Objavili galaxiu, ktorá vyzerá ako ohnivý kruh

Hmotnosťou sa podobá na Mliečnu cestu.

Nezvyčajná galaxia R5519.Nezvyčajná galaxia R5519. (Zdroj: ASTRO 3D)

BRATISLAVA. Astronómovia objavili galaxiu, ktorá vyzerá ako "kozmický ohnivý kruh". Mohla by im pomôcť pochopiť, ako tieto hviezdne sústavy vznikajú a vyvíjajú sa.

Súvisiaci článok Pozrite si najlepšie zábery vesmíru z Hubbla Čítajte

Prstencová galaxia R5519 je mimoriadne vzácna, píše vo vyhlásení ARC Centre of Excellence for All Sky Astrophysics in 3 Dimensions (ASTRO 3D).

Vedcom z inštitútu sa podarilo zachytiť záber, ktorý odhaľuje galaxiu vzdialenú od Zeme jedenásť miliard svetelných rokov.

"Je to veľmi zvláštny objekt, ktorý sme nikdy predtým nevideli. Vyzerá zvláštne a zároveň známo," vyjadrila sa o objave vedúca výskumu Tiantian Yuan, ktorú cituje web televízie CNN.

Ohnivý kruh

R5519 sa hmotnosťou podobá našej galaxii Mliečna cesta. Otvor v centre galaxie je dvemiliardykrát dlhší ako vzdialenosť medzi Zemou a Slnkom a miera vzniku hviezd v nej je 50-násobne vyššia ako v Mliečnej ceste.

"Väčšina aktivity sa odohráva v jej prstenci, naozaj je to ohnivý kruh," skonštatovala Yuan.

Vedkyňa a jej kolegovia z celého sveta použili pri identifikácii galaxie spektroskopické dáta.

Dôkazy ich výskumu naznačujú, že by to mohla byť prvá "kolízna prstencová galaxia" situovaná v skorom vesmíre. Takéto galaxie vznikajú po zrážke s ďalšími galaxiami.

Kolízna galaxia

Výskum, ktorého závery vyšli v odbornom periodiku Nature Astronomy, by podľa jeho spoluautora Kennetha Freemana z Australian National University mohol pomôcť astronómom pochopiť, ako vznikala Mliečna cesta.

Ako vysvetlil, aby vznikla kolízna prstencová galaxia (video), musí byť pred zrážkou dvoch galaxií v jednej z nich prítomný takzvaný tenký disk.

Špirálové galaxie ako Mliečna cesta majú všetky takéto disky, pričom v tej našej sa začal vytvárať pred zhruba deviatimi miliardami rokov.

Spomínaná kolízna prstencová galaxia je však stará až 11 miliárd rokov.

"Tento objav naznačuje, že sa vznik tenkého disku v špirálových galaxiách udial počas dlhšieho obdobia, ako sa pôvodne predpokladalo," uzavrel Freeman.

DOI: 10.1038/s41550-020-1102-7