Sobota, 30. máj, 2020 | Meniny má FerdinandKrížovkyKrížovky
PODCAST ZOOM

Zoom: Vedci vytvorili umelú fotosyntézu

Týždenný podcast o novinkách z vedy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vypočujte si podcast

Prirovnávajú to k letu človeka na Mesiac. Alebo teda aspoň k programu Apollo, ktorý ho tam dostal. Pretože ovládnuť fotosyntézu, to je tiež takým svätým grálom, tento raz biológie a biochémie.

A zdá sa, že vedci teraz urobili obrovský krok vpred, takže výsledkom sú umelé chloroplasty, ktoré sú rýchlejšie a efektívnejšia ako všetko, čo dosiaľ dokázala vytvoriť príroda.

Tento týždeň sa v podcaste Zoom pozrieme na umelú fotosyntézu v laboratóriu, vysvetlíme si, prečo sa pohybuje magnetický pól Zeme a zistíme, ako by drobná jednobunková príbuzná húb mohla zbaviť svet malárie.

Netopiere s koronavírusom spolupracujú, vytvorili si totiž unikátnu imunitu. Bunky netopiera dokážu byť nakazené celé mesiaca bez toho, aby zviera ochorelo. Problémom je, keď sa netopier dostane do stresu: vtedy sa naruší rovnováha medzi jeho imunitou a vírusom a vírus sa môže ďalej šíriť.

Vedci v Bulharsku objavili najstaršie dôkazy prítomnosti Homo sapiens v Európe. V jaskyni Bačo Kiro na severe krajiny našli úlomky zubu a kosti, ktoré naznačujú, že Homo sapiens žil v Európe už pred 45-tisíc rokmi.

Astronómovia objavili čiernu dieru, ktorá je dosiaľ najbližšia našej planéte. Objekt, ktorý sa nachádza v súhvezdí Ďalekohľad, je od našej planéty vzdialený zhruba 1000 svetelných rokov.

Vedci vytvorili nový program, ktorý dokáže sám analyzovať zábery kozmu a hľadať v nich a klasifikovať galaxie a hviezdy. Táto umelá inteligencia prezývaný Morpheus pomôže astronómom rýchlejšie spracovať dáta.

Rozhovory ZKHje diskusná relácia Zuzany Kovačič Hanzelovej na aktuálne politické aj spoločenské témy.

Podcast Zaklínač je miniséria zo sveta Zaklínača. Bude vychádzať pravidelne ako knižný klub a so špeciálnymi časťami, ktoré sa budú venovať televíznemu seriálu.

Kvantum ideí je dialogický podcast o veľkých otázkach života a sveta, v ktorom sme sa ocitli. Diskutujú Jaroslav Varchola (vedec) a Jakub Betinský (filozof).

Téma: Zoom | Týždenný vedecký podcast

AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Najväčšou obeťou korony nebudú svalovci, ale žiaci (Schutzov týždeň)

Šek pre Európu, nerozdielový Pelle a Orbán sa zabáva.

Premiér Igor Matovič po stretnutí so zástupcami fitnescentier.

Spor o pravé meno kotlebovcov

Kto ešte nevie, čo 1488 znamená, nech sa prihlási.

Zabitie Afroameričana rozzúrilo USA. Polícia nepriznala pravdu

Policajta, ktorý kľačal na Floydovi, zatkli a obvinili z vraždy.

Umelec maľuje na stenu portrét Georgea Floyda.
Kvaku v Nemecku či Rakúsku uvidíte v obchodoch pomerne bežne. Na Slovensku treba viac pátrať.

Klik: Trump sa chystá na vojnu s Twittrom, oznámil na Twitteri

Bola to dokonalá katastrofa, asteroid dopadol v najhoršom uhle

Čo vedci zistili o dopade planétky, ktorá vyhladila dinosaury.

Raketa Falcon 9 s vesmírnou loďou v štartovacom komplexe 39 vo Vesmírnom stredisku Johna F. Kennedyho.