiť túto rubriku? :) Komu sa chce dokolečka písať – zvukové efekty na štandardnej úrovni? Hej, aj Psychonauts ich má štandardné – v lesíku počuť vtáčkov, v amplióne počuť mrmlot trénera atď. Dabing je veľmi vydarený, niektoré situácie sú vtipné nielen vďaka grafickej stránke, ale aj vďaka brilantne napísaným dialógom, ktoré ešte brilantnejšie nadabovali ľudia. Ale pozor! Psychonauts je predsa len v niečom výnimočný – ono je to psycho aj po zvukovej stránke – zatúlajte sa v lese a možno začujete nervy drásajúci detský plač. Niekto niekoho kdesi uväznil a vy sa budete snažiť, po prvé, buď čo najrýchlejšie opustiť túto zónu, pretože takýto plač dosť vplýva na nervy, po druhé, ste silní a pomáhate, pretrpíte ten plač, nájdete chlapčeka, vytiahnete ho z búdky a budete hrdina...

SkryťVypnúť reklamu

HUDBA 8 / 10
Jediné čo k tomu môžem povedať je: sehr gut.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
Ako to už pri hrách podobného typu býva zvykom, náročnosť stúpa s každým pribúdajúcim levelom. Kdesi som čítal, že hra je určená predovšetkým pre menších hráčov. Ja si však dovolím toto tvrdenie spochybniť – veď ja sám som mal občas v hre problém prejsť určitú pasáž – buď už z dôvodu toho, že som nemohol nájsť dané miesto na mape, alebo z dôvodu toho, že ovládanie je v istých chvíľach hrozné. Pani „Levitujúca“ vám dá takú blbú úlohu ako: "prejdi cez štyri nad sebou, vo vzduchu položené obruče". Snáď nemusím pripomínať, že tie sú od seba nejaký ten meter vzdialené (Raz ma výšku možno tak 0,4 metra, tak si to viete predstaviť). A teraz nech sa hráč trápi, mne trvalo hrozne dlho, kým sa mi túto pasáž podarilo prejsť.

SkryťVypnúť reklamu

Dĺžka hernej doby závisí len od hráča. Levelov tu zasa nie je extra veľa cca 10-15, väčšina sa odohráva v matrixe. Ak sa teda sústredíte iba na ich plnenie, predpokladám, že za takých 10, maximálne 15 hodín máte hru v pohode prejdenú. Ak sa však rozhodnete objavovať samotný tábor, jeho skryté zákutia, skúmať jeho obyvateľov, herná doba sa môže výrazne predĺžiť.

           

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8 / 10
Psychonauts si určite zaslúži vašu pozornosť, sú dôkazom, že ešte aj dnes sa dajú vytvoriť výborné hry kombinujúce klasickú skákačku typu Rayman a adventúrou v humornom štýle Monkey Island. Čo viac dodať – berte, skvelo sa odreagujete. Nech žijú adventúry, plošinovky, fantázia a rozprávky, forever!

 

DRUHÁ STRANA MINCE od Cave Trolla 10 / 10
Myslím, že Erik je zbytočne zdržanlivý. Psychonauts je dokonalo opracovanou a vyleštenou perlou, ktorej možno ťažko niečo vyčítať. Naopak, je náročné vybrať jeden element, ktorý by prekonával o hlavu tie ostatné. Dizajn úrovní sa nepodobá na nič, čo ste v živote videli a patrí k tomu najoriginálnejšiemu, čo sa vôbec kedy (!) zjavilo na monitoroch. Grafika nezaostáva za nápadmi a či už sa nachádzate v mentálnom vesmíre alebo reálnom svete (výtvarne pripomínajúcom adventúrnu klasiku Days of the Tentacle), ani na chvíľu nezapochybujete o konzistentnosti prostredia. Dabing je dokonalý a perfektné dialógy na popukanie zašpinia spodnú bielizeň nejednej slabšej náture. Hudbu má na svedomí Peter McConell a zvuky Clint Bajakian - veteráni poznajú tieto mená zo starších hier od Lucas Arts a vedia, že ich samotná prítomnosť je znakom kvality. Voči hrateľnosti sotva možno niečo namietať: je dobre vyvážená tak, aby sa hráč nikdy nadlho nezasekol a mal z hry hladkú a stopercentnú zábavu. Aj po dohraní hry vás pobaví množstvo bonusov, kvôli ktorým sa oplatí vrátiť do už prejdených úrovní... stručne a výstižne povedané, Psychonauts sú u mňa horúcim kandidátom na hru roka a ak by vyšli šesť mesiacov dozadu, nemusel by som sa vôbec rozhodovať medzi nimi, Half-Life 2 alebo inými silnými značkami. Žiaľ neviem, ako sa zachová k tomuto jedinečnému dielku priemerný hráč, ktorému stačí herný fastfood (nekonečné pokračovania alebo hry podľa licencie). Snáď v nás ešte nezakrpatela úcta k originalite a aspoň niektorí z nás ukážu kúpou hry distribútorom, že hráči majú radi aj niečo iné, než prvoplánovosť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 833
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 317
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 715
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 209
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 129
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 868
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 362
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 098
SkryťZatvoriť reklamu