Vyvinuli tepluvzdorný koral, môže pomôcť v boji proti blednutiu útesov

Vedci posilnili v koraloch tepelnú odolnosť mikroalgálnych symbiontov.

(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Vedcom v Austrálii sa v laboratóriu podarilo úspešne vyvinúť koral, ktorý je odolný voči zvyšujúcim sa teplotám vody.

Takéto tepluvzdorné koraly majú potenciál znížiť následky blednutia koralových útesov v dôsledku morských vĺn horúčav, ktoré sú pre klimatické zmeny čoraz častejšie.

Súvisiaci článok V juhoafrických vodách objavili nový druh drobného morského koníka Čítajte

Koral odolný voči teplom vyvolanému blednutiu vytvoril tím výskumníkov z austrálskej národnej vedeckej agentúry CSIRO, Australian Institute of Marine Science (AIMS) a Melbournskej univerzity tak, že posilnil tepelnú odolnosť ich mikroalgálnych symbiontov.

To sú drobné bunky rias, ktoré žijú v koraloch a sú kľúčovým faktorom pre ich tepluvzdornosť. Vedci izolovali tieto mikroriasy a vypestovali ich v špecializovanom laboratóriu v AIMS.

Používajúc techniku známu ako "riadená evolúcia" ich potom v priebehu štyroch rokov vystavovali čoraz vyšším teplotám. To im pomohlo sa prispôsobiť a prežiť teplejšie podmienky.

"Po opätovnom zavedení mikrorias do lariev koralov bola novovzniknutá symbióza koralov a rias v porovnaní s pôvodnou odolnejšia voči teplu," vysvetlil Patrick Buerger z platformy pre syntetickú biológiu (SynBio FSP) v CSIRO.

Výskumníci po vystavení mikrorias vysokým teplotám odhalili niektoré mechanizmy zodpovedné za zvýšenú odolnosť voči blednutiu koralov.

"Zistili sme, že tepluvzdorné mikroriasy sú lepšie vo fotosyntéze a zlepšujú reakciu koralu na teplo," uviedla Madeleine van Oppen z AIMS a Melbournskej univerzity. To podľa nej dokazuje priamu komunikáciu medzi mikroriasami a koralmi.

Vedci sa tepluvzdornosti koralov budú venovať aj naďalej. Ich ďalšie kroky povedú k testovaniu kmeňov rias v dospelých kolóniách rôznych druhov koralov.